بارداری پس از ابتلا به سرطان پستان بخت زنده ماندن را کم نمی‌کند

زنان دست‌کم هر شش هفته یک‌بار پستان‌هایشان را معاینه کنند

وقتی زنی باردار می‌شود میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدنش افزایش می‌یابد-AFP

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد به دنیا آوردن بچه پس از ابتلا به سرطان پستان، امید زنان را به بهبود این بیماری از بین نمی‌برد.

طبق گزارش مرکز شورای  پژوهش‌های پزشکی بهداشت باروری دانشگاه ادینبروی اسکاتلند، احتمال فائق آمدن بر سرطان پستان در زنان جوان‌تر یا زنانی که هرگز پیش‌تر باردار نشده‌اند نیز کمتر نیست.

وقتی زنی باردار می‌شود میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدنش افزایش می‌یابد.

این نکته مهم است زیرا تحقیقات نشان داده است میزان خطری که سرطان پستان دارد با مقادیر زیاد استروژن و پروژسترونی که بدن تولید می‌کند پیوند دارد و این مدت‌ها موجب نگرانی شده است که مبادا بچه‌دار شدن پس از ابتلا به سرطان پستان باعث افزایش احتمال بازگشت این بیماری یا کاهش احتمال شکست دادن بیماری شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریچارد اندرسون پروفسوری که سرپرستی این تحقیق را به عهده داشت گفت: «این تحلیل نشان می‌دهد بچه‌دار شدن پس از ابتلا به سرطان پستان اثر منفی بر بخت زنده ماندن ندارد.»

«نتایج این تحقیق به تعداد روزافزون زنانی که پس از درمان سرطان پستان می‌خواهند تشکیل خانواده بدهند یا خانواده خود را کامل کنند اطمینان خاطر می‌دهد.»

محققان با تحلیل اطلاعات تفصیلی اداره ثبت سرطان اسکاتلند وپایگاه‌ داده‌های ملی زایمان دریافتند اندکی بیش از ۵ هزار و ۱۰۰ زن به سرطان پستان مبتلا بودند که همگی دارای سن کمتر از ۴۰ سال بودند و بیماری‌شان بین سال‌های ۱۹۸۱ و ۲۰۱۷ تشخیص داده شده بود.

حدود ۲۹۰ زن که بعد از ابتلا به سرطان پستان بچه‌دار شده بودند در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد همه این زن‌ها نسبت به زنانی که بعد از تشخیص بیماری بچه‌دار شدند بخت بیشتری برای زنده ماندن دارند.

به گفته محققان، داده‌ها نشانگر آن است که سن انتخابی زنان برای بچه‌دار نشدند در سال‌های اخیر افزایش یافته است یعنی شمار زنان دچار سرطان پستان که در هنگام تشخیص بیماری بچه ندارند بیشتر می‌شود.

از هر هفت نفر زن در بریتانیا یک نفر در مرحله‌ای از زندگی به سرطان پستان مبتلا می‌شود و در هر ۱۰ دقیقه ابتلای یک زن به این بیماری مشخص می‌شود.

خیریه «سرطان پستان هم‌اکنون» از زنان خواست دست‌کم هر شش هفته یک‌بار پستان‌هایشان را معاینه کنند که به سرطان مبتلا نشده باشند، زیرا تشخیص زودهنگام می‌تواند از مرگ زنان بر اثر این بیماری جلوگیری کند.

© The Independent