حوثی‌ها: با تمدید آتش‌بس موافقت نمی‌کنیم 

عربستان سعودی در پی سفر بایدن گفت که با تمدید آتش‌بس موافق است 

شبه‌نظامیان حوثی همچنان احتمال تمدید آتش‌بس را باز می‌گذارد و شاید نوعی تهدید برای امتیازگیری باشد-Mohammed HUWAIS / AFP

شبه‌نظامیان حوثی یمن با انتقاد از سفر جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، به عربستان سعودی، اعلام کردند که با تمدید آتش‌بس توافق نمی‌کنند. این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت حکومت ایران، از بیش از هفت سال پیش درگیر جنگ داخلی با دولت قانونی یمن بوده است. جمهوری اسلامی ایران از حوثی‌ها پشتیبانی می‌کند و ائتلاف چندین کشور عربی به رهبری عربستان سعودی، از دولت قانونی یمن. صنعا، پایتخت یمن، از سپتامبر ۲۰۱۴ در اختیار حوثی‌ها بوده است. 

در پی سفر اخیر جو بایدن به منطقه، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد که عربستان سعودی متعهد به تمدید و تقویت آتش‌بس در یمن با میانجیگری سازمان ملل است و در مذاکرات برای پایان این جنگ که منجر به ناآرامی در منطقه خلیج فارس شده و یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های بشری جهان را پدید آورده است، شرکت می‌کند. 

در ماه آوریل تمام طرفین این جنگ با آتش‌بس دو ماهه توافق کردند، و در ماه ژوئن آتش‌بس دو ماه دیگر هم تمدید شد؛ از بیانیه کاخ سفید تعبیر می‌شد که آتش‌بس بار دیگر تمدید می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما حوثی‌ها می‌گویند که آتش‌بس «تجربه‌ای ناامیدکننده بوده که نمی‌تواند در آینده تکرار شود». البته بیانیه این گروه شبه‌نظامی همچنان احتمال تمدید آتش‌بس را باز می‌گذارد و شاید نوعی تهدید برای امتیازگیری باشد. 

دولت قانونی یمن پیش از این از جامعه بین‌المللی خواسته بود که از حوثی‌ها بخواهند به پذیرش آتش‌بس و پایان حصر شهر تعز تن دهند. رشاد العلیمی، رئیس شورای رهبری ریاست ‌جمهوری یمن، روز شنبه،  ۱۶ ژوئیه، در جده با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و تیم لندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور یمن، دیدار کرد. مقام‌های یمنی‌ پس از این دیدار بیانیه‌ای خطاب به جامعه جهانی منتشر کردند. العلیمی به مقام‌های آمریکایی گفت که واشنگتن و بقیه دنیا باید به حوثی‌ها فشار آورند تا به آتش‌بس احترام بگذارند و راه‌های ورود به تعز را بگشایند. 

بیشتر از جهان