قتل یک چهره بانفوذ اجتماعی در مزار شریف به دست طالبان

جسد محبوب‌شاه طوفان در حومه شهر مزارشریف پیدا شد

طالبان محبوب شاه طوفان را به اتهام نگهداری  یک خود رو نظامی سلاخی کردند- عکس:محبوب شاه طوفان/فیسبوک

محبوب‌شاه طوفان، چهره اجتماعی و وکیل محلی ناحیه دهم شهر مرازشریف در شمال افغانستان، کشته شد. منابعی به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که نیروهای طالبان محبوب‌شاه طوفان را روز ۱۸ تیر ۱۴۰۱ در خانه‌اش در ناحیه دهم مزارشریف بازداشت کردند، اما فردای آن روز جسد او در حومه‌ شهر پیدا شد.

این منابع می‌گویند که طالبان محبوب‌شاه را به اتهام پنهان کردن یک خودرو نظامی در خانه‌اش بازداشت کرده بودند.

نزدیکان محبوب‌شاه گفته‌اند که طالبان او را همان شبی که بازداشت شد، به قتل رسانده‌اند. جراحت‌های متعدد ناشی از ضربه چاقو و نیز اثر شلیک چندین گلوله، بر بدن محبوب‌شاه طوفان مشاهده شده است.

طالبان در مورد بازداشت و قتل محبوب‌شاه چیزی نگفته‌اند.

این وکیل محلی از ساکنان تاجیک‌تبار شهر مزارشریف بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بازداشت‌ها و قتل‌هایی از این دست به اتهام‌های گوناگون در سراسر افغانستان، به ویژه نواحی شمال، رخ داده است و این روند همچنان ادامه دارد. طالبان در مورد این بازداشت‌ها و قتل‌ها خود را پاسخگو نمی‌دانند.

خانواده‌های قربانیانی که به دست افراد طالبان کشته شده‌اند، می‌گویند با آنکه طالبان در نخستین روزهای تسلط خود بر کشور عفوعمومی اعلام کردند، هر روز دست به بازداشت، شکنجه، و قتل‌های انتقامجویانه می‌زنند. بنا به گزارش‌های متعدد و تحلیل شماری از آگاهان مسایل افغانستان، بیشتر کسانی که در ۱۱ ماه گذشته به دست نیروهای طالبان کشته شده‌اند، شهروندان غیر‌پشتون این کشور بوده‌اند. 

بر اساس گزارش‌ها و آمارهای غیررسمی، طالبان در نزدیک به یک سال گذشته ده‌ها شهروند افغانستان را در استان‌های بغلان، پنجشیر، تخار، پروان، کاپیسا و بلخ، به اتهام داشتن سلاح، خودرو نظامی، عکس با لباس نظامی، عکس با سلاح، حتی وابستگی خویشاوندی با اعضای نیروهای مقاومت، و اتهام مشابه دیگر بازداشت و شکنجه کرده‌اند، یا به قتل رسانده‌اند. ‌بسیاری از بازداشت‌شدگان ماه‌ها در زندان‌های طالبان محبوس مانده‌اند و شماری از آنان زیر شکنجه جان باخته‌اند.

با آنکه این بازداشت‌ها و قتل‌ها از سوی نهادهای جهانی مدافع حقوق بشر محکوم شده است، اما نتیجه‌ای در پی نداشته است. 

طالبان در ۱۵ اوت سال ۲۰۲۱ میلادی، پس از آنکه اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین، از افغانستان گریخت، بر سراسر کشور تسلط یافتند. از آن زمان تاکنون، این گروه به نقض حقوق بشر و جنایت‌های بشری، اعمال تبعیض‌های قومی، دینی و جنسیتی، فساد و سوء‌استفاده از منابع ملی، و بدرفتاری‌های غیرانسانی با شهروندان متهم بوده‌اند. هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را در سطح سیاسی به رسمیت نشناخته است. 

بیشتر از جهان