تلاش برای فرار از تعلیق: انکار دخالت سیاسی در انتخاب مربی ایرانی

اخراج اسکوچیچ با اظهار تمایل رهبر جمهوری اسلامی می‌توانست به واکنش فیفا منجر شود

فدراسیون فوتبال ایران بیانیه‌‌اش همچنان تلاش می‌کند دخالت سیاسی در امور فوتبال را انکار کند -- CHRISTOPHE SIMON / AFP

اظهار تمایل علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به استفاده از مربیان ایرانی اگر به اخراج دراگان اسکوچیچ از تیم ملی ایران منجر شود، مصداق دخالت سیاست در کار فدراسیون فوتبال است و می‌تواند واکنش فیفا را در پی داشته باشد.

فدراسیون فوتبال برای اینکه از حساسیت فیفا بکاهد و دخالت بالاترین مقام سیاسی جمهوری اسلامی در امور فدراسیون را نفی کند، بیانیه‌ای را منتشر کرده است. در متن این بیانیه آمده است: «تاكيدات مقام معظم رهبرى در خصوص ضرورت استقلال سازمان‌ها ، شايسته‌سالارى و انجام امور اجرايى توسط متخصصين هر حوزه كه در اين موضوع بدون شک فدراسيون فوتبال است نشان‌گر برداشت نادرست از بيانات و توصيه‌هاى مطرح‌شده در مقطع زمانى ديگر و مرتبط با حوزه و اتفاقات ديگرى است. متاسفانه اين مطلب همچنين مصداق وهن جايگاه دفتر مقام معظم رهبرى است حال آنكه انتشار پستى در اينستاگرام معظم له هيچ ارتباطى با شرايط و موضوعات مرتبط با تيم ملى فوتبال ايران نداشته است.»

فیفا به‌دلیل منع ورود زنان به ورزشگاه‌ها و بندی در اساسنامه فدراسیون فوتبال که استقلال این نهاد را زیر سوال می‌برد و آن را نهاد عمومی غیردولتی معرفی می‌کند، بارها فدراسیون ایران را تهدید به تعلیق کرده اما هربار فدراسیون فوتبال با وعده اصلاح این امور از فیفا فرصت خواسته است. این‌بار، دخالت سیاسی در تعیین سرمربی تیم ملی در آستانه جام جهانی می‌تواند فیفا را دوباره به مسائل فدراسیون ایران حساس کند.

فدراسیون فوتبال در ادامه بیانیه‌‌اش همچنان تلاش می‌کند دخالت سیاسی در امور فوتبال را انکار کند: «فدراسيون فوتبال جمهورى اسلامى ايران بر مبناى وظايف و مسئوليت‌هاى خود در راستاى تحقق فرمايشات مقام معظم رهبرى در زمينه سربلندى و حضور قدرتمندانه نمايندگان ورزش ايران اسلامى در ميادين بين‌المللى همچنين خوشحالى و رضايت مردم شريف ايران اسلامى تنها در راستاى مصالح و منافع ملى در خصوص شرايط تيم ملى به صورت كاملا مستقل تصميم‌گيرى و به تكليف خود عمل خواهد كرد و هيچ‌گونه دخالت سياسى و غيرورزشى در اينگونه موضوعات تخصصى كه در حوزه وظايف تعريف‌شده مسئولان فدراسيون به شمار مى‌رود صورت نگرفته، همچنين سخنگوى محترم دولت و وزير محترم ورزش بارها بر استقلال كامل فدراسيون در زمينه تصميم‌گيرى پيرامون شرايط تيم ملى و نقش حمايتى دولت محترم در خصوص پشتيبانى از فدراسيون در مسير آماده‌سازى تيم ملى تاكيد نموده‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما فارغ از این بیانیه، فدراسیون فوتبال پس از آنکه با متن منتشر‌شده در حساب اینستاگرام علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، درباره استفاده از مربیان ایرانی در ورزش مواجه شد، در اجرای دستور سر از پا نشناخت.

کمیته فنی این فدراسیون بدون گفت‌و‌گو با سرمربی تیم ملی رای اخراج دراگان اسکوچیچ را صادر کرد و هیئت‌رئیسه به‌سرعت جلسه‌ای با اسکوچیچ تشکیل داد. اما آنچه اسکوچیچ را در مقام سرمربی تیم ملی در روزهای اخیر حفظ کرده، به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای هیئت‌رئیسه است.

طبق اساسنامه فدراسیون فوتبال، اعضای هیئت‌رئیسه باید دست‌کم ۸ نفر باشند تا تصمیم‌های آن‌ها قانونی باشد. عزل شهاب‌الدین عزیزی خادم و مهرداد سراجی و بازداشت شهره موسوی، نایب‌رییس بانوان فدراسیون، به‌دلیل تخلفات مالی، هیئت‌رئیسه را از اجرای تصمیم‌هایش منع کرده است. آخرین جلسه هیئت‌رئیسه درباره موضوع برکناری اسکوچیچ با ۶ عضو برگزار شد و این تعداد صلاحیت تصمیم‌گیری درباره نیمکت تیم ملی را نداشتند.

فدراسیون فوتبال اگر بخواهد رفتاری قانونی مطابق اساسنامه‌اش داشته باشد، مجبور است تا ۸ شهریور ماه (انتخابات فدراسیون فوتبال) و تعیین رئیس و هیئت‌رئیسه جدید، با دراگان اسکوچیچ به همکاری ادامه دهد و پس از آن نیز رئیس و هیئت‌رئیسه جدید درباره آینده تیم ملی تصمیم خواهند گرفت.

در حالیکه سرمربی تیم ملی با رای کمیته فنی در آستانه اخراج قرار گرفته و در جمع بازیکنان تیم ملی نیز دودستگی اتفاق افتاده است، تیم ملی در ماه‌های آینده وضعیتی نامعلوم و بحرانی را پشت سر خواهد گذاشت، و این محصول آشفتگی فدراسیون فوتبال، دخالت‌های سیاسی در امور ورزش و حضور مدیران ناآشنا با ورزش حرفه‌ای در فدراسیون فوتبال است.

بیشتر از فوتبال