واکنش وزیر کشور به کارزار حجاب بی‌‌حجاب: عکس‌ها مربوط به ایران نیست

احمد وحیدی مخالفان حجاب را بسیار اندک دانست و گفت که به آن‌ها تذکرهای «ناصحانه، مشفقانه و محبت‌آمیز» داده می‌شود

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه در پاسخ به پرسشی درباره «واکنش به انتشار عامدانه تصاویر کشف حجاب در فضای مجازی»، گفت: «بعضی از این موارد اصلا مربوط به داخل نیست و از خارج حمایت و اداره می‌شود.»

او افزود: «حتی افرادی که ممکن است حجابشان کامل و دقیق نباشد و مقداری نقص داشته باشد هم با دل و جان به انقلاب و نظام و اسلام اعتقاد دارند و به آن وابسته‌اند.»

هزاران زن ایرانی روز سه‌شنبه ۲۱ تیر، در پی فراخوان فعالان حقوق زنان برای تبدیل مناسبت حکومتی «روز حجاب و عفاف» به روز «حجاب بی‌‌حجاب»، با برداشتن روسری‌هایشان در خیابان‌ها و میدان‌های شهرهای سراسر ایران این روز را به صحنه اعتراض علیه حجاب اجباری تبدیل کردند و با انتشار عکس‌ها و فیلم‌هایشان در فضای مجازی، مخالفت خود با این خواسته حکومت را آشکارتر از گذشته نشان دادند.

وزیر کشور جمهوری اسلامی در شرایطی این سخنان را گفته که موج ویدیوها و عکس‌های روز سه‌شنبه در رسانه‌های اجتماعی به دنبال فراخوان‌های اعتراض به حجاب اجباری، نشان می‌دهد که برخی زنان در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای ایران یا روسری سر نکرده‌اند یا روسری‌های خود را دور می‌اندازند و در مواردی آن را آتش می‌زنند.

در بخشی از تصاویر و ویدیوهای اعتراضی روز سه‌شنبه، حمایت مردان از زنان معترض به حجاب اجباری نیز مشهود است. در این ویدیوها، مردان در کنار زنان خانواده‌ خود، ضمن حمایت از حضور بدون حجاب آن‌ها در اماکن عمومی، بر مخالفتشان با حجاب اجباری تاکید می‌کنند.

با این حال، وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران بدون اشاره به این موج گسترده مخالفت با حجاب اجباری، بر اجرای قانون عفاف و حجاب تاکید کرد و گفت: «موضوع زیست عفیفانه در ایران یک موضوع خیلی جدی است و البته زنان و دختران ما همه غالبا و اکثرا خود را متعهد می‌دانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وحیدی افزود: «ما عفیف‌تر و باحجاب‌تر از زنان ایرانی در هیچ‌ کجا نداریم و این جزو افتخارهای کشور ما است. در این بین، افرادی هم پیدا می‌شوند که در اثر سهل‌انگاری یا بی‌تفاوتی و غفلت، آن حجابی را که باید رعایت کنند، رعایت نمی‌کنند. در مورد خیلی از آن‌ها، مشکل با یک تذکر مشفقانه حل می‌شود و گوش می‌کنند. بعضی از موارد خیلی نادر هم پیدا می‌شود که بر رعایت نکردن قانون اصرار دارند.»

وزیر کشور حجاب را موضوعی قانونی دانست و افزود: «به هرحال قانون همه‌جا قانون است. مصوبات و مقرراتی که معادل قانون است، همه‌جا باید رعایت شود و فرقی هم نمی‌کند کجا باشد. در مورد حجاب، هم مقررات و مصوباتی وجود دارد که کارکردی مشابه قانون دارند.»

او درباره برخورد با بی‌حجابی گفت: «موارد بسیار اندکی پیدا می‌شود که حتی در برابر تذکرهای ناصحانه، مشفقانه و محبت‌آمیز، حجاب را رعایت نمی‌کنند؛ آن‌وقت به آنان کمی جدی‌تر تذکر داده می‌شود و خیلی از آنان هم بعد از این تذکرها، متنبه می‌شوند و به مقررات توجه می‌کنند.»

زنان ایران در چند دهه گذشته با راه‌اندازی کارزارهای متعدد، بر دامنه مبارزه با حجاب اجباری افزودند. این کارزارها در دهه‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ به  کارزار«نه به حجاب اجباری» و در سال‌های گذشته، به کارزار «چهارشنبه‌های سفید» تبدیل شدند و حالا به کارزار «حجاب بی حجاب» رسیده‌اند.

با همه این‌ها، وزیر کشور اعتراض زنان ایرانی به موضوع حجاب اجباری را به «جریان‌هایی از خارج از ایران» تقلیل داد و افزود: «اینکه عده‌ای در خارج که معمولا هم به دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی وصل‌اند، بخواهند برای داخل تعیین تکلیف کنند، آن هم در یک مسئله با این اهمیت، قابل‌قبول نیست. ما از همه کسانی که با فضای مجازی سروکار دارند، درخواست می‌کنیم که تحت تاثیر این القائات سوء قرار نگیرند. اگر هم عناصر محدودی تحت تاثیر قرار گرفتند، دستگاه‌های مربوطه به آن‌ها تذکرهایی می‌دهند که حتما باید به این تذکرها عمل کنند.»

در شرایطی که وزیر کشور برخورد با بی‌حجابی در ایران را تنها «تذکر» می‌نامد، تصاویر و اخبار برخوردهای خشونت‌آمیز ماموران گشت ارشاد با زنان در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. در همین حال، دستورالعمل‌هایی هم وضع شده است تا زنان دارای پوششی مغایر خواسته حکومت را از بدیهی‌ترین حقوق شهروندی مانند سوار شدن به مترو یا ورود به بانک‌ها و ادارات دولتی منع کند.