برگزاری نشست چهارجانبه در استانبول درباره انتقال غلات اوکراین

ترکیه، روسیه، اوکراین و سازمان ملل در این نشست تلاش می‌کنند راهی برای انتقال غلات از دریای سیاه پیدا کنند

در پی حمله روسیه به اوکراین، قیمت مواد غذایی در سراسر جهان افزایش یافته است‌ـ SERGEI SUPINSKY / AFP

هیئت‌های نظامی روسیه، اوکراین و ترکیه روز چهارشنبه ۲۲ تیر (۱۳ ژوئيه) در استانبول با مقام‌های سازمان ملل دیدار می‌کنند تا راهی برای خروج از بن‌بست چندماهه تحویل غلات از طریق دریای سیاه بیابند.

به گزارش روزنامه ترکیه‌ای دیلی صباح، پس از تهاجم روسیه به اوکراین در روز ۲۴ فوریه، ترکیه در تلاش است که در همکاری با سازمان ملل متحد به توافقی در زمینه انتقال غلات دست یابد. مذاکرات چهارجانبه استانبول یکی از تازه‌ترین تلاش‌های ترکیه به این منظور است. 

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه، درباره مذاکرات استانبول گفت: «هیئت‌های نظامی از وزارت‌های دفاع ترکیه، روسیه و اوکراین و هیئتی از سازمان ملل قرار است درباره ارسال ایمن محموله‌های غلات به بازارهای بین‌المللی که در بنادر اوکراین در انتظار مانده‌اند، گفت‌وگو کنند.»

به گفته برخی دیپلمات‌ها، جزئیات این طرح در مورد حرکت کشتی‌های اوکراینی است که چگونه بتوانند محموله‌های غلات را به بنادر مورد نظر هدایت کنند. موافقت روسیه با آتش‌بس حین حرکت محموله‌ها یکی از موارد مذاکره است و از سوی دیگر، ترکیه این مسئولیت را می‌پذیرد که با حمایت سازمان ملل، کشتی‌ها را بازرسی کند تا نگرانی روسیه از قاچاق سلاح کاهش یابد.

اوکراین روز سه‌شنبه با اشاره به این که کشتی‌ها از دهانه مهم رودخانه دانوب عبور کرده‌اند، اعلام کرد که با وجود اقدام روسیه به محاصره بنادر دریای سیاه، امیدهایی برای افزایش صادرات غلات ایجاد شده است.

نشست چهارجانبه روسیه و اوکراین با مقام‌های ترکیه و سازمان ملل در حالی برگزار می‌شود که در پی حمله روسیه به اوکراین، قیمت مواد غذایی در سراسر جهان افزایش یافته است.

اوکراین و روسیه تامین‌کنندگان عمده گندم جهانی به شمار می‌روند. روسیه صادرکننده بزرگ کود و اوکراین تولیدکننده مهم ذرت و روغن آفتابگردان است. این در حالی است که تهاجم روسیه و محاصره دریایی اوکراین صادرات را متوقف و ده‌ها کشتی را سرگردان کرده و سبب شده است بیش از ۲۰ میلیون تن غلات در سیلوهای منطقه اودسا باقی بماند.

گروه‌های امداد بین‌المللی هشدار می‌دهند که در صورت تداوم چنین شرایطی، ۴۷ میلیون نفر در سال جاری با تهدید «گرسنگی حاد» مواجه خواهند بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوکراین و غرب، روسیه را به تشدید بحران جهانی غذا از طریق پیچیده‌تر کردن تامین غلات برای کشورهای فقیرتر و دامن زدن به تورم متهم می‌کنند. با این حال، مسکو اوکراین را مقصر این مشکل می‌داند و کی‌یف را متهم می‌کند که از پاکسازی مین‌هایی که در اطراف خط ساحلی‌اش گذاشته است خودداری می‌کند که تهدیدی برای کشتی‌رانی است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه درباره این مذاکرات تاکید کرد که مسکو با فهرستی از خواسته‌های قاطع وارد جلسه می‌شود.

به گزارش اینترفاکس، پیوتر ایلیچف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت: «شرایط ما شامل امکان کنترل و جست‌و‌جوی کشتی‌ها برای جلوگیری از قاچاق سلاح و تعهد کی‌یف به انجام ندادن اقدام‌های تحریک‌آمیز می‌شود.»

او همچنین افزود نمایندگانی از سازمان ملل «ناظر» مذاکرات خواهند بود.

در همین حال خبرگزاری روسی ریانووستی  به نقل از یک منبع دیپلماتیک ناشناس اعلام کرد که رفع موانع صادرات ناشی از تحریم‌های غرب از دیگر خواسته‌های روسیه است.

در سوی دیگر، اوکراین بر اهمیت نقش سازمان ملل در این مذاکرات تاکید کرد و گفت تضمین‌های امنیتی برای انتقال محموله غلات لازم دارد. 

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین، به اینترفاکس گفت: «ما از دبیرکل سازمان ملل به دلیل نقش فعال او در دستیابی به راه‌حلی که بتواند امنیت مناطق جنوبی ما را تضمین کند، سپاسگزاریم.»

اوکراین امیدوار است با ازسرگیری مذاکرات استانبول، صادرات غلات آغاز شود. مقام‌های این کشور اعلام کردند که به نظر می‌رسد که مذاکرات چهارجانبه برای ازسرگیری صادرات غلات امیدبخش خواهد بود. با این حال، سایر شرکت‌کنندگان در مذاکرات محتاط‌‌انه‌تر اظهارنظر کردند و گفتند هنوز موارد زیادی برای توافق باقی مانده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در تلاش است از روابط خوب خود با ولادیمیر پوتین، همتای روس، و رهبران کی‌یف برای یافتن راه‌حل و ادامه مذاکرات درباره اوکراین استفاده کند.

اردوغان هفته آینده قرار است برای اولین بار پس از حمله روسیه به اوکراین، با پوتین دیدار کند. روسای جمهوری ترکیه و روسیه سه‌شنبه هفته آینده در نشستی به میزبانی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی، در تهران حضور خواهند یافت.

قرار است محور اصلی این مذاکرات بر وضعیت سوریه متمرکز باشد. با این حال، کرملین اعلام کرده است که پوتین و اردوغان نشست جداگانه‌ای نیز برگزار خواهند کرد که احتمالا بر موضوع اوکراین متمرکز خواهد بود.

بیشتر از جهان