زنگ خطر تغییرات اقلیمی؛ بهمن در یخچال‌های طبیعی ایتالیا و قرقیزستان

این رویدادها خبر از گرمایش سریع جهان می‌دهند

بهمن در رشته کوه تیان شان در قرقیزستان را هری شیمین، گردشگر بریتانیایی در اینستاگرام منتشر کرد_ Instagram/@harryshimmin

ریزش دو بهمن بزرگ در یک هفته در یخچال‌های طبیعیِ ایتالیا و قرقیزستان باعث شد کارشناسان بار دیگر در مورد افزایش دما و تغییرات اقلیمی هشدار دهند.

کاشا پاتل روز سه‌شنبه در مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست، با اشاره به این دو رویداد، یادآوری کرد افزایش دمای جهانی باعث تضعیف یخچال‌های طبیعی در مناطق کوهستانی شده است، جایی که میلیون‌ها نفر به این مخازن به عنوان منبع آب متکی‌اند.

بهمن در رشته کوه تیان شان در قرقیزستان را هری شیمین، گردشگر بریتانیایی که در میان آن گرفتار شده بود، ثبت و در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد. از گروه شیمین فقط یک نفر بستری شده است و بقیه صدمه‌ ندیده‌اند.

اما حدود یک هفته پیش، در سه ژوییه، اتفاق مشابهی چند هزار کیلومتر دورتر از تیان شان رخ داد که مرگبارتر بود؛ بهمنی در منطقه دولومیتی در ایتالیا به کشته شدن دست‌کم ۱۱ گردشگر منجر شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقوع بهمن در ایتالیا اتفاقی نیست. این کشور در حال حاضر با موج گرمای شدید و بدترین خشکسالی‌اش در ۷۰ سال اخیر مواجه است. کمبود برف زمستانی در کوه‌ها از دلایل وقوع این خشکسالی است.

کاشا پاتل در واشنگتن پست نوشت: «پژوهشگران می‌گویند این رویدادها از گرمایش سریع جهان خبر می‌دهند و اگر جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای گرفته نشود، این رویدادها افزایش خواهند یافت.»‌

افزایش دما در سطح جهان باعث شده است سامانه‌های یخچال‌های طبیعی در مناطق کوهستانی به‌تدریج تضعیف شوند، به‌ویژه موج‌های گرما اثری منفی بر این سامانه‌ها دارند.

جف کارگل، زمین‌شناس، به واشنگتن پست گفت: «دو بهمنی که در ایتالیا و قرقیزستان شاهد بودیم منشا مشابه دارند: دمای کوه‌های تیان شان در روزهای پیش از بهمن به ۱۵ درجه سلسیوس در ارتفاع ۱۲ هزار پایی رسیده بود‌؛ در منطقه دولومیتی ایتالیا نیز دما به ۱۰ درجه رسیده بود. این افزایش مشترک دما ناشی از موج‌های گرمایی است که اخیرا نیم‌کره شمالی را درنوردیده‌اند.»

بیشتر از جهان