نگرانی اسرائیل از ادامه تهاجم ترکیه به کردهای سوریه

کردها زیر آتش سلاح های ساخت اسرائیل

تظاهرات شهروندان إسرائيلي در اعتراض به حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه. عکس از: AFP (اندیپندنت عربی)

پس از سکوت سیاسی در قبال حمله ای ترکیه به شمال سوریه، اسرائیل اخیرا نگرانی خود را نسبت به آینده کردها ابراز داشته و پیامد های تهاجم ترکیه را به سود سیاست های تهدید آمیز ایران در منطقه دانسته و افزوده است که در پی این تحول، اسرائیل بیشتر از پیش در معرض تهدید های ایران قرار گرفته است.

اما در این میان و در حالی که اسرائیل نسبت به وضعیت دشوار کرد ها دلسوزی می کند و صحبت از رعایت حقوق بشر دارد، مقامات پیشین امنیتی اسرائیل اظهار داشتند که تانک های جنگی ترکیه که هم اکنون کرد ها را هدف حمله قرار می دهد، در اسرائیل ساخت شده و در یک معامله نظامی بزرگ میان دو کشور، به ترکیه فروخته شده است.

از هنگام تشدید بحران جنگ در شمال سوریه، اسرائیل از یک سو خواستار توقف عاجل جنگ بوده و آمادگی خود را برای ارائه ای همکاری های بشر دوستانه با کرد ها نشان می دهد و از سوی دیگر، با سیاست اخیر آمریکا نسبت خروج نیرو های آمریکایی از شمال سوریه، ابراز مخالفت می کند. به ویژه آنکه واشنگتن هنگام اقدام به بیرون کشیدن نیرو هایش از شمال سوریه، حاضر نشد مقامات اسرائیل را از این تصمیم مطلع سازد. تل آویو، خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه را به عنوان دست کشیدن از حمایت کردها دانسته وعواقب این اقدام را برای خاورمیانه خطرناک توصیف کرده است. در حال حاضر اسرائیل نگرانی دیگری نسبت به آینده حضور نیرو های آمریکایی در جنوب سوریه دارد زیرا نیرو های آمریکایی پس از عقب نشینی از شمال سوریه اکنون در پایگاه نظامی تنف در جنوب این کشور و در موقعیتی مستقر شده اند که ایران و عراق را با  سوریه و لبنان پیوند می دهد. نگرانی اسرائیل این است که اگر ایالات متحده نیرو های خود را از این پایگاه خارج کند، مسیر تهدید ایران به اسرائیل باز می شود و هیچ مانعی بر سر راه ایران برای رسیدن به سواحل مدیترانه باقی نخواهد ماند و اسرائیل به گونه مستقیم در معرض تهدید های ایران قرار می گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیاست های ترامپ، منجر به افزایش نگرانی در اسرائیل می شود

اسرائیلی ها، سیاست های ترامپ در قبال تحولات خاور میانه و تنش با ایران را عامل عمده ای برای افزایش نگرانی ها می دانند. آن ها بدین باور اند که بحران تنش میان ایران و ایالات متحده به زودی پایان نخواهد یافت، زیرا در پرتو ادامه ها تحریم ها، تهران حاضر به آغاز گفت و گو در مورد پرونده هسته ای نمی شود و این ناسازگاری میان دو جانب همچنان ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر، کشمکش های تهران و تل آویو تاکنون ادامه داشته و ایران پیوسته به دنبال بهانه ای می گردد تا اسرائیل را متهم به اقدامات تهدید آمیز در منطقه کند. آموس هارل، کارشناس نظامی اسرائیل می گوید در حالیکه تهاجم نظامی ترکیه به شمال سوریه، توجه همگان را به خود جلب کرده بود، یک نفتکش ایرانی در نزدیکی سواحل عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفت. ایران با بهره برداری از وضعیت بحرانی خاورمیانه، سعی داشت، اسرائیل را متهم به این حمله کند و تردیدی نیست که تهران از این گونه تلاش ها دست بردار نبوده و ممکن است با استفاده از نابسامانی های کنونی، در صدد تصفیه حساب با اسرائیل شود.

حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، بیشتر به سود روسیه است

اسرائیلی ها عقیده دارند که خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه در هماهنگی با روسیه صورت گرفته است و همین مسئله باعث می شود تا دولت اسرائیل از سیاست های ترامپ ابراز نگرانی کند؛ به ویژه این که اسرائیلی ها در موارد بسیاری، ترامپ را به عنوان یک شخصیت "غیر وفادار" می خوانند.

عومر دوستری، یکی از پژوهشگران مرکز بررسی های استراتژیک بیت المقدس، می گوید روسیه بزرگترین برنده جنگ کنونی در شمال سوریه است و پیامد های حمله نظامی ترکیه، زمینه ای گسترش نفوذ روسیه را در بخش عمده ای از این پهنه فراهم خواهد کرد. شکی نیست که تصمیم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه برای حمایت از نیرو های کرد در برابر تهاجم نظامی ترکیه در شمال این کشور، اوضاع سیاسی و نظامی حاکم در منطقه را به سود روسیه تغییر خواهد داد، زیرا دمشق هیچ اقدامی را بدون هماهنگی با روسیه اتخاذ نمی کند. بنا بر این، هر تصمیمی که در پیوند به مقابله با حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه صورت گیرد، منافع روسیه در آن، مد نظر گرفته شده است.

پیروزی ترکیه بعید است

دوستری می گوید: پس از حمله ترکیه به کردها در شمال سوریه، اکنون هر اقدام نظامی ترکیه در سوریه، به عنوان حمله به مسکو پنداشته می شود. تردیدی نیست که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که در چند سال اخیر در تلاش برای نزدیکی با روسیه بوده است، اکنون نمی خواهد روابط آنکارا با مسکو را خدشه دار کند. تصمیم ترکیه برای خرید موشک های اس 400 روسی، نمایانگر اصرار ترکیه برای گسترش روابط با روسیه است. از آن جا که ارتش سوریه از حمایت روسیه برخوردار است، ترکیه نخواهد توانست حتی از طریق شورشیان جهادی، دست به اقدام نظامی در سوریه بزند و به پیروزی دست یابد، به ویژه اگر این امر در پیوند به لشکرکشی در شهر منبج باشد که به تازگی در کنترل روسیه آمده است. بعید نیست که در این گیر و دارها، نیرو های کرد بتوانند با تشویق روسیه، موفق به تصرف مناطقی شوند که هم اکنون در کنترل ترکیه قرار دارد.

کردها زیر آتش سلاح های ساخت اسرائیل

با آن که اسرائیل موضع گیری تندی علیه حمله ترکیه به شمال سوریه گرفته است و همسویی خود را با کردها نشان می دهد اما به گفته منابع اسرائیلی، کردها هم اکنون زیر آتش سلاح ها و تانک های ساخته شده در اسرائیل قرار دارند. در یک قرار داد نظامی میان ترکیه و اسرائیل به ارزش 688 میلیون دلار، اسرائیل از سال 2005 تا 2010، تعداد 170 تانک ام 60 را به ترکیه صادر کرده است و امروز همان تانک ها، شمال سوریه را به آتش می کشند.

از سوی دیگر، حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، بار دیگر، نگرانی ها را نسبت به فروش اسلحه بدون در نظر گیری معیارهای بین المللی افزایش داده است. برخی از سیاستمداران اسرائیلی پیشنهاد کرده اند که لازم است اسرائیل نیز مانند کشورهای هلند، فرانسه و آلمان از فروش جنگ افزار به ترکیه خودداری کند.

در اسرائیل، هنگام فروش اسلحه به کشورها و نهادهای خارجی و آموزش های نظامی، هیچ تعهد و پیمانی مرتبط به نقض حقوق بشر و جنایات جنگی وجود ندارد که جانب مقابل را متقاعد به رعایت حقوق بشر و خودداری از جنایت های جنگی کند. همچنین هیچ نظارت و شفافیتی نیز در مورد قراردادهای فروش اسلحه و طرف های فروشنده در اسرائیل وجود ندارد تا در پرتو آن، جزئیات قرارداد به صورت شفاف آشکار شود.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه