ارتش اسرائیل: اگر لازم باشد علیه ایران اقدام می‌کنیم

آویو کوخاوی تاکید کرد که آماده‌سازی گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران یک تعهد اخلاقی و دستور امنیت ملی است

به گفته کوخاوی، اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران شامل انواع طرح‌های عملیاتی، تخصیص منابع، دستیابی به سلاح‌های مناسب، اطلاعات، و آموزش است-Israel Defence Ministry / AFP

آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، در هشداری صریح به ایران، گفت که تل‌آویو در حال آماده شدن برای احتمال اقدام علیه برنامه هسته‌ای ایران است.
به گزارش اورشلیم پست، کوخاوی شامگاه یکشنبه، ۱۷ ژوئيه (۲۶ تیر ۱۴۰۱) در جریان تغییر فرماندهی جبهه داخلی گفت: «آماده‌سازی جبهه داخلی برای جنگ وظیفه‌ای است که باید در سال‌های آینده تسریع شود؛ به‌ویژه با توجه به این احتمال که ممکن است در برابر تهدید هسته‌ای ایران اقدام کنیم.»
او با تاکید بر اینکه ارتش اسرائیل برای حمله به ایران آماده می‌شود، افزود: «باید برای هر تحول و هر وضعیت احتمالی آماده باشیم. آماده‌سازی گزینه نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران یک تعهد اخلاقی و دستور امنیت ملی است.»

به گفته کوخاوی، اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران شامل انواع طرح‌های عملیاتی، تخصیص منابع، دستیابی به سلاح‌های مناسب، اطلاعات، و آموزش است.

اظهارات رئیس ستاد کل ارتش اسرائيل پس از آن بیان شد که کمال خرازی، مشاور ارشد علی خامنه‌ای، رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، به تلویزیون الجزیره قطر گفت که جمهوری اسلامی ایران از نظر فنی توانایی ساخت بمب هسته‌ای را دارد، اما تصمیمی برای تولید آن ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک روز پیش از گفته‌های کمال خرازی، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در سفر به اسرائیل و عربستان سعودی وعده داد که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای متوقف کند.
اظهارات مشاور ارشد علی خامنه‌ای از معدود گفته‌های مسئولان جمهوری اسلامی ایران است که نشان می‌دهد تهران ممکن است به سلاح‌های هسته‌ای علاقه داشته باشد؛ موضوعی که همواره آن را انکار کرده است.

کمال خرازی در گفت‌وگوی اخیر خود افزود: «ظرف چند روز توانستیم اورانیوم را تا ۶۰ درصد غنی‌سازی کنیم و به راحتی می‌توانیم اورانیوم ۹۰ درصدی تولید کنیم.»

ایران در حال حاضر اورانیوم را تا ۶۰ درصد غنی‌سازی می‌کند که بسیار بالاتر از سقف ۳.۶۷ درصدی است که بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تهران با قدرت‌های جهانی تعیین شده بود.

پس از آنکه در سال ۲۰۱۸، دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری سابق ایالات متحده، از توافق برجام خارج شد، تهران در واکنش به این اقدام و اعمال مجدد تحریم‌ها، شروع به نقض محدودیت‌های هسته‌ای مبتنی بر برجام کرد.

سال گذشته، وزیر اطلاعات ایران گفت که فشار غرب می‌تواند تهران را به سمت دستیابی به سلاح هسته‌ای سوق دهد، اما رهبر جمهوری اسلامی ایران در اوایل دهه ۲۰۰۰ تولید آن را بر اساس یک فتوا ممنوع کرده است.

ایران می‌گوید اورانیوم را فقط برای مصارف انرژی غیرنظامی پالایش می‌کند. مسئولان جمهوی اسلامی ایران مدعی‌اند که در صورت لغو تحریم‌ها و پیوستن مجدد آمریکا به برجام، نقض توافق بین‌المللی قابل برگشت است. با این حال، به گفته کمال خرازی، آمریکا تضمینی برای حفظ توافق هسته‌ای ارائه نمی‌کند و این وضعیت امکان هرگونه توافقی را از بین می‌برد.

در این میان، اسرائیل تهدید کرده است که اگر دیپلماسی موفق به مهار جاه‌طلبی‌های هسته‌ای تهران نشود، به سایت‌های هسته‌ای ایران حمله خواهد کرد.

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل به صراحت گفته است که بازگشت به توافق برجام را خطرناک می‌داند. کوخاوی آشکار و صریح اعلام کرده است که به ارتش اسرائیل دستور داده است تا برنامه‌های عملیاتی جدیدی برای حمله به ایران آماده کند تا در صورت لزوم، برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند.

خرازی نیز در سوی دیگر تهدید کرده است که «ایران هرگز بر سر برنامه موشکی بالستیک و سیاست منطقه‌ای خود، آنگونه که غرب و متحدانش در خاورمیانه خواسته‌اند، مذاکره نخواهد کرد و هر گونه هدف قرار دادن امنیت جمهوری اسلامی از سوی کشورهای همسایه، با پاسخ مستقیم به این کشورها و اسرائیل مواجه خواهد شد.»

بیشتر از جهان