ذخیره مدفوع می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد

از پیوند مدفوع برای درمان برخی از بیماری‌ها به ویژه عفونت‌های مرتبط با روده استفاده می‌شود

تغییرات میانگین میکروبیوم روده با افزایش بیماری‌های مزمن مانند آسم، آلرژی، بیماری‌های دستگاه گوارش و دیابت نوع ۲ مرتبط است_ AFP

دانشمندان دانشکده پزشکی هاروارد و بریگام و همچنین متخصصان بیمارستان زنان در بوستون اعلام کردند نمونه‌های مدفوع نگهداری و سرد شده تا منفی ۱۱۲ درجه فارنهایت (منفی ۸۰ درجه سانتی‌گراد)، می‌توانند راز درمان بیماری‌ها در آینده را در خود داشته باشند.

به گزارش نیویورک پست، این محققان که نتیجه مطالعاتشان را به‌تازگی منتشر کرده‌اند، می‌گویند تغییرات میانگین میکروبیوم روده در دهه‌های اخیر با افزایش بیماری‌های مزمن مانند آسم، آلرژی، بیماری‌های دستگاه گوارش و دیابت نوع ۲ مرتبط است و از این رو می‌توان گفت که سلامت روده و سیستم ایمنی به نوعی درهم تنیده شده‌اند.

با توجه به این نتیجه‌گیری، دانشمندان استدلال می‌کنند که ذخیره کردن نمونه‌هایی از مواد مدفوع افراد جوان و سالم- که حاوی تمام میکروب‌های موجود در پوشش روده‌ است- می‌تواند به درمان بیماری و جوان‌سازی افراد کمک کند.

محققان این پژوهش رویکردی را توصیف می‌کنند که طی آن، مواد مدفوع منجمد ده‌ها ساله ذوب و مجددا به همان بدنی که از آن برداشت شده است، بازگردانده می‌شود. این فرایند «پیوند میکروبیوتای مدفوعی اتولوگ» یا «اتو-اف‌ام‌تی» نام دارد.

یانگ یو لیو، استادیار پزشکی در هاروارد، درباره این یافته جدید گفت: «ایده بازگرداندن میکروبیوم انسان در سال‌های اخیر مطرح و از دیدگاه‌های پزشکی، اخلاقی و تکاملی بررسی شد.»

با اینکه حدود یک دهه است که پیوند مدفوع برای درمان برخی از بیماری‌ها به ویژه عفونت‌های مرتبط با روده استفاده می‌شود، هنوز در مورد اثربخشی، میزان ایمنی، اشتباه‌های متداول و بهترین روش‌های به کار گرفتن آن سوالاتی وجود دارد.

پژوهش جدید تلاش کرده به طور دقیق و عملی‌تری به این شیوه بپردازد و نگهداری مدفوع برای مدت طولانی، روش‌های ذخیره‌سازی و هزینه‌های آن را بررسی کند.

در حال حاضر پیوند مدفوع یک اهداکننده سالم به عنوان روشی درمانی برای عفونت‌های مقاوم یا عودکننده پزشکی مانند کلستریوم دیفیسیل (Clostridioides difficile) در نظر گرفته می‌شود که سالانه نیم میلیون آمریکایی را مبتلا می‌کند و حدود ۲۹ هزار نفر را می‌کشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیماری اغلب بعد از مصرف مقدار زیادی از آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد می‌شود که میکروبیوتای طبیعی روده (باکتری‌های مفید ) را از بین می‌برد و آشیانه‌ای برای عفونت فراهم می‌آورد تا بتواند رشد کند و با تولید توکسین، به بیماری منجر شود.

از دیگر عوامل خطرآفرین در ابتلا به عفونت کلستریدیوم دیفیسیل می‌توان به افزایش سن، بیماری شدید، دادن تغییراتی در دستگاه گوارش، مصرف داروهای ضدزخم، بستری طولانی‌ مدت در بیمارستان و مصرف چندین آنتی‌بیوتیک به‌ طور هم‌زمان اشاره کرد.

یانگ یو لیو با اشاره به هزینه‌های بالای این روش درمانی گفت: «به عنوان متخصص، وظیفه ما ارائه یک راه‌حل علمی است که در دسترس طیف بیشتری از بیماران قرار بگیرد و به رفاه انسان‌ها منجر شود. یافتن یک مدل مقرون‌ به‌ صرفه و استراتژی قیمت‌ گذاری مناسب به‌ گونه‌ای که استفاده از این درمان برای همه بیماران نیازمند ممکن باشد، به فعالیت مشترک کارآفرینان، دانشمندان و شاید دولت‌ها نیاز دارد.»

اسکات تی ویس، یکی دیگر از نویسندگان این مقاله پزشکی، نیز درباره کارایی این یافته جدید گفت: «ما دریافتیم که پیوند میکروبیوتای مدفوعی اتولوگ یا استفاده از مدفوع خود فرد بیمار که در زمان سلامت او ذخیره شده است، با احتمالی بالا می‌تواند در درمان بیماری‌های خودایمنی مانند آسم، ام‌اس، بیماری التهابی روده، دیابت، بیماری قلبی و حتی چاقی و پیری استفاده  شود.»

او در عین حال اظهار امیدواری کرد که انتشار این پژوهش به  آزمایش‌های بیشتر درباره استفاده از مدفوع افراد برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها منجر شود.