در یک شبانه‌روز، ۲۰ نفر در اثر ابتلا به وبا در جنوب افغانستان جان باختند

کمبود دارو و امکانات درمانی، تلفات ناشی از ابتلا به وبا را افزایش داده است

ابتلا به وبا که در افغانستان به آن کولرا می‌گویند در سا ۲۰۲۱ و نیمه ۲۰۲۲ افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است-عکس:خبرگزاری باختر

با وقوع سیلاب‌های تازه در گوشه و کنار افغانستان، موارد ابتلا به کولرا یا وبا در افغانستان نیز افزایش یافته است. به‌تازگی موج جدیدی از ابتلا به وبا در استان هلمند به وقوع پیوسته است. خبرگزاری باختر، دوشنبه ۲۰ تیر، به نقل از مسئول اداره بهداشت طالبان در استان هلمند در جنوب افغانستان گزارش داد در ۲۴ ساعت گذشته، ۲۰ نفر در اثر ابتلا به و‌با در شهرستان باغران جان باختند. مسئولان بهداشت هلمند گفتند در ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۰ تن به بیماری وبا مبتلا شده‌اند و از این میان، ۲۰ نفر جان خود را از دست دادند. به گفته مقام‌های بهداشتی هلمند، ۱۰ نفر دیگر نیز روز جمعه در همین شهرستان در اثر ابتلا به وبا جان خود را از دست دادند.

ابتلا به وبا که در افغانستان به آن کولرا می‌گویند در سال ۲۰۲۱ و نیمه ۲۰۲۲ افزایش زیادی پیدا کرد و ۱۸۲ هزار نفر در سراسر کشور به آن مبتلا شدند که ۹۸ تن جان خود را از دست دادند. مقام‌های وزارت بهداشت افغانستان می‌گویند که در شش ماه نخست سال جاری میلادی، ۵۲ هزار نفر در افغانستان به وبا مبتلا شدند و ۱۵ نفر جانشان را از دست دادند. با مرگ ۲۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته‌، آمار جان‌باختگان در اثر وبا در سال جاری، به ۴۵ نفر رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان‌های جهانی با ابراز نگرانی از گسترش وبا در افغانستان در تلاش کاهش آمار ابتلا و تلفات ناشی از آن‌اند. صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان در گزارشی که منتشر کرده، نگرانی خود را از افزایش موارد ابتلا به وبا در این کشور ابراز کرده است. در گزارش یونیسف آمده که ارسال کمک‌های لازم برای ۳۰۰ هزار نفر در دست اقدام است و زمینه دسترسی به آب آشامیدنی سالم را که نبود آن بزرگترین دلیل افزایش وبا در افغانستان است برای شهروندان مهیا کرده است. به گزارش یونیسف برای بهتر شدن بهداشت عمومی در افغانستان که راه مقابله با بیماری وبا است، این نهاد با شهرداری‌ها در این کشور نیز همکاری دارد.

یکی از روسای پیشین وزارت بهداشت افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت افزایش ابتلا به وبا به دلیل وقوع سیلاب در گوشه و کنار افغانستان است، زیرا وبا از طریق آب آشامیدنی آلوده منتقل می‌شود. با وقوع سیلاب، آب آشامیدنی کم می‌شود و حتی منابع اندک آب آشامیدنی نیز آلوده می‌شوند، به همین دلیل با توجه به وقوع سیلاب‌های گسترده در مناطق مختلف افغانستان، امکان شیوع گسترده‌تر وبا وجود دارد. از سوی دیگر نبود امکانات بهداشتی در مناطق روستایی- جایی که ابتلا به وبا گسترش فراوان یافته- باعث شده است آمار تلفات ناشی از ابتلا به بیماری وبا افزایش پیدا کند. مرگ ۳۰ نفر در یک شهرستان آن‌هم در ظرف سه روز، گسترش بیماری وبا و نبود امکانات برای مبارزه با آن را نشان می‌دهد.