آمار ابتلا به کرونا در ایران طی دو هفته هشت برابر شد

طی دو هفته گذشته شمار ابتلا به کرونا در ایران از ۷۱۷ نفر به ۵ هزار و ۷۵۱ نفر افزایش یافته که به معنای ۸ برابر شدن تعداد مبتلایان است

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، نیز گفت که سیر ابتلا به کرونا در تهران افزایشی است و تا یک ماه آینده این سیر صعودی خواهد بود-ATTA KENARE / AFP

بررسی آمارهای رسمی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که در طی دو هفته گذشته، شمار مبتلایان جدید و روزانه کرونا در کشور هشت برابر، تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه در همین مدت دو و نیم برابر و تعداد مرگ‌ومیر روزانه نیز دو برابر شده است.

به گفته وزارت بهداشت، شمار بیماران جدید و شناسایی‌شده کرونا در شبانه‌روز گذشته به پنج هزار و ۷۵۱ نفر رسیده است  که از این تعداد ۶۵۶ نفر در بیمارستان‌‌ها بستری شده‌اند.

شمار بیماران کرونا که در حال حاضر در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند نیز در آمار جدید وزارت بهداشت ۵۱۶ نفر اعلام شده است.

این در حالی است که بنا به آمار دو هفته پیش وزارت بهداشت در روز یکشنبه، ۱۲ تیر ۱۴۰۱، شمار بیماران جدید کرونا طی یک روز ۷۱۷ نفر بود، تعداد موارد بستری‌شده ۱۰۴ نفر و شمار بیماران بستری‌شده در بخش مراقبت‌های ویژه ۲۱۱ نفر اعلام شده بود.

به این ترتیب، طی دو هفته شمار بیماران جدید روزانه کرونا از ۷۱۷ نفر به ۵ هزار و ۷۵۱ نفر افزایش یافته است که به معنای هشت برابر شدن تعداد ابتلای روزانه کرونا در ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین دو هفته، و در فاصله ۱۲ تا ۲۶ تیر ۱۴۰۱،  تعداد بیماران کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه نیز از ۲۱۱ نفر به ۵۱۶ نفر رسیده و نزدیک به ۲.۵ برابر شده است.

آمار رسمی تعداد مرگ‌ومیر روزانه نیز که حدود دو ماه زیر ۱۰ نفر و تک رقمی بود، طی دو هفته گذشته دو برابر شده و در روز یکشنبه، ۲۶ تیر، به ۱۳ نفر رسیده است. 

با این‌حال، در سال‌های همه‌گیری کرونا در ایران، ناظران بسیاری هشدار داده‌اند که عدد واقعی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران بیش از ۳ تا ۴ برابر اعداد رسمی منتشر شده است.

به‌عنوان مثال مسئولان وزارت بهداشت پیش‌تر گفته‌ بودند که آمارهای رسمی اعلام‌شده از تعداد افرادی که جان‌شان را در اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند، فقط شامل کسانی است که با آزمایش مثبت و تشخیص قطعی کرونا در بیمارستان‌ها بستری شده و جان باخته‌اند، و تعداد واقعی جان‌باختگان کرونا تا نزدیک به سه برابر آمارهای رسمی است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، دو روز پیش اعلام کرد که کشور وارد موج هفتم کرونا شده است.

عین‌اللهی روز یکشنبه نیز با تاکید بر اینکه «وارد موج هفتم کرونا شده‌ایم»، گفت که «مردم به ما کمک زیادی کردند و طی چند روز اخیر مراجعه به مراکز واکسیناسیون بسیار خوب بود.»

عین‌اللهی همچنین افزود: «آمار تزریق واکسن نشان می‌دهد که تعداد واکسن‌های تزریق شده در چند روز اخیر بالا است و در صورت ادامه این روند واکسیناسیون، نگرانی زیادی نداریم و بیماری می‌تواند کنترل شود.»

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران، نیز گفت که سیر ابتلا به کرونا در تهران افزایشی است و تا یک ماه آینده این سیر صعودی خواهد بود.

زالی تاکید کرد که باید قبل از استقرار کامل بیماری، «واکسیناسیون را به صورت کامل انجام دهیم» و روزهای آینده، روزهای مهمی برای کنترل این موج کرونا خواهد بود.