کارزار زنان ایرانی علیه حجاب اجباری از چشم رسانه‌های بین‌المللی پنهان نماند

رویترز: زنان ایرانی مخالف حجاب اجباری در معرض دستگیری حاکمان تندرو قرار دارند

این کارزار در روزی که جمهوری اسلامی آن را «عفاف و حجاب» نامید، در رسانه‌های بین‌المللی بازتابی گسترده یافت_ شبکه‌های اجتماعی

زنان ایرانی روز سه‌شنبه، ۲۱ تیرماه، به کارزار «حجاب بی ‌حجاب» و «نه به حجاب اجباری» پیوستند و در مکان‌های عمومی، حجاب از سر برداشتند تا مخالفت علنی خود با حجاب اجباری را اعلام کنند.

این کارزار در روزی که جمهوری اسلامی ایران آن را «عفاف و حجاب» نامید، در رسانه‌های بین‌المللی بازتابی گسترده یافت.

خبرگزاری رویترز در گزارشی با تیتر «فراخوان کنشگران زن برای برداشتن علنی حجاب» نوشت که زنان در صورت سرپیچی از قوانین پوشش اسلامی، در معرض خطر دستگیری و رفتارهای غیراخلاقی حاکمان تندرو در ایران قرار می‌گیرند.

این گزارش می‌افزاید که حجاب اجباری بخشی از سرکوب گسترده معترضان در بحبوحه نارضایتی‌های عمومی از مشکلات اقتصادی است.

رویترز به پوشش فعلی زنان ایرانی اشاره کرد و افزود بسیاری از زنان در سنین مختلف با لباس‌های تنگ و روسری‌های رنگارنگ در خیابان ظاهر می‌شوند و تلاش حاکمان مذهبی برای اجرای قانون حجاب را بی‌اثر می‌کنند.

رویترز به ویدیوهایی که از زنان بدون حجاب در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، نیز اشاره کرد و نوشت بسیاری از مردان در کارزار حجاب بی‌ حجاب زنان با آنان همراه شدند.

اورشلیم پست نیز در گزارشی با تیتر «زنان ایرانی در اعتراض به قوانین حجاب به خیابان آمدند»، به این موضوع پرداخت و نوشت: «اعتراض زنان به حجاب اجباری در حالی شکل گرفت که حاکمان زنان شاغلی را که حجاب ندارند، سرکوب می‌کنند.»

این رسانه به توییتی از مسیح علی‌نژاد، کنشگر مدنی، استناد کرد و نوشت: «زنان ایرانی با حضور بدون حجاب در خیابان، رژیم آخوندی را متزلزل می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این گزارش، هشتگ «حجاب_بی_حجاب» در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بیش از ۷۶ هزار بار در توییتر استفاده شد.

خبرگزاری فرانسه نیز به کارزار زنان ایران علیه حجاب اجباری پرداخت و نوشت که زنان ایرانی با وجود اینکه در معرض خطر دستگیری قرار دارند، در روز ملی عفاف و حجاب، آشکارا حجاب از سر برداشتند.

نشریه خبری تحلیلی وایس (Vice) هم ابراهیم رئیسی را «رئیس‌جمهوری تندرو» خواند و نوشت که او اجرای سختگیرانه قوانین حجاب را به‌شدت پیگیری می‌کند.

در این گزارش، با اشاره به سرکوب شدید زنان مخالف حجاب اجباری، آمده است: «نیروهای امنیتی ایران گشت‌های پلیس اخلاقی خود را در سراسر ایران افزایش داده‌اند تا قوانین سختگیرانه پوشش را در ماه‌های اخیر تقویت کنند؛ با این حال زنان ایرانی علیه این قوانین سختگیرانه قیام کرده‌اند.»

کارزار زنان علیه حجاب اجباری خشم مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت. 

احمد وحیدی، وزیر کشور، مخالفان حجاب را تهدید کرد و گفت: «دستگاه‌ها و فراجا وظیفه دارند با هنجارشکنان برخورد کنند. ما اجازه نمی‌دهیم کسی عامدا با دشمن همراه شود و فضا را تخریب و آلوده کند.»