تغییر سرنوشت مربی تیم ملی با یک جمله خامنه‌ای: «مربی خارجی تو کتم نمی‌رود.»

قلعه نویی، دایی یا نکونام، کدام‌یک در آخرین روزهای پیش از تعلیق احتمالی فدراسیون، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران خواهند بود؟

دخالت رهبر جمهوری اسلامی دولت و وزارت ورزش در فوتبال و زیر سوال رفتن استقلال فدراسیون سرنوشت این فدراسیون را بیش‌از‌پیش با مشکل مواجه خواهد کرد- khamenei.ir

در گیرودار اخراج سرمربی تیم ملی فوتبال ایران و انتخاب سرمربی بعدی، یک پست اینستاگرامی در صفحه علی خامنه‌ای علت اخراج اسکوچیچ و ملیت مربی آینده تیم ملی را تا حدی مشخص کرد. حساب اینستاگرام علی خامنه‌ای بخشی از صحبت‌های او در دیدار با بازیکنان تیم ملی والیبال را منتشر کرد که علی خامنه‌ای در آن، اعلام می‌کند لزوم استفاده از مربی خارجی «تو کَتَش» نمی‌رود و برای تیم‌های ملی و باشگاهی باید از مربی ایرانی استفاده شود.

این پست یکشنبه شب، پس از صعود تیم ملی والیبال ایران به جمع هشت تیم برتر دنیا در لیگ جهانی والیبال، روی حساب اینستاگرام خامنه‌ای قرار گرفت. در این پست با تیتر «موفقیت خوشحال‌کننده با سرمربی ایرانی»، از قول خامنه‌ای در دیدار سال ۱۳۹۸ با بازیکنان تیم ملی والیبال ایران آمده است: «نکته‌ای که در ذهن من هم بود، اهمیت سرمربی ایرانی است. اعتقاد من همیشه این بوده است. یک وقتی هم برای فوتبال یک سرمربی ایرانی بود که وقتی آمدند پیش من، تشکر کردم که یک سرمربی ایرانی گذاشته شده و واقعا هم عقیده من این است. واقعا معتقدم که شایسته است برای کشور ما که در ورزش، سرمربی‌های باشگاه‌ها، (مسئولان) فدراسیون‌ها و مجموعه‌ها ایرانی باشند. یعنی واقعا لزومی ندارد. حالا بعضی‌ها بی‌خودی احساس لزوم می‌کنند و می‌خواهند این را اثبات کنند. اما بنده توی کتم نمی‌رود که این واقعا چیز لازمی است. نه، نخیر! از اینکه الحمدالله یک سرمربی ایرانی و همکارانش توانسته‌اند این جوان‌ها را به اینجا برسانند، من خیلی خوشحال‌ام. ان‌شاءالله موفق باشید و پیشرفت کنید.»

در حالی در روزهای پیش از انتشار این پست، دو گزینه برانکو ایوانکوویچ و کارلوس کیروش برای سرمربی‌گری تیم ملی و جایگزینی اسکوچیچ عنوان شده بودند، بازنشر سخنرانی علی خامنه‌ای در مورد انتخاب سرمربی ایرانی ورق را برگرداند و همه نام‌های خارجی از این فهرست خط خوردند.

به فرموده، مربی را عوض کنید!

هیوا یوسفی و پژمان راهبر، دو خبرنگار ورزشی داخل ایران، اولین افرادی بودند که خبر اخراج اسکوچیچ و صدور دستور برکناری سرمربی کروات تیم ملی از نهادی بالاتر از فدراسیون فوتبال را رسانه‌ای کردند. دلیل این تغییر هم این‌طور عنوان شد که برای بازی مقابل بریتانیا و آمریکا تیم ملی نباید ضعیف ظاهر شود و بر اساس گزارش‌های وزیر ورزش از اردوی تیم ملی، اسکوچیچ آنقدرها هم مربی بزرگی نیست. 

پس از آن، نگاه‌ها به سمت وزارت ورزش چرخید اما حمید سجادی، وزیر ورزش جمهوری اسلامی، اخراج اسکوچیچ را گردن نگرفت و در نهایت روز سه‌شنبه، در حالی که خبرنگاران از او در مورد سرنوشت مربی تیم ملی فوتبال می‌پرسیدند، گفت: «مگر فدراسیون هنوز به‌صورت رسمی اعلام کرده است؟ باید به ما گزارش بدهند.»

سجادی در مورد اینکه آیا به فدراسیون توصیه‌هایی کرده یا خیر گفت: «توصیه‌ها زیاد است و ما به نظر و دیدگاه فنی فدراسیون احترام می‌گذاریم. ما نقش حمایتی خودمان را داریم. ما درخدمت فدراسیون‌هاییم.»

پس از آن، خبرهایی از حضور چند بازیکن تیم ملی فوتبال در نهاد ریاست‌جمهوری شنیده شد که به گفته فوتبال ۳۶۰، در دیدار با یکی از مسئولان رده بالای دولت، در مورد تغییر مربی تیم ملی صحبت‌هایی کرده‌ بودند. برخی این مسئول رده‌بالا را مخبر و برخی دیگر شخص ابراهیم رئیسی یا معاونانش می‌دانند؛ اما با بازنشر صحبت‌های علی خامنه‌ای، مشخص شد که تغییر مربی تیم ملی فوتبال را بالاترین مقام حکومتی در جمهوری اسلامی کلید زده است.

پس از اخراج غیررسمی اسکوچیچ شنیده می‌شود که حمید استیلی یکی از تاثیرگذارترین افراد در تعیین سرنوشت تیم ملی است. فردی که محبوب علی خامنه‌ای است و در مورد گل معروف او به تیم ملی آمریکا در جام جهانی ۱۹۹۸ گفته بود: «ایشان (حمید استیلی) که بعدا پیش من آمد، گفتم به پاداش آن گل، پیشانی شما را می‌بوسم و بوسیدم.»

خداداد عزیزی از دوستان نزدیک حمید استیلی که استیلی پیش‌تر نام او را در فهرست همراهان تیم ملی به کانادا جای داده بود، نیز به کمک دوست دیرینش آمد و طی مصاحبه‌هایی، ناگهان مواضع دیرینش را تغییر داد و از انتخاب کی‌روش و مربی خارجی برای تیم ملی انتقاد کرد و خواستار انتخاب مربی داخلی برای تیم ملی شد.

با این همه، دخالت رهبر جمهوری اسلامی، دولت و وزارت ورزش در فوتبال و زیر سوال رفتن استقلال فدراسیون بیش از پیش سرنوشت این فدراسیون را با مشکل مواجه خواهد کرد؛ سرنوشتی که تیم ملی پس از جام جهانی ۲۰۰۶ با آن مواجه شده بود. در آن سال، فدراسیون فوتبال پس از دخالت‌های چندباره احمدی‌نژاد در انتخاب و عزل سرمربی تیم و نهایتا پس از آنکه علی‌آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی دادکان را عزل کرد، تعلیق شد.

تعلیق فدراسیون فوتبال خطری است که فوتبال ایران در یک سال اخیر به دلایل مختلف با آن مواجه بوده و این بار با دخالت خامنه‌ای در جزئی‌ترین مسائل فوتبالی ممکن است کاملا تغییر کند. در حال حاضر همه‌چیز در حال قربانی شدن در راه نگاه سیاسی مسئولان جمهوری اسلامی به گروه تیم ملی ایران در جام جهانی و هم‌گروهی با دو کشوری است که آن‌ها را همیشه دشمن می‌شناخته‌ است. 

سرنوشت مربی تیم ملی چه می‌شود؟

پیش از اخراج اسکوچیچ، دلیل برخی از نزدیکان فدراسیون فوتبال برای اخراج او استخدام مربی در سطح جهانی برای هدایت تیم ملی در رقابت‌های جام جهانی بود. هرچند برانکو همان ابتدا در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هنوز با عمان قرارداد دارد و صحبتی هم با او نشده است. مذاکرات با کی‌روش هم خیلی زود میان تکذیب‌ها و تاییدها مسکوت ماند و در حالی که هومن افاضلی روز سه‌شنبه، اعلام کرد که افرادی از داخل فدراسیون با کی‌روش مذاکره کرده‌اند، بهرام رضاییان، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال که روز یکشنبه مهمان تلفنی برنامه «شب‌های فوتبالی» بود، گفت که هیچ احدی از فدراسیون فوتبال با این مربی صحبت نکرده است و نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزینه‌های ایرانی تصدی این پست هم خیلی زود رسانه‌ای شدند. علی دایی، جواد نکونام و امیر قلعه‌نویی افرادی‌اند که تا امروز نامشان مطرح شده است. از این میان، برخی رسانه‌ها امیر قلعه‌نویی را فردی می‌دانند که فدراسیون در نهایت با او قرارداد خواهد بست.

با وجود این روزهای پر خبر، کماکان از اظهارنظر رسمی فدراسیون فوتبال در مورد اتفاق‌های اخیر خبری نیست. فدراسیون فوتبال هنوز حتی اخراج اسکوچیچ را نیز به صورت رسمی اعلام نکرده است. میرشاد ماجدی، سرپرست فدراسیون فوتبال، پیش از این جنجال‌ها، در گفت‌وگو با عادل فردوسی‌پور اعلام کرده بود که قصد ندارد پیش از جام‌جهانی، سرمربی تیم ملی راتغییر دهد.

یکی از اعضای فدراسیون نیز پیش از او گفته بود که حتی برای اخراج اسکوچیچ هم پول نداریم. فدراسیون فوتبال هنوز برای اخراج ویلموتس به این مربی بدهکار است. در حالی که شرکت شستا دومیلیون یورو برای پرداخت بدهی ویلموتس که کارش در تیم ملی نیمه‌کاره مانده بود پرداخت کرد، این مربی شش میلیون دلار غرامت خواسته است. اکنون با اخراج اسکوچیچ احتمالا یک بدهی دیگر نیز به بدهی‌های فوتبال ایران اضافه خواهد شد.

بیشتر از فوتبال