سنتاروس، سویه جدید و بسیار مسری اومیکرون

هنوز روشن نیست که این سویه نسبت به سویه‌های دیگر اومیکرون بیماری شدیدتری به‌وجود می‌آورد یا خیر

تعداد موارد گزارش‌‌شده جدید ابتلا به ویروس کرونا از سراسر جهان برای پنجمین هفته متوالی افزایش نشان می‌دهدـ AFP

ویروس‌شناسان در مورد یکی دیگر از سویه‌های بسیار مسری اومیکرون که به بریتانیا وارد شده است، ابراز نگرانی کرده‌اند.

سویه بی‌ای.۷۵.۲ (BA.2.75) با نام مستعار سنتاروس پس از آنکه در ماه مه تشخیص داده شد، به‌سرعت در حال افزایش در هند است.

به نظر می‌رسد این سویه جدید حتی سریع‌تر از سویه‌های بی‌ای.۵ (BA.5) و بی‌ای.۲ (BA.2) خانواده اومیکرون پخش می‌شود و حالا در ۱۰ کشور دیگر از جمله بریتانیا، ایالات متحده، استرالیا، آلمان و کانادا شناسایی شده است.

هنوز روشن نیست که آیا این سویه نسبت به سویه‌های دیگر اومیکرون بیماری شدیدتری به وجود می‌آورد یا نه اما دانشمندان می‌گویند ممکن است بتواند مصونیت ناشی از واکسن‌ها و بیماری قبلی را دور بزند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری اروپا (ئی‌سی‌دی‌سی) روز هفتم ژوییه از بی‌ای.۷۵.۲ به عنوان «سویه تحت نظارت» نام برد؛ به این معنی که نشانه‌هایی وجود دارد که این سویه می‌تواند واگیردارتر باشد.

نگرانی متخصصان به دلیل تعداد زیاد جهش‌های بی‌ای.۷۵.۲ در مقایسه با سویه‌های پیشین اومیکرون، افزایش یافته است.

متیو بینیکر، مدیر ویروس‌شناسی بالینی از مایو کلینیک در روچستر مینه‌سوتا، گفت، بعضی از این جهش‌ها در مناطقی‌اند که به پروتئین سنبله مربوط می‌شوند و به ویروس امکان می‌دهند به‌صورت موثرتری به سلول‌ها بچسبند.

نگرانی دیگر این است که تغییرات ژنتیکی ممکن است کار را برای ویروس آسان‌تر کند تا پادتن‌ها را دور بزند- پروتئین‌های محافظی که بدن در واکنش به واکسن یا بیماری در اثر سویه قبلی ساخته است.

اما متخصصان می‌گویند واکسن‌ها و دوزهای یادآور هنوز بهترین دفاع در برابر کووید شدیدند.

ممکن است چندین هفته طول بکشد تا دریابیم آخرین سویه جهش یافته اومیکرون ممکن است بر مسیر همه‌گیری تاثیر بگذارد.

شیشی لو، مدیر بیماری‌های عفونی هلیکس، شرکتی که اطلاعات توالی ویروسی را برای مراکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده (سی‌دی‌سی) تهیه می‌کند، اعلام کرد بی‌ای.۷۵.۲ یادآوری دیگری است که نشان می‌دهد ویروس کرونا به طور مداوم تکامل می‌یابد و پخش می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «ما دلمان می‌خواهد به زندگی قبل از همه‌گیری برگردیم، اما هنوز باید مراقب باشیم.»

«باید بپذیریم که حالا نسبت به گذشته با خطر بالاتری زندگی می‌کنیم.»

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که کووید تقریبا دو سال و نیم پس از اولین اعلام، همچنان وضعیت اضطراری جهانی باقی می‌ماند.

کمیته اضطراری آژانس سازمان ملل متشکل از متخصصان مستقل در بیانیه‌ای، اعلام کرد که افزایش موارد بیماری، تکامل مداوم ویروسی و فشار بر خدمات بهداشتی در تعدادی از کشورها به این معنا است که وضعیت همچنان اضطراری است.

سازمان بهداشت جهانی روز پنجشنبه گزارش داد که تعداد موارد گزارش‌شده جدید ابتلا به ویروس کرونا از سراسر جهان برای پنجمین هفته متوالی افزایش یافت؛ در حالی که تعداد مرگ‌ومیرها نسبتا ثابت بود.

سازمان بهداشت جهانی طی بررسی هفتگی همه‌گیری کووید آژانس بهداشت سازمان ملل، اعلام کرد که هفته گذشته، ۵.۷ میلیون مورد جدید ابتلا تایید شد که شش درصد افزایش را نشان می‌دهد و ۹ هزار و ۸۰۰ مورد مرگ‌ومیر اعلام شد که تقریبا مشابه تعداد هفته گذشته است.

دکتر تدروس ادانوم گبریسوس اوایل این هفته گفت که همه‌گیری هنوز به عنوان یک وضعیت اضطراری جهانی به حساب می‌آید و او در مورد افزایش اخیر «نگران» است.

دکتر تدروس گفت: «ویروس آزادانه عمل می‌کند و کشورها به طور موثر بار این بیماری را مدیریت نمی‌کنند.»

«موج‌های جدید ویروس دوباره نشان می‌دهند که کووید اصلا هم رو به پایان نیست.»

در دو هفته اخیر، موارد ابتلا به کووید گزارش‌ شده به سازمان بهداشت جهانی که به طور عمده در اثر بی‌ای.۴ و بی‌ای.۵، خانواده به‌شدت واگیردار اومیکرون، به وجود آمده‌اند، ۳۰ درصد افزایش داشت.

© The Independent