کاخ سفید:‌ ایران آماده می‌شود تا صدها پهپاد به روسیه بدهد

مشاور امنیت ملی کاخ سفید:‌ «واشنگتن اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران آماده آموزش استفاده از این پهپادها به نیروهای روسیه می شود»

جیک سالیوان: ایران قبلا پهپادهای مشابه به حوثی‌های یمن داده است- ALEX WONG/ Getty Images via AFP

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که ایالات متحده آمریکا معتقد است که ایران آماده می‌شود تا صدها پهپاد، از جمله پهپادهای مجهز به حمل سلاح، را در یک بازه زمانی کوتاه به روسیه بدهد.

سالیوان همچنین گفت معلوم نیست که آیا ایران تاکنون پهپادهای ساخت خود را به روسیه داده است یا نه، اما واشنگتن اطلاعاتی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران خود را برای آموزش نحوه استفاده از این پهپادها به نیروهای روسیه آماده می‌‌کند.

سالیوان گفت این نشان می‌دهد که عملیات بی‌امان نیروهای روسیه در اوکراین و پیشروی‌های فراوانش در شرق آن کشور، موجب کاهش تسلیحات روسیه شده است. 

گفته می‌شود که روسیه قصد دارد از پهپادهای ساخت ایران در اوکراین استفاده کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اظهارات سالیوان قبل از سفر جو بایدن به اسرائیل و عربستان سعودی ایراد شده است. برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همچنین فعالیت‌های تسلیحاتی و موشکی ایران از جمله موضوعاتی است که قرار است در دیدار رییس‌جمهوری آمریکا با رهبران کشورهای خاورمیانه به بحث گذاشته شود.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید، گفت که جو بایدن از سفر پیش روی خود به خاورمیانه برای ادغام بیشتر اسرائیل در منطقه و پیشبرد روابط عادی بیشتر میان اسرائیل و عربستان سعودی، استفاده خواهد کرد.

سالیوان در جمع خبرنگاران گفت که عادی‌سازی مناسبات اسرائیل و عربستان سعودی احتمالا مستلزم وقت طولانی است اما بایدن در سفری که در هفته جاری به این دو کشور خواهد داشت، در جهت پیشرفت به سوی عادی‌سازی روابط این دو کشور تلاش خواهد کرد.

جیک سالیوان همچنین گفت که ایران پهپادهای مشابه آنچه که قرار است به روسیه بدهد را، پیشتر برای حمله به عربستان سعودی در اختیار شورشیان حوثی در یمن قرار داده بود.

در سال‌های گذشته پهپادهای ساخت ایران در نمایشگاه‌های هوافضای روسیه به نمایش درآمده است.

هفته گذشته نیز رسانه‌های ونزوئلا از نمایش پهپادهای مونتاژشده و برخی دیگر از تجهیزات نظامی ساخت ایران در این کشور خبر دادند. پیش از آن نشریه آمریکایی «واشنگتن فریبیکن» گفته بود که ونزوئلا به زودی میزبان رزمایش مشترک نظامی با حضور روسیه، چین و ایران خواهد بود.