درگیری اسرائيل و جهاد اسلامی در کرانه غربی

به گفته ارتش اسرائیل، علت یورش نیروهای این کشور به شهر طوباس، دستگیری یک شهروند فلسطینی بود که تحت تعقیب بوده است

ارتش اسرائیل تاکید کرد که هیچ سربازی در این عملیات آسیب ندیده است- ABBAS MOMANI / AFP

نیروهای اسرائیل صبح روز یکشنبه، ۱۷ ژوئیه (۲۶ تیر ۱۴۰۱)، در شهر طوباس در شمال کرانه غربی با پیکارجویان فلسطینی درگیر شدند. با پایان سفر جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، به منطقه وقفه کوتاهی هم که در درگیر‌ی‌های نظامی ایجاد شده بود، به پایان رسید. صبح روز شنبه، ۱۶ ژوئیه، هنوز چند ساعت از رفتن بایدن نگذشته بود که هواپیماهای اسرائیلی به یک کارگاه تولید سلاح در نوار غزه نیز حمله کردند.

به گفته ارتش اسرائیل، علت یورش نیروهای این کشور به شهر طوباس (که مرکز استانی به همین نام است)، دستگیری یک شهروند فلسطینی بود که تحت تعقیب بوده است. گفته می‌شود که طی این عملیات، چند تن آتش گشودند و شماری دیگر نیز سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کردند.

ارتش اسرائیل گفت: «سربازان ارتش به سوی پیکارجویانی که به آن‌ها شلیک کرده بودند و شورشیان کلیدی، آتش گشودند.» 

رسانه‌‌های فلسطینی به نقل از منابع درمانی گفتند که دو نفر بر اثر شلیک نیروهای اسرائیل مجروح شده‌اند. شرایط آن‌ها در آن مقطع زمانی هنوز روشن نبود. ارتش اسرائیل تاکید کرد که هیچ سربازی در این عملیات آسیب ندیده است. معلوم نیست که نیروهای اسرائیل فردی تحت تعقیب را دستگیر کرده‌اند، یا خیر.

یکی از شاخه‌های محلی گروه «جهاد اسلامی» فلسطین که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود، مسئولیت درگیری با نیروهای اسرائیلی را پذیرفت. در بیانیه این شاخه ادعا شده است که اعضای آن توانسته‌اند هنگام ورود نیروهای اسرائيل به طوباس، به تجهیزات نظامی آن‌ها آسیب برسانند. فیلمی که در رسانه‌های اجتماعی پخش شده است، یک جیپ ارتشی را نشان می‌دهد که با کوکتل مولوتوف مورد حمله قرار می‌گیرد. «شبکه قدس فلسطین» در توییتر فیلمی را منتشر کرد که این جیپ را در حالی که آتش گرفته است، نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن در سفر چهار روزه خود، دو روز را در اسرائيل و سرزمین‌های فلسطینی گذراند. او از کرانه غربی، و نیز از بیت‌المقدس شرقی که فلسطینی‌ها می‌خواهند روزی پایتخت دولت مستقل‌شان باشد، دیدار کرد و با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، جلسه داشت. بایدن روز جمعه از اسرائیل به عربستان سعودی رفت. 

روزنامه «تایمز آو اسرائیل» نوشت که تصور می‌رود ارتش این کشور می‌خواسته است در حین سفر بایدن، عملیات عمده‌ای انجام ندهد. 

درگیری‌های طوباس در پی افزایش حملات در شمال کرانه غربی در هفته‌های گذشته رخ می‌دهد. روز جمعه یک مرد اسرائیلی که بدون کسب جواز لازم به بازدید «قبر یوسف» در نزدیکی شهر فلسطینی نابلس رفته بود، زیر آتش گروه‌های فلسطینی قرار گرفت و زخمی شد. شهروندان اسرائیلی بدون جواز، اجازه حضور در مناطق فلسطینی کرانه غربی ندارند؛ هرچند، چنین سفرهایی  درعمل بسیار صورت می‌گیرند.

«قبر یوسف» در روستایی به نام «بلاطه» در یک کیلومتری شرق نابلس واقع شده است و دومین مکان مقدس اقلیت مذهبی «سامریون» محسوب می‌شود، و در عین حال، در طی قرون مکانی برای نیایش یهودیان، مسیحیان، و مسلمانان نیز بوده است. برخی مسلمانان آن ‌را مکان دفن یکی از شیوخ قرون وسطی به نام یوسف الدویکات می‌دانند. در پی اشغال کرانه غربی به دست اسرائيل در سال ۱۹۶۷، مسلمانان از نیایش در «قبر یوسف» منع شدند و آن محل به تدریج بیشتر به مکان نیایش یهودیان بدل شد. در پی توافق اسلو نیز با آنکه اداره آن مکان به دست تشکیلات خودگردان فلسطینی افتاد، ارتش اسرائیل همچنان در آن‌جا حضور داشت و اجازه نیایش به مسلمانان داده نمی‌شد.

در دو دهه گذشته، «قبر یوسف» همواره موضوع درگیری‌های متعدد بوده است و چند بار به دست شورشیان فلسطینی تخریب شده است. 

در اوایل سال جاری میلادی، چند حمله تروریستی علیه شهروندان اسرائیلی ۱۹ کشته بر جای گذاشت و از آن پس، نیروهای امنیتی این کشور چندین بار در کرانه غربی دست به عملیات‌هایی زده‌اند  و سطح تنش‌ها بالا است. 

با این حال، در چند روز اخیر خبرهای خوبی هم از این کرانه منتشر شده است. تلاش مراکش برای میانجی‌گری بین اسرائيل و فلسطینی‌ها، منجر به حصول توافقی شد که طبق آن، پل آل‌نبی-ملک‌حسین که کرانه غربی را به اردن وصل می‌کند، تا چند ماه دیگر ۲۴ ساعته می‌شود و بر آن مبنا، سفر برای فلسطینی‌ها راحت‌تر خواهد شد. پل آل‌نبی در حال حاضر از یکشنبه تا پنجشنبه، روزی ۱۴ ساعت، و در روزهای جمعه و شنبه تنها روزی شش ساعت و نیم باز است. 

بیشتر از جهان