مرگ مرموز یک روحانی سرشناس در کابل

هیچ گروه یا فردی مسئولیت قتل مولوی سردار ولی ثاقب را به عهده نگرفته است

مولوی ثاقب از از روحانیون شناخته‌شده در شرق افغانستان و معتقد به اسلام سلفی بود-ASaDAHMaDZa/Twitter@

مولوی سردار ولی ثاقب، روحانی شناخته‌شده سلفی که از او به عنوان رئیس شورای علمای سلفی افغانستان و مسئول یک مدرسه دینی در شهر جلال‌آباد یاد می‎‌‌شود، روز چهارشنبه، ۲۲ تیر، در کابل کشته شد.

شاه‌ولی افریدی، سرپرست شورای اهل حدیث جمرود، روز پنجشنبه در توییتی، نوشت که مولوی سردار ولی ثاقب، «بزرگ کاروان سلفی‌ها» کشته شده است. شاه‌ولی افریدی در مورد نحوه این قتل توضیحی نداد. شماری از روحانیون و هواداران سردار ولی ثاقب هم با انتشار عکس‌هایی از او در فضای مجازی، درگذشت وی را به دانش‌آموزان و خانواده‌اش تسلیت گفتند؛ اما هیچ‌کس در مورد اینکه او را چه کسی و چگونه کشته، جزئیاتی ارائه نکرده است.

یک رسانه پشتوزبان به نام «باغی تی وی» نوشت که مولوی سردار ولی ثاقب شامگاه چهارشنبه به دست افراد مسلح ناشناس در کابل کشته شد. به نوشته این رسانه، ثاقب اصالتا اهل شهرستان شیرزاد در استان ننگرهار بود و چند سالی بود که یک مدرسه دینی در شهر جلال‌آباد را اداره می‌کرد. او در این مدرسه، به دانش‌آموزان قرآن، ترجمه، حدیث و تفسیر درس می‌داد و یکی از روحانیون شناخته‌شده در شرق افغانستان بود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در واکنش به کشته شدن مولوی سردار ولی ثاقب در توییتی نوشت، او از سوی «عناصر مفسد» به قتل رسیده است. مجاهد افزود، فردی که خودش را به عنوان مهمان جا زده بود، مولوی سردار ولی ثاقب را در خانه‌اش با ضرب چاقو به قتل رسانده است.

او اضافه کرد که این روحانی پرنفوذ با امارت طالبان بیعت کرده بود و در کابل زندگی می‌کرد. 

شماری از روحانیون سلفی در واکنش به قتل سردار ولی ثاقب، طالبان را مسئول این قتل دانستند، اما شماری از اعضای طالبان در توییت‌هایی نوشته‌اند که قتل ثاقب، کار افراد داعش است.

دیده‌بان حقوق بشر روز پنجشنبه ، ۱۶ تیر، در گزارشی افشا کرد که طالبان در ننگرهار دست‌کم ۱۰۰ نفر را به اتهام عضویت در داعش کشته‌اند. بر اساس این گزارش، کشته‌شدگان عمدتا سلفی بودند اما مشخص نیست که آیا همه آنان عضو داعش خراسان بودند یا خیر.

تیم تحقیقاتی دیده‌بان حقوق بشر ۵۴ جسد سلاخی‌شده را از کانال آب درونته در شهر جلال‌آباد کشف کردند که شماری از آنان گردن زده و شماری دیگر با دست‌های بسته و آثار شلیک بر پیکرشان داخل کانال آب انداخته شده بودند. ساکنان جلال‌آباد و ده‌ها منبعی که تیم تحقیقاتی دیده‌بان حقوق بشر با آنان صحبت کرد، کشف دست‌کم ۱۰۰ جسد را تایید کرده‌اند.

براساس این گزارش، افراد طالبان گوشی‎‌‌های مردم را چک می‌کنند و اگر عکس و نشانی از علمای سلفی، مدارس سلفی‌ یا جریان‌های مربوط به سلفی‌‌گری بیابند، آن فرد را به اتهام سلفی بودن و عضویت در داعش بازداشت می‌کنند و می‌کشند.

در ۱۱ ماه گذشته، شماری از روحانیون سلفی در شهرهای مختلف افغانستان به‌شکل مرموزی کشته شدند اما هیچ گروهی از جمله طالبان، مسئولیت این قتل‌ها را برعهده نگرفت.