دستگیری بیش از ۳۰۰ فرد مرتبط با شبکه‌های استفاده جنسی از کودکان

دست کم پنج آمریکایی و یک بریتانیایی‌ در میان متهمان وجود دارد

تصویری که «مؤسسه ملی مبارزه با جرایم» بریتانیا ۱۶ اکتبر منتشر کرد و خبر از مسدود شدن تارنمای «به دنیای ویدیو خوش آمدید» در وب تاریک داد- AFP PHOTO / NATIONAL CRIME AGENCY

در پی تحقیقاتی در زمینه «بزرگ‌ترین وب تاریک» بازار سوءاستفاده جنسی از کودکان، صدها نفر در سراسر دنیا بازداشت شدند.

طبق کیفرخواستی ۱۸ صفحه‌ای که در واشینگتن مطرح شده است، این تارنما، که حالا دیگر آن را بسته‌اند، بیش از ۲۰۰ هزار ویدیو از اعمال جنسی مجرمانه علیه کودکان، نوباوگان و نوزادان داشت.

 این تعداد ویدیو معادل حدود ۸ ترابایت اطلاعات شامل تصاویر سوءاستفاده جنسی از کودکان است، و بازاری با ارز بیت‌کوین دارد که در آن ۷۳۰۰ رمزارز به ارزش بیش از ۷۳۰ هزار دلار (۵۶۹ هزار پوند) خرید و فروش کرده‌اند.

جسی لیو وکیل مدافع ایالات متحده در ناحیه کلمبیا در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت «ممکن است بکوشید پشت فناوری قایم شوید. ولی ما پیدا و دستگیرتان می‌کنیم و تحت پیگرد قرار خواهید گرفت».

می‌گویند تارنمای «به دنیای ویدیو خوش آمدید» را که حالا بسته شده یک شخص ۲۳ ساله اهل کره جنوبی به نام جونگ وو سون به راه انداخته و حالا دارد در کشورش به جرم نشر تصاویر سوءاستفاده جنسی ازکودکان دوره محکومیت ۱۸ ماهه‌اش را می‌گذارند.

این تارنما از ژوئن ۲۰۱۵ تا مارس ۲۰۱۸ که مقامات ایالات متحده آن را بستند فعال بود.

مسئولین گفته‌اند که مرکز ملی کودکان گم‌شده و بهره‌کشی شده قبلاً از بسیاری از ویدیوهایی که بر روی تارنما قرار گرفته‌اند خبر نداشتند. این مؤسسه آمریکایی غیرانتفاعی را کنگره‌ بنیان نهاده تا به جستجوی کودکان گم‌شده بپردازد و با بهره‌کشی از کودکان مبارزه کند.  

جان فورت رئیس دایره تحقیقات جنایی سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا گفت «وسعت این جرائم حیرت‌انگیز و تهوع‌آوراست».

این تارنما تنها بر روی وب تاریک (دارک وب) قابل دسترسی بود. وب تاریک بخشی از اینترنت است که فقط از طریق مرورگر «تور» می‌توان به آن دست یافت تا بدین ترتیب هویت‌شان پنهان بماند. این تارنما یکی از اولین تارنماهایی بود که برای پول در آوردن از آزار و اذیت کودکان از رمزارز بیت‌کوین استفاده می‌کرد.

وب تاریک را برای این راه‌اندازی کرده‌اند که پیدا کردن رد پای افراد در فضای مجازی سخت‌تر شود و نشود فهمید چه کسی به کدام داده‌ها دسترسی دارد. 

این افراد در ۳۸ کشور از جمله بریتانیا، ایرلند، ایالات متحده، کره جنوبی، آلمان، اسپانیا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، جمهوری چک و کانادا بازداشت شدند.

تحقیقات مؤسسه ملی مبارزه با جرایم درباره یکی از فجیع‌ترین گروه‌های آزار جنسی کودکان در بریتانیا جرقه اولیه بازداشت این افراد را زد. این تحقیق به درخواست اداره تحقیقات فدرال آمریکا در بریتانیا صورت گرفت.

تاکنون در بریتانیا هفت مرد محکوم شده‌اند، از جمله کایل فاکس ۲۶ ساله که در ماه مارس به ۲۲ سال حبس محکوم شد. جرم او تجاوز جنسی به کودکی پنج ‌ساله و حضور در تارنمای «به دنیای ویدیو خوش آمدید» و سوءاستفاده جنسی از دختربچه‌ای سه ساله بوده است.

بازرسان گفته‌اند با استفاده از «امکانات تخصصی» موفق شدند سون و صدها نفر دیگر از کاربران را از طریق انتقال بیت‌کوین ردگیری کنند.

بازداشت این افراد حاصل سال‌ها تلاش «مؤسسه ملی مبارزه با جرایم» (همتای بریتانیاییِ اداره تحقیقاتِ فدرال آمریکا) در شکار مجرمان است. آن‌ها اولین بار در جریان بازپرسی از ژئوفیزیکدانی به نام دکتر متیو فالدر به تارنمای «به دنیای ویدیو خوش آمدید» برخوردند.

فالدر به انجام ۱۳۷ فقره جرم شامل ترویج تجاوز جنسی به کودکان و نشر تصاویر سوءاستفاده از یک نوزاد در سال ۲۰۱۷ اعتراف کرد و هم‌اکنون دوره محکومیت ۲۵ ساله‌اش را پشت میله‌های زندان در بریتانیا می‌گذراند.

ماه مارس پارسال مأموران به کره جنوبی رفتند تا در دستگیری سون و بستن رایانه‌های خدمات‌دهنده‌ای که از تارنمایش پشتیبانی می‌کردند مشارکت داشته باشند. 

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان