پیوند قلب خوک به انسان سرانجام باموفقیت انجام شد

پژوهشگران از روش جدیدی استفاده می‌کنند تا از نبود ویروس‌ در خوک اطمینان حاصل کنند

قلب‌هایی که در این روش استفاده شدند از خوک‌هایی به دست آمدند که ۱۰ مورد اصلاح ژنتیکی داشتند‌ـ UNIVERSITY OF MARYLAND SCHOOL OF MEDICINE / AFP

جراحان در ایالات متحده آمریکا موفق شدند قلب دو خوک‌ را که مهندسی‌‌ ژنتیکی شده بود به افراد دچار مرگ مغزی پیوند بزنند و با استفاده از اندام حیوانات، روش‌ نجات جان انسان‌های در حال مرگ را بهبود دهند.

این جراحی‌ها، که به نام پیوند عضو خارجی شناخته می‌شوند، روزهای ۱۶ ژوئن و ۶ ژوییه در بیمارستان تیش مرکز پزشکی لنگون دانشگاه نیویورک انجام شدند.

به گفته محققان، در هیچ‌یک از این دو عمل پیوند نشانه‌ای از پس‌زدگی اولیه دیده نشد. آنان گفتند قلب‌ها با داروهای استاندارد پس از عمل پیوند و بدون پشتیبانی مکانیکی اضافی، به‌طور طبیعی کار می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابرت مونتگومری، استاد و رئیس بخش جراحی دانشکده پزشکی گراسمن دانشگاه نیویورک، در بیانیه‌ای گفت: «هدف بزرگ‌تر ما توجه به کمبود عضو پیوندی و ارائه گزینه‌ای دیگر برای بیش از ۱۰۰ هزار نفری است که در سراسر کشور منتظر این هدیه نجات‌بخش‌اند.»

قلب‌هایی که در این روش استفاده شدند، از خوک‌هایی به دست آمدند که ۱۰ مورد اصلاح ژنتیکی داشتند؛ از جمله «حذف» چهار ژن خوک برای جلوگیری از پس‌زدگی و رشد غیرطبیعی اعضای بدن و نیز افزودن شش ژن انسانی برای گسترش پروتئین‌هایی که مسیرهای زیستی مهم را تنظیم می‌کنند، مسیرهایی که ممکن است با ناهمخوانی‌های موجود بین خوک و انسان مختل شوند.

جراحی‌های اخیر پس اولین عمل پیوند قلب انسان [از این نوع] در ماه ژانویه انجام شد که در آن، یک مرد آمریکایی قلب خوکی اصلاح‌ژنتیکی‌شده را دریافت کرد؛ اما دو ماه پس از عمل درگذشت.

دیوید بنت ۵۷ ساله روز ۸ مارس، بدون دلیل مشخصی، در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند جان باخت. اما در گزارشی که در ماه مه منتشر شد، محققان گفتند شاید خوکی که قلب را از آن گرفته بودند، به ویروس آلوده بوده است.

محققان می‌گویند در تازه‌ترین عمل پیوند عضو خارجی از قواعد جدید مربوط به بیماری‌های مسری و عفونی پیروی کردند و در هیچ‌یک از دو مورد، سیتومگالوویروس خوکی (pCMV) شناسایی نشد.

تیم ما ماه گذشته موفق شد دو عمل پیوند خارجی قلب به بیماران مرگ مغزی انجام دهد و این تازه‌ترین پیشرفت برای رفع مشکل کمبود عضو در سراسر کشور است.

مرکز درمانی لنگون دانشگاه نیویورک(nyulangone@)، ۱۲ ژوییه ۲۰۲۲

به گفته محققان، یکی از عوامل مهم موفقیت پیشرفت‌ها در این زمینه نظارت بیشتر بر ویروس‌های خوکی است که به جراحی‌های اخیر اضافه شد.

آنان می‌گویند برای جلوگیری از انتقال رتروویروس درون‌زاد خوکی و نظارت بر این امر، «قواعد سختگیرانه‌ای» هم رعایت شده است.

سایر دستورالعمل‌های مربوط به تدارکات، حمل‌ونقل، جراحی پیوند و سرکوب دستگاه ایمنی بدن در این موارد اخیر نیز با استانداردهای بالینی فعلی استفاده‌شده در پیوند قلب همخوانی داشتند.

نادر معظمی، مدیر جراحی پیوند قلب موسسه پیوند لنگون دانشگاه نیویورک، گفت: «هدفمان این است که از روش‌های مورداستفاده‌ در پیوند قلب معمولی که هر روز انجام می‌شود، بهره بگیریم؛ با این تفاوت که این کار را با عضوی غیرانسانی انجام می‌دهیم، عضوی که بدون کمک اضافی تجهیزات یا داروهای آزمایش‌نشده بتواند عادی کار کند.»

دکتر معظمی گفت: «می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که با استفاده از این راه جدید تامین عضو می‌توانیم آزمایش‌های بالینی را در مورد روش‌های آزموده و مطمئن پیوند که در موسسه پیوند لنگون دانشگاه نیویورک به کمال رسانده‌ایم، پیش ببریم.»

محققان می‌گویند مطالعات عمل پیوند عضو خارجی روی اهداکنندگان تازه‌درگذشته‌ ضروری است تا برای پیشرفت در این زمینه داده‌های بیشتری جمع‌آوری شود. پیش از این، دهه‌ها بود که این جراحی فقط با استفاده از نخستی‌های غیرانسانی آزمایش می‌شد.

دکتر مونتگومری افزود: «برای ردیابی مقدار جزئی سیتومگالوویروس خوکی در خوک‌های اهداکننده عضو، از روش‌های دقیق‌تر غربالگری استفاده شده است. ما در این دستورالعمل پیوند قلب، غربالگری‌های بیشتری انجام می‌دهیم تا به عضو پیوندی شانس بیشتری برای بقای طولانی‌مدت بدهد.»

© The Independent