کاهش سطح اوزون قطب شمال چه تاثیری بر آب‌وهوای اروپا دارد

سوراخ شدن لایه اوزون بر فراز قطب جنوب بر آب‌وهوای نیم‌کره جنوبی اثر منفی دارد

در دهه‌های اخیر انتشار برخی گاز‌ها در سطخ زمین به لایه اوزون آسیب زده است ـ AFP

یافته‌های مطالعه جدید نشان می‌دهد کاهش سطح اوزون در قطب شمال می‌تواند‌  آب‌وهوای اروپا را به طور موقت تغییر دهد.

نویسندگان این گزارش تحقیقی که در مجله نیچر ژئوساینس(Nature Geoscience) منتشر شد، دریافتند که می‌گوید در پی دوره‌هایی در بهار در قطب شمال که مشخصا سطح اوزون پایین می‌آید، چندین هفته بعد، شرایط مرطوب‌تری در شمال اروپا و شرایط گرم‌تر و خشک‌تری در جنوب اروپا برقرار می‌شود.

لایه اوزون در جو زمین کمک می‌کند تا تابش بالقوه زیان‌بار فرابنفش از خورشید جذب شود. در دهه‌های اخیر، انتشار برخی گازها به این لایه آسیب زده است.

پیش‌تر نشان داده شده بود سوراخ شدن لایه اوزون بر فراز قطب جنوب بر آب‌وهوای نیم‌کره جنوبی اثر منفی دارد، اما تاکنون مشخص نشده بود که آیا پدیده مشابهی برای نیم‌کره شمالی هم رخ می‌دهد یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق یافته‌های مارینا فریدل از دانشگاه ای‌تی‌اچ زوریخ در سوییس و نویسندگان همکارش، کاهش اوزون در قطب شمال در ایام بهار به سردتر شدن استراتوسفر، دومین لایه جو کره زمین، منجر می‌شود. سپس این سرمایش باعث طولانی شدن ادامه حضور گردباد قطبی تا بهار می‌شود که چرخش بادها در بلندای استراتوسفر است که می‌تواند هوای سرد قطب شمال را به جنوب بیاورد.

به گفته این نویسندگان، در نتیجه، بارندگی و دماهای سطحی در نیم‌کره شمالی دستخوش ناهنجاری‌هایی می‌شود.

این خبر در همان هفته‌ای منتشر می‌شود که «حفره بزرگی در لایه اوزون» جو در کمابیش سراسر منطقه استوایی کشف شده است.

این حفره شکافی است در تمام طول سال در لایه اوزون سیاره زمین، و از حفره معروف‌تر لایه اوزون در قطب شمال که هر سال بهار گشوده می‌شود، هفت برابر بزرگ‌تر است.

© The Independent

بیشتر از علوم