تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس در یمن ادامه دارد

قرار است طی روزهای آینده، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن سفرهایی انجام دهد و با طرفین جنگ داخلی در این کشور مذاکره کند

حوثی‌ها با انتشار بیانیه‌ای با تمدید ۶ ماه آتش‌بس در یمن مخالفت کردند --ALAA MOHAMMAD / AFP

برخی منابع مطلع اعلام کردند سازمان ملل متحد طرفین متخاصم در جنگ داخلی یمن را تحت فشار قرار داده است تا تمدید ۶ ماهه آتش‌بس موقت را بپذیرند؛ اقدامی که در صورت تحقق آن باعث می‌شود تا طولانی‌ترین آتش‌بس جنگ یمن در طی ۷ سال گذشته رقم بخورد.

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، پس از سفر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، به عربستان سعودی تلاش به‌منظور برقراری صلح در یمن نیز افزایش یافت، اما شبه‌نظامی‌های حوثی، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران نیز هستند، ضمن انتقاد از سفر بایدن به عربستان سعودی با تمدید آتش‌بس مخالفت کردند.

این گروه شبه‌نظامی شیعه‌مذهب، با انتشار بیانیه‌ای به‌تاریخ ۱۷ ژوییه ۲۰۲۲، اعلام کرد که تجربه آتش‌بس، از نظر این گروه، «تجربه‌ای ناامید کننده بوده که نمی‌تواند در آینده تکرار شود.»

با این‌وجود، بیانیه حوثی‌ها همچنان احتمال پذیرش آتش‌بس را باز گذاشته است و برخی ناظران سیاسی نیز از همین منظر معتقدند که این گروه شبه‌نظامی قصد دارد تا با مخالفت با تمدید آتش‌بس امتیازهای بیشتری به نفع خودش بگیرد.

نیروی دریایی آمریکا و بریتانیا، در هفته‌های اخیر، با انجام برخی اقدامات در آب‌های منطقه خاورمیانه راه ارسال سلاح به حوثی‌های یمن را مسدود کرده‌اند و این گروه شبه‌نظامی از این بابت نگرانی‌های عمده‌ای پیدا کرده است.

به‌عنوان مثال، نیروی دریایی بریتانیا، در ۱۶ تیر ماه، یک محموله موشک‌های متعلق به جمهوری اسلامی ایران را در دریای عمان توقیف کرد؛ محموله‌ای که قرار بود به‌دست حوثی‌های یمن برسد.

با این‌حال اگر هانس گراندبرگ، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن، موفق به تمدید شش ماهه آتش‌بس یمن شود، می‌توان از آن به‌عنوان موثرترین مداخله جامعه بین‌المللی در جنگ داخلی یمن یاد کرد؛ جنگی هفت ساله که، تا امروز، به کشته شدن هزاران نفر و آوارگی میلیون‌ها انسان منجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این جهت خبرگزاری رویترز در گزارشی که روز دوشنبه، ۱۸ ژوییه ۲۰۲۲، در این مورد منتشر کرد، از قول برخی منابع آگاه نوشت که نمایندگان سازمان ملل مدتی است که پیشنهاد تمدید شش ماهه آتش‌بس را با طرفین جنگ داخلی مطرح کرده‌اند. همین منبع به رویترز گفت که گراندبرگ قرار است، طی چند روز آینده، به عمان سفر کند و در آن‌جا دیداری با نماینده حوثی‌ها داشته باشد و موضوع تمدید شش ماهه آتش‌بس را مورد بررسی قرار دهند.

بر پایه گزارش رویترز، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن پس از این دیدار به شهر عدن، که دولت قانونی یمن در آن‌جا مستقر است، سفر می‌کند تا نظر دولت یمن و متحدانش، از جمله عربستان سعودی را به‌منظور تمدید شش ماهه آتش‌بس جلب کند.

نخستین آتش‌بس دو ماهه میان حوثی‌ها و دولت یمن به ابتکار هانس گراندبرگ و همزمان با آغاز ماه رمضان برقرار شد. پس از این واقعه نیز آتش‌بس موقت، در ۲ ژوئن ۲۰۲۲، به‌مدت دو ماه دیگر تمدید شد؛ مهلتی که با آغاز ماه آینده میلادی به‌پایان خواهد رسید.

با تمامی این اوصاف سخنگوی دفتر گراندبرگ به رسانه‌ها گفت اگر چه تلاش‌ها به‌منظور تمدید آتش‌بس ادامه دارد، اما «در حال حاضر نمی‌توان در مورد جزییات آن صحبت کرد.»

به‌گزارش رویترز، سخنگوی دفتر گراندبرگ با ارسال ایمیلی به این خبرگزاری نوشت: «آقای گراندبرگ، در روزهای آینده، به تعامل‌ گسترده خود با طرفین ادامه خواهد داد. ما امیدواریم که طرفین با تلاش‌های او تعامل موثری داشته باشند و، به‌منظور دستیابی به یک پایان عادلانه و پایدار برای مخاصمات یمن، این فرصت را از دست ندهند.»

بیشتر از جهان