شیوع وبا و گسترش کرونا در ایران

متخصص بیماری‌های عفونی: اسهال وبا از کرونا شدیدتر است

شمار مبتلایان بیماری وبا در استان‌های غربی ایران رو به افزایش است - موج‌نیوز

هم‌زمان با افزایش دوباره آمار ابتلا به ویروس کرونا و بستری‌های ناشی از آن، شمار مبتلایان بیماری وبا نیز در استان‌های غربی ایران در حال افزایش است. در حال حاضر چهار شهر ایران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند و ۱۴ شهرستان نیز نارنجی‌اند.

تعداد مبتلایان با جهش چشمگیری در حال افزایش است به‌طوری‌که در ۲۴ ساعت منتهی به روز یکشنبه ۱۹ تیرماه، بر اساس معیارهای قطعی تشخیص، دو هزار و ۳۷۵ بیمار جدید شناسایی شدند و تعداد مرگ‌های ناشی از ویروس کرونا نیز بار دیگر دو رقمی شد. هم‌اکنون بالغ‌ بر ۳۹۰ بیمار مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها بستری‌اند.

آمارها نشان می‌دهد طی یک هفته گذشته شمار مبتلایان و بستری‌ها سه برابر شده است و روند افزایشی نیز همچنان ادامه دارد. علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، روز یکشنبه خبر داد در مدت ۲۴ ساعت حدود چهار هزار نفر با علائم مشکوک کرونا به مراکز درمانی مراجعه کردند. این عدد دو هفته پیش به زیر هزار و ۵۰۰ نفر کاهش یافته بود. زالی پیش‌بینی کرد در هفته‌های آتی موج‌های جدیدی از ویروس کرونا آغاز شود.

پیش‌تر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت به خبرگزاری صداوسیما گفته بود بیشتر مبتلایان جدید کرونا با علائمی مثل تب، سرفه، اسهال و استفراغ به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

این علائم تا حدود زیادی به علائم بیماری وبا که آن نیز در حال گسترش است، شباهت دارد. بنابر اعلام فرزام بیدارپور، معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در حال حاضر شمار مبتلایان بیماری وبا در این استان به ۳۹ نفر رسیده است.

او آمار مبتلایان قطعی به وبا در مریوان را ۳۱ نفر، سقز دو نفر، سنندج سه نفر، سروآباد دو نفر و کامیاران یک نفر اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های وزارت بهداشت درباره احتمال شیوع بیماری وبا در دیگر استان‌های ایران توضیحی نداده‌اند، با این حال افزایش تعداد بیماران با علائم اسهال و استفراغ، تردیدها را درباره شیوع این بیماری بیشتر کرده است.

گروهی از مردم نیز در موتورهای جست‌وجو تفاوت علائم بیماری‌های وبا و کرونا را پیگیری می‌کنند.

مهرداد حق ازلی، عضو کمیته علمی کشور، درباره تفاوت‌ سویه‌های جدید کرونا با بیماری وبا به خبرگزاری ایسنا گفت بیشتر بیماران مبتلا به سویه‌های جدید کرونا علائم گوارشی مثل اسهال، دل‌درد و تهوع یا سرماخوردگی دارند و اسهال آنان بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می‌کشد در حالی‌ که اسهال در بیماری وبا شدیدتر و آبکی‌تر است.

محمدحسین زمانیان، متخصص بیماری‌های عفونی نیز روز سه‌شنبه ۱۴ تیر، به خبرگزاری ایسنا گفت اسهال، بارزترین نشانه ابتلا به وبا است. به گفته او این نوع اسهال متفاوت از اسهال معمولی و حجیم و جهنده است که در آن فرد احساس دل‌درد یا دل‌پیچه ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی، با بیان اینکه اسهال بیماری وبا شبیه «لعاب برنج» است، گفت: «در کنار اسهال، استفراغ هم ممکن است جزو علائم وبا باشد که این استفراغ هم بدون حالت تهوع قبلی است.»

زمانیان افزود: «پس از مدتی اسهال شدید و استفراغ، علائم دیگری مانند بی‌حالی و تشنگی شدید هم در افراد دیده می‌شود، همچنین در ادامه در صورتی‌ که بیمار در‌مان نشود، فرد دچار علائم بی‌قراری می‌شود و ضربان قلب بالا می‌رود. علاوه بر این‌ها پوست حالت ارتجاعی خود را به علت کم‌آبی از دست می‌دهد و اگر پوست فرد کشیده شود خیلی آهسته به حالت قبل بازمی‌گردد که این نشانه کم‌آبی شدید بدن است.»

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی وجود هریکی از این علائم نشانه ابتلا به نوع شدید وبا است و می‌تواند فرد را ظرف مدت کوتاهی از پا دربیاورد. او به مردم توصیه کرد در صورت مشاهده چنین علائمی ظرف مدت دو تا سه ساعت خود را به مراکز درمانی برسانند و تحت درمان قرار گیرند، زیرا بیماری وبا در صورت تشدید ممکن است یک فرد را ظرف چهار تا ۱۲ ساعت از پا درآورد.