آهنگساز جیمز باند در سن ۹۴ سالگی درگذشت

از اثر مانتی نورمن در هر ۲۵ فیلم مجموعه جیمز باند استفاده شد

مانتی نورمن،‌ آهنگساز بریتانیایی مجموعه فیلم‌های جیمز باند- PA Images via Reuters

مانتی نورمن، آهنگساز بریتانیایی فیلم‌های جیمز باند، در سن ۹۴ سالگی درگذشت.

بیانیه‌ای که در وب‌سایت رسمی آقای نورمن منتشر شد، نوشت: «ما با غم خبر درگذشت مانتی نورمن در روز ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۲ در پی بیماری‌ای کوتاه را اعلام می‌کنیم.»

مانتی نوسروویچ در سال ۱۹۲۸ در خانواده‌ای یهودی در محله «ایست اند» در شرق لندن به دنیا آمد. شانزده ساله بود که مادرش اولین گیتارش را برای او خرید. کار را از نوازندگی برای گروه‌های موسیقی و همکاری با کمدین مشهور انگلیسی، بنی هیل، آغاز کرد و از اولین موفقیت‌هایش ترانه‌نویسی برای برخی از اولین چهره‌های مطرح موسیقی راک در بریتانیا همچون کلیف ریچارد و تامی استیل و آهنگسازی برای برخی تئاترهای موزیکال بود.

در دهه ۱۹۶۰ بود که آلبرت بروکولی، تهیه‌کننده مطرح آمریکایی، او را به خدمت گرفت تا برای فیلم «دکتر نو» که در سال ۱۹۶۲ اکران شد آهنگی بسازد؛ اثری که اولین فیلم یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های تاریخ سینما شد: جیمز باند.

مانتی از آهنگی استفاده کرد که برای تئاتر پیشنهادی موزیکالی برای رمان «خانه‌ای برای آقای بیسواس» از وی اس نایپول ساخته بود (نویسنده‌ای که ده‌ها سال بعد جایزه نوبل ادبیات گرفت.) آهنگی که او ساخت چنان گیرا بود که تا به‌حال در تمام ۲۵ فیلم مجموعه جیمز باند مورد استفاده قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تنظیم آهنگ بر عهده آهنگساز انگلیسی دیگری به نام جان بَری بود و همین باعث شده بود بسیاری تصور کنند که بری آهنگ مشهور جیمز باند را ساخته است، نکته‌ای که همیشه باعث ناراحتی مانتی بود. بری، که در سال ۲۰۱۱ درگذشت، آهنگ بیش از ۱۰ فیلم مجموعه جیمز باند از جمله «پنجه‌طلایی» و «تو فقط دو بار زندگی می‌کنی» را ساخته است.

اما مانتی نورمن بر حق خود پافشاری کرد. وقتی هفته‌نامه «ساندی تایمز» در سال ۱۹۹۷ مدعی شد که این آهنگ ساخت بری است، مانتی شکایت کرد. دادگاه در سال ۲۰۰۱ نهایتا به نفع او رای داد تا ۳۰ هزار پوند غرامت دریافت کند.

بیشتر از موسیقی