فائزه هاشمی: قانون حجاب مقبولیتش را از دست داده است

«رفتارهای ضد کرامت انسانی در این پدیده حجاب اجباری به‌کرات اتفاق می‌افتد»

فائزه هاشمی با تاکید بر اینکه قانونِ حجاب مقبولیتش را از دست داده است، گفت: «قانون نمی‌تواند نافی حقوق فردی و انسانی افراد باشد. حجاب جزو حقوق فردی مردم است و آزادی اندیشه، پوشش و باورها در چارچوب اخلاقی باید آزاد باشد.» او گفت حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پژوهشی اعلام کرد ۷۰ درصد افراد با حجاب اجباری مخالف‌اند.

سخنان فائزه هاشمی درباره از بین رفتن مقبولیت قانون حجاب در ایران در حالی بیان شده است که هزاران زن ایرانی ۲۱ تیر‌ماه به دنبال فراخوان فعالان حقوق زنان برای تبدیل مناسبت حکومتی «روز حجاب» به «روز حجاب بی‌حجاب»، با برداشتن روسری‌های خود در خیابان‌ها و میادین شهرهای سراسر ایران، این روز را به صحنه اعتراض علیه حجاب اجباری تبدیل کردند.

کارزار اعتراض به حجاب اجباری پس از آن اوج گرفت که فرماندهی کل نیروی انتظامی در چند هفته گذشته، با استقرار پرتعداد گشت‌های ارشاد، اقدام به بازداشت گسترده زنان به اتهام «عدم رعایت حجاب» کرده است.

فائزه هاشمی روز سه‌شنبه ۲۸ تیرماه، با اشاره به نظرسنجی‌هایی که در نهادهای حکومتی انجام شده است، گفت طبق نظرسنجی‌های دولتی و همچنین پژوهش شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۷۰ درصد مردم مخالف حجاب اجباری‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فائزه هاشمی این میزان از مخالفت با حجاب اجباری در ایران را نشانه مقبولیت نداشتن قانون حجاب خواند و تاکید کرد که قانون نباید مقبولیتش را از دست بدهد، مثل قانون مربوط به ماهواره که مقبولیتش از دست رفت.

او گفت: «قانون باید مشروعیت و مقبولیت داشته باشد و باید جامع و مانع باشد، یعنی همه را شامل باشد و مانع تفسیرهای سلیقه‌ای و شخصی شود؛ چون الان می‌بینیم هر مسئولی با هر تفسیری هرجوری دلش بخواهد حرف می‌زند و رفتار می‌کند. تعدادی از آتش‌به‌اختیارها هر کاری می‌کنند و تعدادی هم افراد جامعه را تحریک و در مقابل زن‌ها قرار می‌دهند.»

در روزهای اخیر، انتشار ویدیوهای گوناگون از خشونت نیروهای گشت ارشاد با زنان به اتهام «بدحجابی» و همچنین، برخوردهای خشونت‌آمیز برخی زنان و مردان نزدیک به حکومت با زنان در خیابان‌ها، معابر عمومی و حتی در اتوبوس و مترو به‌ دلیل رعایت نکردن حجاب اسلامی با واکنش‌های گسترده عمومی مواجه شده است.

با این حال، نهادهای حکومتی در همه این موارد، تحت عنوان حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، به حمایت از تذکردهندگان و عاملان این برخوردها و خشونت‌ها پرداخته‌اند و حتی در موردی چون درگیری که یک زن محجبه در اتوبوس بی‌آر‌تی ایجاد کرد، اقدام به بازداشت سپیده رشنو، زن جوانی کردند که به چنین رفتارهای خشونت‌آمیزی اعتراض کرده بود.

فائزه هاشمی نیز روز سه‌شنبه در سخنانش به موارد متعدد برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای انتظامی و ماموران گشت‌های ارشاد با زنان اشاره کرد و افزود: «وقتی‌ می‌گویند حجاب برای حفظ کرامت زن است، پس این برخوردهایی که با زن‌ها می‌شود وقتی موی زن توسط آقای نیروی انتظامی کشیده شود یا دختر را بغل کنند با خشونت در ماشین بیندازند، این‌ها کرامت انسانی است؟ رفتارهای ضد کرامت انسانی در این پدیده حجاب اجباری به‌کرات اتفاق می‌افتد.»

هاشمی با بیان اینکه دین باید به‌روز شود، سیاست‌ها و قانون نیز باید به‌روز شود، تاکید کرد: «اینکه چیزی را در زمانی گفته باشیم و الان لجاجت و سماجت به خرج دهیم، حتما باید مسئولان فکری بکنند؛ قانون حجاب دین را تضعیف کرده است. اگر دغدغه دین داریم، باید با به‌روز کردنِ این قانون، دین را نجات دهیم.»

او اضافه کرد که حجاب اجباری و در کنارش سایر اشتباه‌ها، خطاها و سیاست‌های غلط و نادیده گرفتن منافع ملی و این همه فشار به مردم با نام اسلام، باعث شده است دین‌ستیزی، دین‌زدگی و دین‌زدایی ایجاد شود.

فائزه هاشمی گفت: «یکی از نمادهای دین‌زدگی مسئله حجاب است و بخشی از مخالفت‌ها با حجاب اعتقادی و بخشی واقعا سیاسی است و آن‌قدر شرایط ناگوار و آن‌قدر از دین سوءاستفاده شده است که مردم ضد دین می‌شوند. این‌ها اشتباهاتی هستند که اتفاقا فکر می‌کنیم داریم به دین خدمت می‌کنیم.»

او البته خود را مقید به حجاب دانست و گفت: «حجابم انتخاب خودم بوده و من یک مسلمان سنتی به دنیا آمدم و در یک خانواده مسلمان بودم و مسلمان هستم و مشکلی با حجابم ندارم.»

با این حال، فائزه هاشمی گفت: «اما با قانون حجاب اجباری، نه‌ تنها پرورش اسلامی صورت نگرفته بلکه بعضی علیه اسلام شدند و این یعنی خلاف قانون اساسی عمل می‌کنیم. قانون‌گذاری باید بر مدار قرآن و سنت جریان یابد. ما در قرآن کجا حجاب اجباری داریم؟»

هاشمی با اشاره به اینکه سال‎‌ها است از روش‌های ایجاد تهدید و وحشت استفاده می‌‌شود، افزود: «اگر جای مسئولان بودم و می‌خواستم به دین عزت بدهم و دین را گسترش دهم، قانون حجاب را لغو می‌کردم و آزاد می‌گذاشتم.»

فائزه هاشمی همچنین حجاب اجباری را مخالف قانون اساسی خواند و گفت: «در قانون اساسی، به نفی هرگونه ستمگری و ستم‌کشی و سلطه‌گری و سلطه‌پذیری و همبستگی ملی اشاره شده است، اما این رفتار ستمگری است و پایه‌اش کرامت انسان نیست.»