سه طالب و یک فرمانده پیشین حزب جنبش در بلخ کشته شدند

در حادثه دیگری در بلخ، اعضای داعش خراسان یک عضو طالبان را سربریدند

ساعتی پس از این درگیری، طالبان به روستای آته‌بیگ هجوم بردند و شماری از مردان  غیرنظامی را  بازداشت کردند-FARSHAD USYAN / AFP

حبیب‌الله، یکی از فرماندهان پیشین حزب جنبش ملی و سه تن از افراد طالبان، عصر دوشنبه، ۲۰ تیر، در نتیجه یک درگیری مسلحانه در بخش آمریت شهرستان خلم در استان بلخ، کشته شدند.

یک منبع در خلم، به شرط فاش نشدن نامش، به ایندیپندنت فارسی گفت که این درگیری پس از آن صورت گرفت که طالبان با هدف بازرسی خانه‌های مردم، به آزار و اذیت ساکنان چندین روستا از جمله روستای آته‌بیگ اقدام کردند. طالبان شهرستان خلم را که از آن به نام تاشقرغان نیز یاد می‌شود، از استان بلخ جدا کرده‌اند و اکنون از نظر اداری زیرمجموعه استان سمنگان است.

به گفته این منبع، حبیب‌الله از فرماندهان پیشین حزب جنبش ملی که اخیرا با گروهی از جوانان ازبک و تاجیک، یک جبهه نظامی علیه طالبان ایجاد کرده بود، به قصد دفاع از ساکنان روستای آته بیگ، با طالبان درگیر شد. در این درگیری که چندین ساعت طول کشید، حبیب‌الله و سه عضو طالبان کشته شدند. این منبع افزود که در این درگیری، هر دو طرف چندین زخمی هم داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی پس از این درگیری، طالبان به روستای آته‌بیگ هجوم بردند و شماری از مردان روستا را به اتهام همدستی با حبیب‌الله بازداشت کردند. افراد مسلح وابسته به حبیب‌الله که اکنون به سرکردگی فردی به نام عارف فعالیت می‌کند، در مناطق کوهستانی خلم پناه گرفته‌اند. به گفته منابع آگاه، افراد مسلح مذکور قصد دارند جبهه ضدطالبان در خلم را گسترش دهند.

بر اساس اطلاعات این منبع، این افراد تاکنون با هیچ یک از جبهه‌های نظامی فعال در افغانستان از جمله جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود و جبهه آزادی به رهبری جمعی از نظامیان پیشین، ارتباط نداشته‌اند.

در همین حال، گروه تروریستی دولت اسلامی موسوم به داعش خراسان، هم روز سه‌شنبه، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که افراد این گروه در بلخ، یک عضو طالبان را پس از اسارت، سر بریده‌اند. در اطلاعیه داعش خراسان، در مورد هویت قربانی توضیحی ذکر نشده است.

داعش خراسان در ۱۱ ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، دوبار از منطقه مرزی افغانستان و ازبکستان در استان بلخ، به شهر ترمذ در ازبکستان حمله کرده است. افراد این گروه آخرین بار، سه‌شنبه گذشته، از روستای توقی، در شهرک بندری حیرتان، هشت راکت به سمت ترمذ شلیک کردند. این راکت‌ها به منازل مسکونی در شهر ترمذ اصابت کرد و به ساکنان خانه‌‎ها  خساراتی وارد شد. وزارت خارجه ازبکستان حمله به ترمذ را تایید کرد اما گفت که تلفاتی در پی نداشته است.

پس از این حمله، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در توییتی نوشت که این تهاجم کار «حلقه‌های شریر» بوده است که قصد دارند به روابط طالبان و ازبکستان لطمه بزنند.