بازگشت محدودیت‌های مربوط به کرونا در پروازهای داخلی و خارجی ایران

وزیر بهداشت: مردم در هواپیما ماسک بزنند؛ نمی‌توانیم صندلی‌ کمتری بفروشیم

در شبانه‌روز منتهی به سه‌شنبه، ۲۸ تیر، پنج هزار و ۳۷۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در ایران شناسایی شدند_ مهر

همزمان با افزایش شمار مبتلایان، تعداد موارد بستری‌ و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا، محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، از بازگشت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا به پروازهای خارجی و داخلی ایران خبر داد.

او به خبرگزاری ایسنا گفت: «دستورالعمل‌های بهداشتی در پروازها بر اساس آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌کند، اجرا می‌شود، اما با توجه به تجربه‌ سال‌های گذشته در زمینه مقابله با کرونا، در برخی حوزه‌ها باید بازنگری شود.»

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری بر الزامی شدن استفاده از ماسک در همه مراکز تجمع از جمله پروازهای داخلی و خارجی تاکید کرد اما در پاسخ به این سوال که آیا فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش تعداد مسافران در پروازها اعمال می‌شود، گفت: «پروتکل بهداشتی که تحت عنوان فاصله‌گذاری اجتماعی در پروازها انجام می‌شد، در هیچ جای دنیا وجود نداشت و کارشناسانه نبود. بنابراین باید در وضع و اجرای پروتکل‌های بهداشتی بررسی‌های بیشتری انجام دهیم که به صنعت هواپیمایی آسیبی وارد نشود.»

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت هم روز دوشنبه توپ افزایش شمار بیماران را در زمین مردم انداخت و مدعی شد که مردم به ماسک زدن در محیط‌های بسته و وسایل حمل‌ونقل عمومی و هواپیماها بی‌توجه شده‌اند.

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که در وسایل حمل‌ونقل عمومی و هواپیماها رعایت فاصله‌ اجتماعی ممکن نیست. وزیر بهداشت درباره پر نکردن تمام صندلی‌های یک ردیف در هواپیما گفت: «فعلا دراین‌باره مصوبه‌ای وجود ندارد و تنها چیزی که باید رعایت شود و اجرای آن نیز کار سختی نیست، ماسک زدن است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر بهداشت در عین‌ حال اذعان کرد: «ویروس کرونا مخصوصا در هواپیماها بسیار خطرناک‌تر است زیرا فضا بسته است، ویروس هم به‌راحتی جابه‌جا می‌شود و از هواپیما هم خارج نمی‌شود.»

پذیرش مسافر کمتر از ظرفیت هواپیماها برای شرکت‌های هواپیمایی به‌صرفه نیست و به همین دلیل در مقابل هر تصمیمی که تعداد مسافران را محدود کند، می‌ایستند. در کنار این مسئله، بازگشت حجاج نیز احتمال افزایش شمار بیماران را بیشتر کرده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز این موضوع را تایید کرد اما گفت: «با توجه به شرایط موجود و وضعیت پروازهای حج، امکان اینکه از حجاج آزمایش منفی کرونا بخواهیم وجود ندارد.»

طبق وعده او، قرار است غربالگری در همه فرودگاه‌ها انجام شود و از این طریق زائرانی که دارای علائم‌اند، شناسایی ‌شوند.

حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، روز دوشنبه، ۲۷ تیر، از احتمال افزایش شمار بیماران و فوتی‌های ناشی از آن در هفته‌های آتی خبر داد و بازگشت حجاج و نزدیک بودن ایام محرم را دو عامل افزایش شیوع بیماری در روزهای آینده برشمرد.

به گفته او بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به زیر سویه بی‌آ۵ (B.A.5) مبتلا می‌شوند که بسیار مسری است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در شبانه‌روز منتهی به سه‌شنبه، ۲۸ تیر، پنج هزار و ۳۷۷ بیمار جدید در ایران شناسایی شدند و ۱۹ نفر جان خود را از دست دادند. از میان این مبتلایان شناسایی‌ شده، ۷۷۴ نفر در بیمارستان و ۶۴۰ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌اند.