گسترش وبا در جنوب افغانستان؛ شمار مبتلایان به ۵۹۰ تن رسید

وبا تاکنون در استان‌های هلمند، قندهار، زابل و دایکندی شیوع پیدا کرده است

وبا بیشتر در میان ساکنان استان‌های گرم‌سیر افغانستان شیوع یافته است-عکس:خبرگزاری باختر

روز پنجشنبه ۲۳ تیر، خبرگزاری باختر، رسانه تحت کنترل طالبان، به نقل از مسئولان محلی این گروه در استان هلمند، گزارش داد که تاکنون بیش از ۵۹۰ نفر به وبا مبتلا شده‌اند که از این میان، ۲۰ تن جان باختند.

از نزدیک به یک ماه پیش به این‌ سو، بیماری وبا در جنوب افغانستان و بیشتر میان ساکنان استان‌های گرمسیر این کشور، به‌ویژه نواحی‌ای که به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند، شیوع پیدا کرده است.

براساس گزارش رسانه‌ها در افغانستان، بیماری وبا اکنون در استان هلمند، زابل، قندهار و دایکندی شیوع پیدا کرده و شماری زیادی از ساکنان این استان‌ها از جمله مردان، زنان و کودکان به آن مبتلا شده‌اند. مبتلایان برای درمان به مراکز درمانی همین استان‌ها منتقل شده‌اند. 

روزنامه اطلاعات روز نوشت که ۱۱ نفر از ساکنان استان دایکندی در روستای ناوه‌مش در اثر بیماری وبا جان باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی نوشت سیل‌های ویرانگر، باعث آلودگی منابع آب آشامیدنی و افزایش بیماری‌ وبا و بیماری‎‌های فصلی میان خانواده‌ها در بخش‌هایی از افغانستان، به‌ویژه در جنوب این کشور شده است. یونیسف در ادامه گزارش خود افزود که کمک‌‌های پزشکی را برای شماری از خانواده‌ها و افراد آسیب‌دیده تهیه می‌کند، اما رسیدگی به همه آسیب‌دیدگان در شهرهای مختلف افغانستان، نیاز به همکاری همه سازمان‌های مددرسان دارد.

در همین حال، پزشکان بیمارستان انتانی (مخصوص بیماران عفونی در شهر کابل) نیز از افزایش مراجعان مبتلا به وبا در این بیمارستان خبر داد‌ند. رسانه‌های داخل افغانستان به نقل از پزشکان این بیمارستان گزارش دادند که با گرم شدن هوا و سرازیر شدن سیلاب‌ها در شماری از استان‌های افغانستان، شمار بیماران مبتلا به وبا افزایش یافته‌ است. 

وبا از بیماری‌های خطرناک عفونی به شماری می‌رود که معمولا به‌دلیل نوشیدن آب‌ آشامیدنی ناسالم و آلوده به وجود می‌آید. علائم این بیماری اسهال و استفراغ شدید است.