حمله به شمال عراق؛ حمایت کشورهای منطقه و غرب از عراق و انکار ترکیه

اجساد قربانیان غیرنظامی با هواپیما از کردستان عراق به بغداد منتقل شدند؛ یکی از قربانیان کودکی یک ساله است

نچیروان بارزانی، رییس اقلیم کردستان، و فواد حسین، نخست‌وزیر عراق تابوت‌ها را حمل می‌کنند- SAFIN HAMED / AFP 

به دنبال حمله موشکی و توپخانه‌ای منتسب به ترکیه به منطقه گردشگری در شمال عراق، اعتراض‌ها به این حمله از هر سو شنیده می‌شود و مقام‌های رسمی عراق و کشورهای دیگر آن را محکوم کرده‌اند. ‌ده‌ها شهروند عراقی روز پنجشنبه در مقابل سفارت ترکیه در بغداد تجمع اعتراضی برگزار کردند و خواستار تعطیلی سفارت ترکیه، تحریم کالاهای ساخت ترکیه و شکایت به شورای امنیت سازمان ملل متحد شدند.

منابع رسمی عراق روز ۲۹ تیر گفتند که در جریان آتش توپخانه ارتش ترکیه به یک مرکز گردشگری درشهر زاخو در استان دهوک، ۹ نفر، از جمله کودکی یک ساله کشته، و ۲۳ تن مجروح شدند. بنا به گزارش‌ها قربانیان عمدتا گردشگران عراقی بودند که از مناطق گرم مرکزی و جنوبی عراق برای استراحت به به اقلیم کردستان سفر کرده بودند. شهردار دهوک گفت:‌ «این سومین باری است که زاخو در ده کیلومتری مرز ترکیه، بمباران می‌شود.»

خبرگزاری رسمی عراق می‌گوید که دولت آن کشور کاردار خود در ترکیه را برای مشورت درباره موضوع فرامی‌خواند. 

وزارت خارجه عراق نیز نامه اعتراضی شدیداللحنی را به علیرضا گونی، سفیر ترکیه در بغداد تحویل داد و خواستار خروج نیروهای ترکیه از مرزهای عراق شد. بیانیه وزارت خارجه عراق در همین خصوص می‌گوید که عراق حق هر گونه اقدام در چارچوب قوانین بین‌المللی را برای حفاظت از حق حاکمیت، تمامیت ارضی، و امنیت شهروندانش در مقابل حملات احتمالی محفوظ می‌‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اجساد قربانیان روز پنجشنبه با هواپیما از منطقه نیمه‌خودمختار اقلیم کردستان عراق به بغداد منتقل شدند. نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، نیز در این مراسم حاضر بود و ضمن ابراز خشم از حمله، در حمل تابوتها به هواپیما کمک کرد.

وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای انگشت اتهام حمله به زاخو در استان دهوک را به سوی ترکیه نشانه گرفت و آن را محکوم کرد. وزارت خارجه عراق گفت که حمله ارتش ترکیه نقض صريح حاکمیت سرزمینی عراق و تهدید امنیت غیرنظامیان است و اعلام کرد که این حمله نظامی را به «شورای امنیت سازمان ملل» گزارش می‌دهد.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر و فرمانده کل قوای نظامی عراق، در بیانیه‌ای بر دفاع از عراق و تلاش در جهت تضمین امنیت آن تاکید کرد.

الکاظمی روز پنجشنبه با رهبران امنیت ملی و وزارت دفاع عراق دیدار کرد و از آنان خواست تا بر خطرهای امنیتی تمرکز کنند و برای جلوگیری از حملات احتمالی تروریستی در آینده و حفاظت از جان و مال شهروندان، کار در بخش‌های آموزشی را افزایش دهند. کاظمی پیشتر در توییتی نوشت:‌ «نیروهای ترکیه آشکارا حاکمیت سرزمینی عراق را نقض کردند.»

برهم صالح، رییس‌جمهور عراق نیز این حمله را محکوم کرده است.»

آلمنا رومانوفسکی، سفیر آمریکا در عراق بر موضع دولت آمریکا در محکوم کردن حمله، و همچنین حمایت واشنگتن از حق حاکمیت و تمامیت ارضی عراق تاکید کرد. سفیر آمریکا در نامه‌ای که به مشاور امنیت ملی دولت عراق تحویل داد، نوشته است که «کشتن غیرنظامیان غیرقابل‌قبول است.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حمله در استان دهوک عراق را محکوم کرد. او گفت «کشتن غیرنظامیان غیرقابل‌قبول است و تمامی کشورها باید به تعهدات خود در قوانین بین‌المللی، از جمله حفاظت از غیرنظامیان عمل کنند.» وزارت خارجه آمریکا گفت که از حق حاکمیت عراق و امنیت، ثبات و رفاه مردم آن کشور حمایت می‌کند.

عربستان سعودی روز پنجشنبه ضمن محکوم کردن حمله هوایی در استان دهوک عراق، بر حمایت از دولت عراق در مواجهه با چالش‌هایی تاکید کرد که امنیت و حاکمیت آن کشور را تهدید می‌کنند.

فرستاده ارشد سازمان ملل متحد به عراق نیز در بیانیه‌ای که در توییتر منتشر کرد، خواستار تحقیق درباره حمله روز چهارشنبه شده است.

وزارت خارجه کویت و مصر، هر یک در بیانیه‌هایی ضمن محکوم کردن حمله هوایی به اقلیم کردستان، از هر اقدام عراق در مواجهه با حمله منتسب به ترکیه در دهوک حمایت کردند و گفتند که از تصمیم عراق در تامین امنیت مردم و ثبات کشور حمایت می‌کنند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز پنجشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با فواد حسین، وزیر خارجه عراق، گلوله‌باران شهر زاخو و قربانی شدن مردم غیرنظامی در زاخو را محکوم کرد.

به نوشته منابع خبری ایران، امیرعبداللهیان در این گفت‌وگو بر «حمایت قطعی» جمهوری اسلامی ایران از ثبات و امنیت عراق تاکید کرده است.

ترکیه ادعای عراق مبنی بر انجام حمله فوق را رد کرده و گفته است که این حمله «اقدامی تروریستی»‌ بوده است. وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده است که این کشور در عملیات ضدتروریستی خود علیه شبه‌نظامیان «غیرقانونی حزب کارگران کردستان» نهایت دقت را به عمل آورده تا از آسیب به غیرنظامیان و اماکن تاریخی و فرهنگی پرهیز کند.

وزارت خارجه ترکیه می‌گوید که عملیات نظامی آن کشور در چارچوب قوانین بین‌المللی است و ‌«ترکیه آماده هر اقدامی برای روشن شدن حقیقت است.» بیانیه وزارت خارجه از دولت عراق خواسته است تا تحت تاثیر «تبلیغات» حزب کارگران کردستان قرار نگیرد. مولوت چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز هشدار داد که «مقامات عراقی در این دام نیافتند.»

ارتش ترکیه در سال‌های گذشته به طور مرتب مناطقی از شمال عراق را هدف حملات هوایی قرار داده و نیروهای خود را برای پیشبرد کارزاری طولانی‌مدت علیه شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان و همچنین شبه‌نظامیان کرد سوری موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» اعزام کرده است. مناطق شمال عراق، محل استقرار نیروهای کرد «حزب‌ کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) است که ترکیه آن را «سازمانی تروریستی» تلقی می‌کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که درگیری میان پ‌ک‌ک و دولت ترکیه از سال ۱۹۸۴ به این سو، بیش از ۴۰ هزار کشته برجاگذاشته است.

سفارت ترکیه در عراق، روی صفحه فیسبوک خود از لغو تمامی قرارهای تقاضای ویزای ترکیه در روز پنجشنبه خبر داد.

آنکارا بغداد را برای اقدام علیه اعضای پ‌ک‌ک در شمال عراق تحت فشار گذاشته است و در ماه آوریل، در چارچوب عملیاتی که در سال ۲۰۱۹ علیه حزب کارگران کردستان آغاز کرده بود، عملیات «قفل پنجه» را در شمال عراق آغاز کرد.