در حمله ترکیه به شمال عراق هشت گردشگر کشته و شماری مجروح شدند

به‌‌گفته مقام‌های محلی تمامی کشته‌شدگان شهروندان عراقی‌اند که از مناطق مرکزی و جنوبی به کردستان رفته بودند

ترکیه در طول سال‌های گذشته مناطقی از شمال عراق و محل استقرار نیروهای کرد «پ‌ک‌ک» را هدف قرار داده است - BULENT KILIC / AFP

همزمان با ادامه تهدیدهای ترکیه برای حمله به مناطق کردنشین شمال سوریه، منابع رسمی عراق شامگاه چهارشنبه اعلام کردند در جریان آتش توپخانه ارتش ترکیه به یک مرکز گردشگری در استان دهوک، در اقلیم کردستان عراق، دستکم هشت تن کشته و ۲۳ تن دیگر مجروح شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس شامگاه چهارشنبه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۱ به‌نقل از مشیر محمد، شهردار منطقه زاخو، نوشت حداقل چهار موشک به منطقه گردشگری «برخ» اصابت کرد. به‌‌گفته این مقام محلی، تمامی قربانیان و گردشگران کشته‌شده شهروندان عراق‌اند. 

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی به‌نقل از یکی از مقام‌های محلی نوشت قربانیان حمله عمدتا گردشگران عراقی عرب بودند که از مناطق مرکزی و جنوبی به کردستان عراق سفر کرده بودند.

هر ساله در فصل گرما، صدها گردشگر از مناطق جنوبی عراق برای استراحت و برخورداری از هوای بهتر به مناطق شمالی کردستان عراق می‌روند.

به‌گفته این مقام محلی اقلیم کردستان عراق، ارتش ترکیه روز چهارشنبه دو مرتبه این منطقه گردشگری را هدف قرار داد. ترکیه در نزدیکی این محل یک پایگاه نظامی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه عراق نیز شامگاه چهارشنبه با صدور بیانیه‌‌ای ضمن محکوم کردن شدید حمله ارتش ترکیه به مرکز گردشگری شهر زاخو، اعلام کرد این حمله نظامی را به «شورای امنیت سازمان» گزارش می‌دهد.

به‌نوشته وزارت خارجه عراق، حمله ارتش ترکیه، نقض صریح حاکمیت سرزمینی عراق و تهدید آشکاری برای امنیت غیرنظامیانی است که برخی از آنها کشته شدند.

ارتش ترکیه در طول سال‌های گذشته، به‌طور مرتب، مناطقی از شمال عراق را هدف حملات هوایی خود قرار داده است. مناطق شمال عراق، محل استقرار نیروهای کرد «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) است.

ترکیه، حزب «کارگران کردستان» را یک سازمان تروریستی می‌داند. ترکیه در ماه آوریل یک عملیات نظامی جدید در شمال عراق برای مبارزه با نیروهای مسلح «پ‌ک‌ک» آغاز کرد. اما به‌گفته مقام‌های محلی در عراق، این برای نخستین بار است که شماری از گردشگران، قربانی حملات نظامی ارتش ترکیه می‌شوند.

بیشتر از جهان