علائم سویه جدیدی از کووید که شب‌ها عود می‌کند

عارضه جدیدی که سویه بی‌ای‌.۵ ایجاد می‌کند تعریق شبانه است

سویه بی‌ای‌.۵ اومیکرون می‌تواند افراد را چند هفته پس از ابتلا به کووید دوباره مبتلا کند‌ـ STR / AFP

یک متخصص ایمنی‌شناسی هشدار داد که سویه جدید کووید می‌تواند به بروز علائم گوناگونی منجر شود- از جمله علائمی که شب‌ها پدیدار می‌شوند.

سویه بی‌ای.۵ اومیکرون از زیرمجموعه‌های بسیار مسری اومیکرون است که نگران‌کننده شده زیرا از عوامل به راه افتادن موج جدیدی از ابتلا به این بیماری در سراسر جهان از جمله بریتانیا است.

محققان تفاوت‌هایی با سویه‌های قبلی پیدا کرده‌اند، از جمله در مورد توانایی آن در مبتلا کردن دوباره افراد ظرف چند هفته پس از ابتلا به کووید.

یک متخصص ارشد ایمنی‌شناسی اکنون اعلام کرده که این سویه ممکن است به بروز نشانه جدیدی در بیماران منجر شود.

پروفسور لوک اونیل، از دانشکده ترینیتی دوبلین، اوایل هفته جاری در مصاحبه با یک شبکه رادیویی ایرلندی، گفت: «امروز صبح دیدم بی‌ای.۵ نشانه دیگری هم ایجاد می‌کند و آن تعریق شبانه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «عجیب نیست؟»

بی‌ای.۵ در کنار بی‌ای.۴ در برخی کشورها از جمله سراسر اروپا و در استرالیا به افزایش تعداد مبتلایان منجر و این هفته در ایالات متحده آمریکا نیز به سویه غالب تبدیل شد.

پروفسور اونیل روز پنجشنبه به نیوزتاک گفت: «این بیماری کمی متفاوت است؛ زیرا این ویروس تغییر کرده است.»

او افزود: «واضح است که با وجود سلول‌های تی و غیره کمی مصونیت در مقابل آن وجود دارد و ترکیب دستگاه ایمنی بدن با این ویروس اندکی متفاوت ممکن است بیماری بروز کند که اندکی متفاوت است، عجیب اینکه تعریق شبانه از علائم آن است.»

«اما نکته خیلی مهمی که باید به مردم یادآوری کرد این است که اگر واکسن و دوز تقویتی را تزریق کرده باشید، بیماری وخیم نخواهد شد.»

بی‌ای.۵ نخستین بار در ماه فوریه در آفریقای جنوبی شناسایی شد؛ یک ماه پس از شناسایی بی‌ای‌.۴ در همان کشور. هر دو از آن زمان در سراسر جهان گسترش یافتند و موجی از نگرانی در مورد شیوع مجدد بیماری کرونا ایجاد کردند.

این در شرایطی است که طبق برآوردهای جدید، موارد ابتلا به کووید در بریتانیا حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است و هفته پیش، حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مبتلا شدند.

بنا بر اعلام سازمان ملی آمار بریتانیا، این افزایش همچنان ناشی از سویه‌های فرعی بی‌ای‌.۴ و بی‌ای‌.۵ اومیکرون است و طبق جدید‌ترین داده‌های این سازمان، در هفته منتهی به ۲۹ ژوئن، از هر ۲۵ نفر در انگلستان، یک نفر به کووید مبتلا شد.

این معادل دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مبتلا است که از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در هفته پیش از آن، ۱۸ درصد بیشتر بود.

این بالاترین برآورد از اواخر آوریل است؛ اما همچنان از بالاترین رکورد یعنی چهار میلیون و ۹۰۰ هزار مورد ابتلا که در پایان مارس رخ داد، کمتر است.

© The Independent