جذابیت ذوق‌مرگ‌ کننده‌ نیسان «جوک» جدید و وحشی

جوک ایراد چندانی ندارد

NISSAN

شاید از ظاهر نیسان «جوک» نشود حدس زد، اما کسی که پشت این خودرو می‌نشیند، از این نوگراهای کافه‌نشین نیست که چکمه‌ «دکتر مارتین» به پا می‌کنند، و از آن طرف خالکوبی «سندی شاو» روی بدن‌شان دارند و ریش چالزر داروینی هم گذاشته‌اند. راننده‌ این خودرو، در واقع زنی پنجاه و چند ساله اهل بریتانیاست. این خودرو شاید پیشگام باشد، اما خریدارانش؟ فکر نمی‌کنم. نوگراها اصلاً رانندگی نمی‌کنند، می‌دانید که.

«جوک» که هنوز هم روی بورس است، تاکنون در بازار بریتانیا بهترین فروش را داشته است. البته این از خودرویی که تولید انبوه شده و در واقع مراحل طراحی، مهندسی و ساخت‌ آن (فعلاً) در انگلستان انجام می‌شود، بعید نبود. بریتانیایی‌ها تاکنون از ۱.۲ میلیون «جوک» تولیدی سهم بزرگی داشته‌اند و شرکت نیسان تصمیم گرفته است در مورد طراحی جسورانه‌ این خودرو خطر نکند و فقط کمی آن را بهتر کند، کمی جسورانه‌تر طراحی‌اش کند، و کمی هم روزآمدترش کند.

کاملاً واضح و قابل تشخیص است که این خودرو جدید، همان نیسان «جوک» است. انگار هدف شرکت نیسان این است که در بازار خودروهای شاسی بلند کوچک (یا همان کراس اوور) و در رقابت با خودروهای محبوب مشابه که طراحی خلاقانه‌ای دارند، نظیر «اکواسپورت» شرکت فورد، «تی کراس» شرکت فولکس واگن، «سی تری ایرکراس» شرکت سیتروئن و «آرونا»ی شرکت سیت، هم‌چنان حرف اول را بزند. نیسان می‌خواهد در بازار جدید و پررقابت خودرو، مشتریان وفادارش را حفظ کند.

بله، شاید بگویید این خودرو جدید شکلش کمی زیادی خنده دار است. جلو آن هم‌چنان قورباغه‌ای است و لوگوی نیسان روی آن کمی مشخص‌تر است. کمی هم درازتر، بلندتر و پهن‌تر از «جوک» قدیمی است. اما بازرترین تغییری که کرده است، فاصله‌ بین محور چرخ‌های جلو و عقب‌ است که بیش‌تر شده است. عملاً هر چهار چرخ به چهارگوشه‌ خودرو بسیار نزدیک‌تر شده‌اند، و این باعث می‌شود که خودرو بهتر با سطح جاده جفت و جور شود و جای بیش‌تری هم برای سرنشینان و چمدان‌هاشان وجود داشته باشد. صندوق عقبش بزرگ‌تر و کارآمدتر شده است و در صندلی عقب هم جای بیش‌تری لحاظ شده است. مشتریان گفته بودند چنین انتظاری از این خودرو دارند و حالا نیسان آن را برای‌شان فراهم کرده است.

طراحان هم‌چنین از این فرصت استفاده کرده‌اند و نیمرخ خودرو را کمی کوپه‌مانند و شاد و شنگول‌تر کرده‌اند تا سقف «شناورش» (جلوه‌ای بصری همانند جادوگری که با آن رنگ‌ سقف و بدنه‌ خودرو را متفاوت با هم طراحی می‌کنند) به نظر پایین‌تر هم بیاید. علی‌رغم این خصیصه، با باریک‌تر کردن ستون‌های میان پنجره‌های خودرو، حیطه‌ دید راننده بیش‌تر شده است و دوربین دنده‌عقب هم در پشت همه‌ مدل‌های خودرو، جز اولین مدل‌های آن، نصب شده است.

به هر حال، هم‌چنان مفهوم خودرو بسیار خوش‌ساخت و شیکی که در عین حال کاربردی هم باشد، در آن پیاده شده است. ترکیب خطوط برجسته و منحنی‌های روی درهای خودرو، دستاورد چشمگیری است، چون تبدیل ورقه‌ فولادی به چنین ترکیب پیچیده‌ای از شکل‌ها، اصلاً کار آسانی نیست.

قاب چراغ عقب بیش از پیش بیرون زده است و شبیه آخرین مدل «میکرا» و «لیف» شده است. شکل صندوق عقب «جوک» هم باعث شده است که تا حدودی شبیه گربه‌ شود. چرخ‌های بسیار بزرگ ۱۹ اینچی و ساخته شده از آلیاژ که می‌شود حالت‌های مختلفی هم برای‌شان انتخاب کرد، باعث شده است که این خودرو خاص‌تر باشد.

در واقع «جوک» ایراد خاصی ندارد. برای رونمایی از این خودرو (که ماه بعد در نمایش‌گاه‌‌های ماشین برگزار می‌شود) فقط لازم است موتور توربوشارژ سه سیلندر بنزینی را روی‌ آن بگذارند و انتخاب کنند که می‌خواهند در حالت دنده‌ دستی باشد، یا خودکار. به نظر من حالت خودکار برای این خودرو بهتر است، چون از ویژگی‌های موتور به بهترین نحو استفاده می‌شود؛ چه بخواهیم با آن ویراژ بدهیم و چه بخواهیم از حالت کم‌مصرفش استفاده کنیم.

مشخصات خودرو

نیسان جوک 1.0 DIG-T 117 تکنا پلاس

قیمت: ۲۵۳۹۵ پوند (دامنه‌ قیمت از ۱۷۳۹۵ پوند شروع می‌شود)

موتور: ۱.۲ لیتر، بنزینی، سه سیلندر، جعبه دنده‌ دوکلاچه‌ خودکار ۷- سرعتی

قدرت موتور (اسب بخار بر دور در دقیقه): ۱۱۷ اسب بخار بر ۵۲۵۰ دور در دقیقه

حداکثر سرعت (مایل در ساعت): ۱۱۲

صفر تا ۶۰  (ثانیه): ۱۱.۱

مصرف سوخت (مایل بر گالن): ۴۴.۱

میزان دی اکسید کربن تولیدی (گرم بر کیلومتر): ۱۱۶

«جوک» از هر جهت خوش‌ران است، و در انواع شیک و پیک‌تر آن کلی گزینه برای کمک به رانندگان وجود دارد؛ مانند گزینه‌ خط‌یار، که مخصوصاً موقع رانندگی در اروپا خیلی به درد می‌خورد چون با آن می‌توان بین خطوط رانندگی کرد و فاصله‌ها را بسیار بهتر تشخیص داد. در مجموع، در این خودرو چنین گزینه‌هایی را می‌توان داشت: ترمز هوشمند اضطراری که عابر پیاده و دوچرخه‌سوار را تشخیص می‌دهد، سرعت‌یار هوشمند، حس‌گر تشخیص علایم رانندگی، حس‌گر هوشمند تشخیص و اصلاح حرکت بین خطوط، هشدار عبور مانع از عقب، و اصلاح نقطه‌ کور. اساساً این خودرو نهایت سعی خود را می‌کند تا نگذارد خود و دیگران را به کشتن دهید. سومند است، مگر نه؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«جوک» نماینده‌ پیش‌رفت چشم‌گیر نیسان در عرصه‌ اتصال به اینترنت هم هست، چون قرار است همیشه کاملاً به اینترنت وصل باشد و مثلاً سامانه ره‌یابیِ ماهواره‌ای آن می‌تواند بهتر مکان‌ها را جستجو کند و این امکان فراهم می‌کند که نشانیِ از پیش تعیین شده‌ای را از گوشی هوشمند یا رایانک، مستقیماً به سامانه ره‌یابی خودرو بفرستیم. اما مانده‌ام که آیا بخشی از این قضیه به جای آن که واقعاً برای مصرف‌کننده کارکردی داشته باشد که به پولی که برای داشتن این گزینه‌ها خرج کرده‌ بیارزد، آیا حکایت فناوری به صرف فناوری نمی‌شود؟ به هر حال، از بلندگوهای بیش‌ترش که در پشتی گردنی صندلی‌های یک‌پارچه‌اش تعبیه شده بود، خوشم آمد. این سیستم «بوز» خیلی کارآمد است؛ چه بخواهیم استفاده‌ معمول از این خودرو کنیم، و چه بخواهیم داخل «جوک» را به تالار کوچک کنسرتی تبدیل کنیم.

به گمان من بزرگ‌ترین مشکل «جوک» این است که مطمئن شویم مدل‌های گران‌تر این خودرو با ویژگی‌های برتر و حق انتخاب شخصی برای بعضی چیزها (مثلاً این‌که تودوزی‌اش را «نارنجی آتشی» براق بزنند) آن ارزش و اصالتی را که نیسان از قدیم همیشه داشته‌ است، هم‌چنان برای مشتری دارد، یا نه. ممکن است این موضوع نیز نظر آدم را جلب کند که میزان شتابی که برای این خودرو اعلام کرده‌اند، آن قدرها نظرگیر نیست؛ گرچه، رانندگی با آن لذت‌بخش است و موتور کوچکش نیاز به کمی شتاب دارد تا به بهترین کارکردش برسد و این باعث می‌شود که دی اکسید کربن بیش‌تری آزاد شود و مصرف سوخت بیش‌تر شود.

به هر حال، «جوک» رقیبی سرسخت و جذاب در بازار خودرو است و دیگر همه به حالت وحشی و ذوق‌مرگ‌کننده‌اش عادت کرده‌اند. خانمی در شهر الی هست که گمان می‌کنم رکورددار وفادارترین مشتری کارخانه‌ نیسان است. از سال ۱۹۷۲ که اولین خودرو، یعنی «چری» را از نیسان (داتسون) خریده است، تا به حال هفت «چری»، سه «سانی»، چهار «میکرا»، شش «آلمرا»، دو «نوت»، و از سال ۲۰۱۱ به این طرف، چهار «جوک» خریده و سوار شده است. می‌توانم این شوخی دم‌دستی روزنامه‌نگارانه‌ را بکنم که طفلی چقدر در طول این ۴۶ سال تلاش سختی کرده و حالا دیگر به استراحت و مرخصی نیاز دارد. اما واضح است که نمی‌کنم. فقط توجه داشته باشید که این خانم از همین الآن نسل جدید نیسان جوک را سفارش داده است. سهم نیسان در بازار خودروهای شاسی‌بلند کوچک، تضمین شده است.

https://www.independent.co.uk/

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© The Independent

بیشتر از زندگی