مردم ایران قربانی موج هفتم کرونا و مدیریت سیاسی بهداشت و درمان

تنها محدودیت در نظر گرفته‌شده برای بحران پیش رو و موج جدید بیماری کرونا مربوط به مسافران ورودی به ایران است

افزایش ۶۰ درصدی مبتلایان کرونا طی یک روز، با مرگ ۳۲ نفر همراه شد تا روزهای خوش غیبت کرونا در ایران به پایان برسد. نکته نگران‌کننده در مورد موج هفتم کرونا در ایران آن است که طبق تمام پیش‌بینی‌ها، این آمار طی سه هفته آینده چند برابر می‌شود.

مدیریت بهداشت و درمان هم حالا در اولین روزهای قله موج جدید بیماری کرونا چالش واکسیناسیون را پیش روی خود دارد. در حالی از مردم برای تزریق دوز یادآور واکسن کرونا درخواست شده است که به گفته مقام‌های وزارت بهداشت آمار کسانی که دوز دوم و سوم این واکسن را هنوز دریافت نکردند به‌شدت نگران‌کننده است.

همین‌طور، کاستن از میزان محدودیت‌ها و ارائه خدمات به کسانی که تنها دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، سبب شده است ایرانیان رغبت چندانی به دریافت دوز چهارم نشان ندهند.

در گزارش وزارت بهداشت ۶۴ میلیون و ۷۱۳ هزار و ۹۰۱ نفر دوز اول و ۵۸ میلیون و ۷۵ هزار و ۸۹۸ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کردند؛ در حالی‌که تعداد کسانی که دوز سوم را تزریق کردند تنها ۲۸ میلیون و ۵۲۹ هزار و ۹۹۳ نفر است. به‌این‌ترتیب، روشن است که تفاوت ۳۰ میلیون‌ نفری آمار میان کسانی که دوز دوم و سوم واکسن را دریافت کرده‌اند نشانه خوبی برای روند مقابله با کرونا در ایران نیست.

دلایل بی‌توجهی مردم به تزریق دوز سوم واکسن را باید در حواشی واکسن‌های ارائه‌شده و اثر آن‌ها جستجو کرد. از یک طرف، خفیف بودن سویه‌های جدید کرونا با مرگ‌ومیری بسیار کمتر در کشور باعث شد تا مردم گمان کنند دو دوز تزریق کفایت می‌کند و از سوی دیگر، مراجع پزشکی جهانی تردیدهای زیادی در مورد تاثیر واکسن ایرانی داشتند.

در ماه‌های گذشته، همچنین دولت هشدار کارشناسان درمانی را در مورد ضرورت ارائه نشدن خدمات به کسانی که دوز سوم واکسن کرونا را دریافت نکردند، جدی نگرفت تا با آغاز پیک هفتم بیماری، وزارت بهداشت و درمان با چالشی بزرگ در خصوص واکسیناسیون عمومی مواجه باشد.

ضمن آنکه، اخبار منتشرشده در مورد اینکه دست‌کم در مورد واکسن ایرانی پاستوکووک دستورالعملی مبنی بر افزایش یک‌ساله تاریخ انقضای صادر شده، موجی از بی‌اعتمادی را در جامعه ایجاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مردم ایران نگران‌اند که در بحران دارویی ماه‌های اخیر، دولت به‌جای تامین واکسن‌های جدید از واکسن‌هایی که در داخل کشور تولید شده و تاریخ‌ آن‌ها گذشته است، استفاده کند که عوارض ناشناخته‌ای می‌توانند داشته باشند، به‌ویژه آنکه به گفته خود مقام‌های درمانی، اقبال کم به واکسن‌های ایرانی سبب شده است پروژه واکسن برکت با وجود صرف هزینه‌ای هنگفت برای راه‌اندازی خط تولید، کمتر از ۶ درصد جامعه را پوشش دهد.

کارشناسان همچنین تاکید کردند کنترل قله موج هفتم با کمترین خسارات جانی از طرف دولت، به این دلیل نامحتمل است که برنامه‌ریزی‌ها برای آن کارآمدی لازم را ندارند.

مدیران بخش‌های اقتصادی و آموزشی احتمال محدودیت و تعطیلی همانند موج‌های قبلی را رد کردند. دولت می‌داند در وضعیت بحرانی اقتصادی کنونی جامعه تاب تعطیلی و محدودیت دیگری را در حوزه کسب‌وکارها ندارد.

عملکرد دولت وقتی بیش‌ازپیش زیر سوال می‌رود که با وجود هشدار کارشناسان در مورد احتمال ورود سویه‌های جدید کرونا به کشور، نه‌تنها محدودیت الزام ماسک را حذف کرده است، بلکه رئیس دولت سیزدهم از برگزارکنندگان مراسم مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر در تهران که با ازدحام جمعیت تمامی موارد رعایت فاصله‌گذاری را نقض کردند، تشکر کرد.

مراسم‌های مذهبی پیش رو هم هم‌زمان با بازگشت حجاج و در آستانه آغاز محرم و راهپیمایی هرساله اربعین می‌توانند باعث تسریع شیوع کرونا شوند.

تنها محدودیت در نظر گرفته‌شده برای بحران پیش رو و موج جدید بیماری کرونا مربوط به مسافران ورودی به ایران است. میراکبر رضوی، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: «مسافرانی که قصد ورود به ایران را دارند باید تست منفی «پی‌سی‌آر» یا گواهی سلامت الکترونیکی مبنی بر تزریق دو دوز واکسن کرونا را ارائه دهند.»

در این مورد هم تاکید بر کافی بودن دو دوز تزریق واکسن کرونا سؤال‌برانگیز است. ضمن آنکه در روزهای اخیر، تصاویر منتشرشده از بخش‌های مرتبط با ویروس کرونا در بیمارستان‌ها با آمار ارائه‌شده دولت همخوانی ندارد، تا بار دیگر در کنار هم، مشکلات موضوع ارائه آمار مخدوش شیوع ویروس کرونا هم موجب نگرانی مردم شود.

به نظر می‌رسد دولت حاضر نیست گسترش خطرناک موج جدید را بپذیرد چرا که می‌داند با پذیرش آن ملزم به ایجاد محدودیت‌های جدید می‌شود.

به نظر می‌رسد ترفند دولت برای مدیریت افکار عمومی در روزهای اولیه شروع قله جدید با تبلیغ نگران‌کننده نبودن این همه‌گیری همراه بوده، اتفاقی که موجب اعتراض پزشکان شده است، چرا که عادی جلوه‌دادن شرایط از نظر جامعه پزشکی سبب شده است جامعه هشدارهای لازم در مورد پوشیدن ماسک و رعایت موارد مورد نیاز بهداشتی را جدی نگیرند.

بررسی اخبار و تصاویر منتشرشده از اماکن عمومی و رفت‌وآمد مردم در شهرهای بزرگ ایران هم نشان‌دهنده آن است که تعداد کمی از ماسک استفاده می‌کنند که مهم‌ترین دلیل آن حذف محدودیت‌ها در این زمینه است. مورد بعدی‌ که نگرانی کادر درمان را در پی داشته هم‌زمانی موج جدید کرونا با مسئله کمبود دارو در کشور است.

در آخرین همه‌گیری گسترده کرونا در ایران، کمبود داروهای مورد نیاز برای درمان عفونت‌های ریوی و تنفسی جان بسیاری از افراد بستری‌شده را گرفت. این روزها، درحالی‌که شرایط ذخیره دارویی کشور به‌مراتب بحرانی‌تر از سال گذشته است، در صورت کنترل نشدن سریع قله موج جدید، میزان کشته‌ها در روزهای آینده می‌تواند افزایش پیدا می‌کند.

از دیگر مواردی که نگرانی جامعه را در پی داشته است مسئله احتمال ابتلای چند باره به سویه جدید است. کاربران مختلف در رسانه‌های اجتماعی از ابتلای مجدد در کمتر از ۱۰ روز خبر می‌دهند که اگر این مسئله را پزشکان تایید کنند به معنای آن است که سویه جدید بر خلاف نمونه‌های قبلی قابلیت تولید پادتن ندارد و این مسئله عبور از این موج را دشوار می‌کند.

اگر به تجربه مبتلایان در روزهای اخیر استناد کنیم با موضوعی نگران‌کننده‌تر نیز مواجه می‌شویم و آن‌ ارائه نشدن مرخصی به‌مدت کافی برای مبتلایان است. به نظر می‌رسد با استناد به سویه قبلی، دستگاه‌های دولتی و مراکز اقتصادی همانند بانک‌ها، کارمندان خود را ملزم به بازگشت بر سرکار پس از سه تا پنج‌ روز می‌کنند، درحالی‌که سویه جدید نیازمند ۱۰ روز تا دوهفته قرنطینه است.

به‌ این‌ ترتیب، باید دید آیا برنامه دولت برای عادی جلوه‌دادن شرایط متناسب با شرایط پیش رو است یا بر اساس گمان پزشکان، قله موج هفتم طی هفته‌های بعد در ایران اوج‌گیری ناگهانی دارد؛ این موضوعی ا‌ست که باید برای دیدن نتیجه آن منتظر ماند.