جیمز‌ وب نخستین تصویر رنگی پس از مهابانگ را ثبت کرد

تلسکوپ فضایی قدرتمند ناسا قدیمی‌ترین و عمیق‌ترین تصویر از پیدایش کهکشان‌ها را به زمین ارسال کرد

تلسکوپ قدرتمند جیمز‌ وب برای نخستین بار به انسان‌ها امکان داد میلیارد‌ها سال دیگر در زمان به عقب بروند و قدیمی‌ترین، شفاف‌ترین و عمیق‌ترین تصویری که تا کنون از کیهان و تشکیل کهکشان‌ها به ثبت رسیده است را مشاهده کند.

ناسا با انتشار  تصویری که جیمز وب به زمین ارسال کرده است در توییتر نوشت: «این عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویری است که تا کنون از جهان هستی ثبت شده است. نخستین تصویر جیمز وب.» ناسا با اشاره به اینکه رییس‌جمهوری آمریکا هم این عکس را دیده است، نوشت: «این تصویر تمام رنگی کهکشان‌هایی را به ما نشان می‌دهد که قبلا قادر به دیدن آنها نبودیم.»

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، عصر روز دوشنبه برای نخستین بار از صفحه نمایشی که در کاخ سفید نصب شده بود، تصویری رنگی دریایی از کهکشان‌ها را تماشا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیل نلسون، مدیر ناسا در توضیح این تصویر به رییس‌جمهوری آمریکا گفت: «آن نوری که روی یکی از کهکشان‌ها می‌بینید ۱۳ میلیارد سال سفر کرده است.»

تصویری که جیمز‌وب منتشر کرده است، اولین تصویر رنگی پس از مهابانگ (بیگ‌بنگ) به‌شمار می‌رود. بیل نلسون در جلسه مشترک با جو بایدن گفت که کهکشان‌ها و ستاره‌ها بی‌شمارند و اکنون ما می‌توانیم به ۱۳ میلیارد سال پیش نگاه کنیم. نلسون افزود: «از آنجایی که می‌دانیم جهان هستی ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سال قدمت دارد، ما تقریبا به آغاز کیهان نگاه می‌کنیم.»

بایدن در واکنش به مشاهده این تصویر تلاش کرد دستاورد جیمز وب را به سیاست گره بزند و گفت: «این تصویر به جهان یادآوری می‌کند که آمریکا می تواند کارهای بزرگ انجام دهد.»

ناسا امیدوار است که با دریافت تصاویر از جیمز‌وب، تاریخچه و گذشته کیهان را آشکار کند، کهکشان‌های مجاور را رصد کند تا دریابد که ستارگان چگونه شکل می‌گیرند، موجب و محرک حرکت انبساطی جهان چیست، و آیا سیاراتی وجود دارند که بتوانند میزبان حیات باشند یا نه. 

بیشتر از علوم