طاهر زهیر، از وزرای حکومت پیشین افغانستان، در کنار مهدی مجاهد با طالبان می‌جنگد 

او اولین عضو کابینه پیشین افغانستان است که علیه طالبان موضع می‌گیرد

منابع نزدیک به طاهر زهیر می‌گویند این عکس یک هفته پیش گرفته شده است- عکس از ایندیپندنت فارسی

منابع نزدیک به طاهر زهیر، وزیر اطلاعات و فرهنگ حکومت پیشین افغانستان، به ایندیپندنت فارسی گفتند که زهیر دو هفته پیش به شهرستان بلخاب در سرپل رفته و به مهدی مجاهد پیوسته است. تصویری هم از طاهر زهیر در کنار مهدی مجاهد منتشر شده که این منبع نزدیک به طاهر زهیر می‌گوید یک هفته پیش در کوهپایه‌های بلخاب گرفته شده است.

به گفته این منبع، طاهر زهیر پس از سرنگونی نظام در افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور با شماری از افرادش به کوه‌های دایکندی و بامیان رفت و با وجود پافشاری نزدیکانش، افغانستان را ترک نکرد.

مهدی مجاهد، فرمانده هزاره‌تبار طالبان است که حدود یک ماه پیش، به علت آنچه بی‌عدالتی در حق هزاره‌ها نامید، از طالبان جدا شد و به بلخاب رفت. طالبان صدها تن از جنگجویانشان را به سرپل فرستادند و با نیروهای مهدی مجاهد درگیر شدند. منابع نزدیک به طاهر زهیر می‌گویند او که پیش‌تر از دور با مهدی مجاهد، فرمانده ناراضی طالبان، هماهنگ بود و جنگ ضدطالبان را مدیریت می‌کرد، در هفته‌های اخیر، به مهدی مجاهد پیوست.

طالبان در درگیری با افراد مهدی مجاهد، بخش‌هایی از شهرستان سرپل را از کنترل نیروهای مهدی مجاهد خارج کردند. بر اساس گزارش‌هایی که در رسانه‌ها پخش شد، در این درگیری‌ها، غیرنظامیان زیادی کشته شده‌اند. برخی منابع می‌گویند که طالبان در شهرستان بلخاب غیرنظامیان را قتل‌عام کرده‌اند و ده‌ها خانواده فرار کرده‌ و به کوه‌ها پناه برده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع نزدیک به طاهر زهیر می‌افزاید که این مقام پیشین حکومتی با مهدی مجاهد در کوهپایه‌های بلخاب است و با طالبان مبارزه می‌کند.

طاهر زهیر نخستین مقام حکومت پیشین است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱، در برابر طالبان قرار گرفته است. سایر مقام‌های حکومت پیشین افغانستان را ترک کرده‌اند و بیشتر اعضای کابینه اشرف غنی که به فساد متهم‌اند، در کشورهای آمریکایی، اروپایی، ترکیه و امارات زندگی مرفهی دارند و در خانه‌های میلیون دلاری زندگی می‌کنند.

طاهر زهیر نماینده سابق مجلس، استاندار بامیان و وزیر اطلاعات و فرهنگ بود.

به گفته برخی از کارشناسان مسائل افغانستان، اکنون جبهه ضدطالبانی که به رهبری طاهر زهیر در استان سرپل با این گروه می‌جنگد، در کنار جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی چالش بزرگ دیگری پیش روی طالبان ایجاد کرده است.

بیشتر از جهان