پروژه جدید چین برای شناسایی سیارک‌های خطرناک

مجموعه‌ای از ۲۰ آنتن رادیویی سیارک‌هایی را که بین خورشید و زمین حرکت می‌کنند شناسایی می‌کند

این پروژه می‌تواند برای ردیابی و شناسایی زباله‌های موجود در مدار زمین، که به مرور زمان در حال افزایش است استفاده شود‌ـ Canva

یک دانشگاه در چین در حال ساخت مجموعه‌ای شامل ۲۰ آنتن رادار برای شناسایی سیارک‌هایی است که ممکن است با زمین برخورد کنند.

هرکدام از این آنتن‌ها در تاسیسات موسسه فناوری پکن، که با کد «چاینا فویان» شناخته می‌شود، ۲۵ تا ۳۰ متر قطر خواهد داشت و سیارک‌ها را در محدوده ۱۵۰ میلیون کیلومتری سیاره ما - تقریبا برابر با فاصله زمین و خورشید- رصد می‌کند.

در حال حاضر و تاکنون دو آنتن [از این مجموعه آنتن‌ها] ساخته شده است و آزمایش آن در ماه سپتامبر انجام خواهد شد.

لانگ تنگ، رئیس موسسه فناوری پکن، در گفت‌وگو با گلوبال تایمز گفت: «این پروژه برای برآورده کردن نیازهای چین در دفاع از [فضای] نزدیک به زمین و همچنین بررسی عمومی سیارک‌ها در نظر گرفته شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پروژه همچنین می‌تواند برای ردیابی و شناسایی زباله‌های موجود در مدار زمین، که به مرور زمان در حال افزایش است استفاده شود. زباله‌های فضایی ممکن است در بدترین حالت، بشر را در زمین محبوس کنند [و برای خروج انسان از زمین به فضا مشکل ایجاد کنند].

دانشمندان هشدار داده‌اند که در دهه آینده، با تشدید تجمع زباله‌های فضایی، احتمال زیادی وجود دارد که شخصی در اثر سقوط موشک به زمین کشته شود.

در حدود ۲۱ هزار جرم در مدار اطراف زمین وجود دارند و در سال ۲۰۲۱، از این تعداد حدود ۵۰۰۰ جرم، ماهواره عملیاتی بوده‌اند. با این حال، اکنون تخمین زده می‌شود که بیش از ۱۲۸ میلیون جرم کوچک‌تر از یک سانتی‌متر در اطراف سیاره زمین وجود داشته باشند که باعث شوند فضاپیماهایی مانند ایستگاه فضایی بین‌المللی [برای جلوگیری از برخورد با آن‌ها] مدار خود را جابه‌جا کند.

چین مدت‌‌ها در حال ساخت سیستم‌های دفاعی پایش سیارک‌ها بوده است که انتظار می‌رود یکی از آن‌ها در سال ۲۰۲۵ آزمایش شود. این سامانه سیارک‌هایی را فهرست‌بندی می‌کند که ممکن است تهدیدی برای زمین باشند و سازمان ملی فضایی چین (CNSA) سپس یک فضاپیما را برای منحرف کردن آن سیارک از مسیر خود ارسال خواهد کرد.

پژوهشگران سازمان ملی فضایی چین (CNSA) برای تمرین منحرف کردن زباله‌های فضایی از برخورد با زمین، پرتاب ۲۳ موشک لانگ مارچ ۵ را پیشنهاد کرده‌اند.

احتمال برخورد یک سیارک با زمین کم است، اما یکی از این سیارک‌‌ها، یعنی سیارک ۷۸ میلیارد کیلوگرمی بنو (Bennu)، به‌دلیل احتمال خطر ۱ به ۲۷۰۰ برخورد آن به سیاره زمین، از جمله اهداف بررسی تعیین شده است.

© The Independent

بیشتر از علوم