اعتراض‌ها به خشک شدن دریاچه ارومیه؛ تعدادی از معترضان بازداشت شدند

 نیروهای امنیتی و انتظامی در برخی مناطق به تجمع‌های اعتراضی حمله کردند 

مردم شهرهای ارومیه و نقده عصر شنبه ۲۵ تیر، در اعتراض به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه، به خیابان‌ها آمدند و علیه سیاست‌ها و اقدام‌های مقام‌های جمهوری اسلامی که به خشک شدن بخش وسیعی از این دریاچه منجر شده است، شعار دادند. فرمانده انتظامی آذربایجان غربی اعلام کرد که در جریان این تظاهرات، تعدادی از معترضان بازداشت شده‌اند.

تجمع اعتراضی مردم ارومیه ابتدا در خیابان امام این شهر شکل گرفت و سپس، معترضان به سوی میدان مرکزی شهر ارومیه تظاهرات کردند.

معترضان با سردادن شعارهایی، به سیاست‌ها و اقدام‌های مقام‌های جمهوری اسلامی که نقش عمده‌ای در خشک شدن دریاچه ارومیه دارد، اعتراض کردند.

در تظاهرات شهر ارومیه، معترضان با سر دادن شعارهای چون «دریاچه ارومیه جان می‌دهد، مجلس به قتل آن فرمان می‌دهد» و «آذربایجان بیدار است، دریاچه ارومیه تشنه است» به بی‌توجهی مسئولان به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه اعتراض کردند.

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی در برخی مناطق شهر ارومیه، به تجمع‌ اعتراضی حمله کردند که با شعار «بی‌شرف‎، بی‌شرف» مردم مواجه شدند.

همزمان با ارومیه، جمعی از مردم نقده، دیگر شهر آذربایجان غربی، نیز به خیابان آمدند و در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه تظاهرات کردند.

از سوی دیگر، رحیم جهانبخش، فرمانده انتظامی آذربایجان غربی، مردم معترض به خشک شدن دریاچه ارومیه را «عوامل مزدور بیگانه، منافقین کوردل و معاندین» خواند و گفت: «امنیت همواره خط قرمز ماست و اجازه نخواهیم داد کوچک‌ترین خدشه‌ای به این امنیت وارد شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی با اشاره به اعتراض‌های روز شنبه در ارومیه، گفت این اعتراض‌ها به دنبال «برخی فراخوان‌ها در خصوص خشک شدن دریاچه ارومیه و دعوت مردم به آشوب و تجمعات غیرقانونی از سوی منافقین کوردل و ضد انقلاب» برگزار شد.

جهانبخش تظاهرات مردم ارومیه در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه را «موج‌سواری ضد انقلاب» خواند و معترضان را به برخوردهای شدیدتر تهدید کرد.

فرمانده انتظامی آذربایجان غربی همچنین از بازداشت بسیاری از معترضان خبر داد و گفت پلیس و نیروهای امنیتی «با اشراف اطلاعاتی» بسیاری از معترضان را شناسایی و دستگیر کردند.

جهانبخش در ادامه افزود شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی نیز به اتهام انتشار فراخوان تجمع اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه، بازداشت شده‌اند و گفت: «افرادی که این اخبار تنش‌زا را در فضای مجازی بازنشر می‌کنند آرامش مردم را بر هم می‌زنند و امروز، به پلیس فتا تکلیف شد تا این افراد را شناسایی و تحویل دستگاه قضایی دهد تا با آن‌ها برخورد شود.»

بحران دریاچه ارومیه از سال ۱۳۷۴، به دنبال ساخت سدهایی در حوضه آبریز این دریاچه و طرح‌های حکومتی چون انتقال آب و کشت محصولات آب‌بر، آغاز شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله حسن روحانی در اوایل دهه ۱۳۹۰ وعده احیای دریاچه ارومیه را دادند و دولت ابراهیم رئیسی نیز در یک سال گذشته، به شکل‌های دیگری این وعده‌ها را تکرار کرده‌ است.

با این حال، در یک دهه گذشته، با وجود صرف نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه در چارچوب ستاد احیای دریاچه ارومیه، وضعیت این دریاچه به‌جز دوره‌های چند ماهه محدود، بحرانی‌تر شده است تا آن‌جا که امیرعباس جعفری، مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی، چهارشنبه گذشته اعلام کرد که در بیش از دو دهه اخیر، هر سال به‌طور متوسط ۴۰ سانتیمتر از ارتفاع دریاچه ارومیه کاسته شده و اکنون، ۹۵ درصد از آب این دریاچه خشک شده است.

شهرهای ارومیه، تبریز و دیگر شهرهای آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش از این نیز صحنه اعتراض‌های مردمی گسترده به وضعیت دریاچه ارومیه بوده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی و همچنین دستگاه‌های انتظامی و امنیتی در جریان هر یک از این اعتراض‌ها، مردم معترض به وضعیت دریاچه ارومیه را با شلیک گاز اشک‌آور، ضرب‌و‌شتم و بازداشت‌های گسترده سرکوب کردند.

با این حال، در هفته‌های اخیر، بار دیگر موج اعتراض به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه ابتدا در رسانه‌های اجتماعی اوج گرفت و روز شنبه، به خیابان‌های ارومیه و نقده رسید.

سخنان مقام‌های حکومتی نشان می‌دهد که آن‌ها با توجه به شرایط بحرانی اقتصادی و فضای اعتراضی که در چند ماه گذشته بار دیگر در مناطق گوناگون ایران تشدید شده است، بیم آن دارند که اعتراض‌ها به خشک شدن دریاچه ارومیه در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی گسترش یابد و در پیوند با اعتراض‌های سیاسی و اقتصادی، به اعتراض‌های سراسری منجر شود.