امارات و فرانسه؛ تایید همکاری طولانی‌مدت

سفر شیخ محمد به پاریس دهه‌ها روابط نزدیک این دو کشور را تقویت می‌کند

سفر رئیس دولت امارات به پاریس تاکیدی دوباره‌ بر احترام متقابل و نزدیکی عمیق دو ملت است_ AFP

چهاردهم ژوییه، فرانسه روز باستیل که به عنوان روز ملی این کشور است را جشن گرفت. مهم‌ترین خبر هفته گذشته در فرانسه مراسمی بود که برای روز ملی در نظر گرفته شده بود. مهم‌ترین خبر این هفته هم برای فرانسه سفر دوروزه رئیس دولت امارات متحده عربی به پاریس است.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان که سال ۲۰۲۱ هم به فرانسه سفر کرده بود، روز دوشنبه ۲۷ تیر (۱۸ ژوییه) در مراسمی رسمی در پاریس با استقبالی گرم مواجه شد. به گزارش نشنال‌نیوز، اینکه شیخ محمد پس از قرار گرفتن در جایگاه رئیس دولت امارات متحده عربی، فرانسه را به عنوان مقصد اولین سفر دولتی خود انتخاب کرد، اهمیتی نمادین و خاص دارد.

سفر رئیس دولت امارات به پاریس تاکیدی دوباره‌ بر احترام متقابل و نزدیکی عمیق دو ملت است که در طول دهه‌های گذشته به میزان چشمگیری افزایش یافته است. همان‌طور که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، اولین رهبر غربی بود که پس از درگذشت شیخ خلیفه در اردیبهشت‌ماه، برای ادای احترام و تسلیت به امارات سفر کرد.

شیخ محمد بن زاید روز دوشنبه پس از ورود به فرانسه، این کشور را «هم‌پیمان راهبردی نزدیک امارات متحده عربی» خواند و افزود: «کشورهای ما در بسیاری از زمینه‌ها شراکتی دیرینه دارند. ما مشتاقانه منتظر همکاری‌های بیشتر و تقویت روابط به سمت آینده‌ای موفق‌ایم.»

از زمان اولین سفر رسمی پدر شیخ زاید در مقام حاکم امارات متحده عربی به پاریس در سال ۱۹۵۱ برای توافق سر حقوق حفاری نفت در دریا، میان این دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها همکاری روبه‌رشدی به وجود آمد. با گذشت زمان، این همکاری‌ها افزایش یافتند و به روابط قوی سیاسی، فرهنگی، تجاری و اقتصادی منجر شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر صادرات سالانه فرانسه به امارات ۱۲.۵ میلیارد درهم است؛ در حالی که پاریس نیز سالانه حدود ۳.۷ میلیارد درهم نفت از امارات وارد می‌کند. این دو کشور همچنین، در یک نقشه راه دوجانبه ۱۰ ساله برای مشارکت راهبردی که در سال ۲۰۲۰ امضا شد، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

سال‌ها است که فرانسه و امارات متحده عربی بر ارزش‌هایی مانند مدارا و همزیستی مسالمت‌آمیز تاکید دارند. این دو کشور در عرصه‌های مختلف ژئوپلیتیک هماهنگی‌های زیادی دارند و برای درگیری‌ها در لیبی، یمن و اوکراین فعالانه به دنبال راه‌حل‌های سیاسی صلح‌آمیز بوده‌اند. با توجه به اینکه ثبات خاورمیانه برای هر دو کشور از اهمیت بالایی برخوردار است، آن‌ها درباره توقف مذاکرات هسته‌ای ایران هم نگرانی‌هایی دارند.

روابط دوجانبه فرانسه و امارات با گذشت زمان عمیق‌تر شد و آن‌ها بارها برای همکاری در بخش‌هایی بیشتر به توافق رسیدند؛ از جمله نفت و گاز، تجارت و سرمایه‌گذاری، امنیت سایبری، فضا، انرژی پاک و فین‌تک (فناوری مالی).

یکی از جلوه‌های مشارکت فرهنگی میان دو کشور فرانسه و امارات متحده عربی، افتتاح شعبه موزه لوور در ابوظبی در سال ۲۰۱۷ است. در کنار آن، مباحث آموزشی نیز پررنگ‌اند و هفت مدرسه در ابوظبی به زبان فرانسوی به ۱۰ هزار دانش‌آموز آموزش می‌دهند. دانشگاه سوربن ابوظبی نیز که در سال ۲۰۰۶ به عنوان شعبه‌ای از دانشگاه سوربن پاریس تاسیس شد، یکی از چندین موسسه مهم مشترک هر دو کشور است که پیوندهای فرهنگی و اجتماعی عمیق آن‌ها را تایید می‌کند.

از سوی دیگر با توجه به سرعت تغییرات اقلیمی، توافقنامه پاریس یک نقطه اشتراک بزرگ دیگر میان این دو کشور است و احتمالا در اجلاس آب‌وهوای «کوپ ۲۸» که سال آینده در امارات برگزار می‌شود، توافقنامه پاریس سرفصل بسیاری از دستورکارهای کشورهای شرکت‌ کننده قرار خواهد گرفت.

با در نظر گرفتن همه این موارد، واضح است که سفر شیخ محمد به فرانسه و دیدار او با امانوئل مکرون از چه اهمیتی برخوردار است؛ این سفر علاوه بر تایید افتخار سال‌ها همکاری با یکدیگر، بر تقویت روابط در آینده نیز تاکید می‌کند.

بیشتر از جهان