هیات‌رئیسه قدرت تصمیم‌گیری نداشت، اسکوچیچ ابقا شد

جلسه مشورتی هیات‌رئیسه و کمیته فنی نمایشی از مشورت و تصمیم‌گیری بود و نمی‌توانست نتیجه‌ای جز ابقای دراگان اسکوچیچ داشته باشد

تصمیمات هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، حداقل با حضور هشت عضو، قانونی است- فدراسیون فوتبال

دراگان اسکوچیچ که تا مرز اخراج از تیم ملی فوتبال ایران رفته بود، پس از جلسه مشورتی هیات‌رئیسه و کمیته فنی فدراسیون فوتبال، ابقا شد. پیش‌تر، کمیته فنی رای به برکناری اسکوچیچ داده بود، اما طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال، نظر کمیته فنی باید در هیات‌رئیسه بررسی می‌شد. هیات‌رئیسه فدراسیون چون از نظر تعداد اعضا به حد نصاب مطابق اساسنامه نمی‌رسد، قدرت تصمیم‌گیری نداشت که بتواند نظر کمیته فنی را رد یا تایید کند. جلسه مشورتی هیات‌رئیسه و کمیته فنی نیز نمایشی از مشورت و تصمیم‌گیری بود و نمی‌توانست نتیجه‌ای جز ابقای دراگان اسکوچیچ داشته باشد.

تصمیم‌های هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال، حداقل با حضور هشت عضو قانونی است. اما پس از عزل مهرداد سراجی و بازداشت شهره موسوی، هیات‌رئیسه با شش عضو تشکیل جلسه می‌دهد. بر این اساس، هر تصمیمی از سوی این هیات‌رئیسه اتخاذ شود، قابلیت اجرایی ندارد.

انتخابات فدراسیون فوتبال ۸ شهریور ماه برگزار خواهد شد و نامزدهای ریاست و سایر سمت‌های فدراسیون فوتبال، برای شرکت در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند. تا روز برگزاری انتخابات و تشکیل هیات‌رئیسه جدید، فدراسیون فوتبال از قدرت تصمیم‌گیری درباره سرمربی تیم ملی و بسیاری انتخاب‌ها و انتصاب‌های دیگر برخوردار نیست.

اما به دلایلی نامعلوم، گزینه‌های بسیاری برای جانشینی دراگان اسکوچیچ مطرح شدند. کمیته فنی فدراسیون با علی دایی مذاکره کرد، اما پاسخ دایی به اعضای این کمیته منفی بود و نپذیرفت که در این مقطع سرمربی تیم ملی باشد. جواد نکونام نیز این پیشنهاد را قبول نکرده است. امیر قلعه‌نویی هم نام دیگری بود که برای جانشینی اسکوچیچ مطرح شد. قلعه‌نویی پس از جدایی مارک ویلموتس، اولین گزینه فدراسیون برای جایگاه سرمربی در تیم ملی بود، اما او در آن مقطع سرمربی سپاهان بود و این باشگاه با جدایی‌اش موافقت نکرد. سپس، دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

افشین قطبی نیز در روزهای اخیر با انتشار یادداشت‌‌هایی در اینستاگرام تلاش می‌کرد توجه فدراسیون را برای انتخابش جلب کند، اما خبری رسمی درباره اینکه او گزینه فدراسیون بوده باشد، در دست نیست.

کمیته فنی، غافل از اینکه هیات‌رئیسه قدرت تصمیم‌گیری ندارد، با گزینه‌ها وارد مذاکره شده بود و احتمالا کیفیت مذاکرات باعث پاسخ‌های منفی گزینه‌ها شده است.

فدراسیون فوتبال پس از جلسه هیات‌رئیسه و کمیته فنی، بیانیه‌ای منتشر کرد و در حالی که خود سازنده حاشیه‌های بسیار در تیم ملی است، دیگران را به همبستگی دعوت کرده است:

«با عنایت به موضع‌گیری‌های مکرر قبلی فدراسیون فوتبال مبنی بر حمایت کامل از کادر فنی تیم ملی و با توجه به نتایج قابل قبول تیم ملی که محصول هم‌افزایی و تلاش مشترک بازیکنان، کادر فنی، فدراسیون و حمایت‌های مجموعه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بوده، هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال بار دیگر بر حمایت همه‌جانبه از کادر فنی تيم ملى تاکید نموده و بر اين اساس، همکاری دو طرف همچنان استمرار خواهد داشت. بدیهی است که فدراسیون فوتبال از این پس با هرگونه بی‌انضباطی، بداخلاقی و ایجاد شکاف و اختلاف در تیم ملی در هر سطحی، با قاطعیت و مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهد کرد. بر اين اساس، در آستانه بازی‌های مهم جام جهانی قطر، از همه هواداران پرشور فوتبال ایران، اصحاب رسانه، پیشکسوتان و همه کسانى که دل در گرو اعتلای پرچم پرافتخار جمهورى اسلامی ایران دارند، تقاضا داریم در جهت همبستگی و اتحاد بیشتر در تمام ارکان تیم ملی حداکثر همراهی و همدلى را داشته باشيم.»

دودستگی بازیکنان تیم ملی در آستانه جام جهانی، خطر بزرگی برای اتحاد این تیم است که باید بازی‌های سختی را در جام جهانی پشت سر بگذارد. تعدادی از بازیکنان تیم ملی، از جمله مهدی طارمی و چند بازیکن تاثیرگذار دیگر، با حضور دراگان اسکوچیچ مخالفند و دیدگاه‌های خود را علنا ابراز کرده‌اند. مشخص نیست که اسکوچیچ در اردوهای آینده تیم ملی با مماشات آن‌ها را دعوت می‌کند، یا تنبیه انضباطی در نظر خواهد گرفت. احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون فوتبال، در این‌ باره گفته است: «هرکس بخواهد از چارچوب و نقش خود خارج شود و اخلالی ایجاد کند، طبیعتا راه‌های قانونی برای برخورد با این موضوع وجود دارد. بحث تهدید نیست، من فقط تذکر می‌دهم و به نمایندگی از اعضای هیات‌رئیسه یادآوری می‌کنم که این راه‌ها وجود دارد. جایگاه سرمربی روشن است؛ این سرمربی است که بازیکن را مشخص می‌کند، نه اینکه بازیکن سرمربی را مشخص کند.»

جایگاه متزلزل سرمربی تیم ملی یکی از نگرانی‌ها برای آینده تیم ملی در جام جهانی بود. بعید است با مصاحبه و تهدید سخنگوی فدراسیون موقت، بازیکنان مخالف، نظر یا رفتارشان را تغییر دهند. تیم ملی دچار اختلافات درونی شده است و انکار این موضوع، کمکی به آن نمی‌کند.

دراگان اسکوچیچ بی‌توجه به برکناری و ابقایش و بی‌توجه به آنچه در تیمش می‌گذرد، از اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون تشکر می‌کند: «از حسن‌اعتماد اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال تشکر می‌کنم. من برای رسیدن تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ساعت‌ها وقت گذاشتم و با همکارانم تلاش زیادی انجام دادیم تا بتوانیم از شرایط سختی که پیش رویمان قرار داشت، عبور کنیم. ما نگاهی به گذشته نداریم، آینده را می‌بینیم و در راه سختی که داریم، باید تلاش دوچندان داشته باشیم.»

بیشتر از فوتبال