نخست‌وزیر اسرائیل: در برابر برنامه هسته‌ای ایران آزادی عمل داریم

یائیر لاپید خطاب به کشورهای منطقه گفت که ایجاد رابطه با اسرائیل می‌تواند تاریخ را برای نسل‌های بعدی تغییر دهد

سخنان جدید یائیر لاپید پیش از آغاز سفر جو بایدن انجام می‌شود - Ludovic MARIN / AFP

یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل، پیش از سفر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به خاورمیانه، از کشورهای منطقه خواست که روابط خود را با اورشلیم عادی کنند.

به گزارش هاآرتص، یائیر لاپید روز یکشنبه ۱۰ ژوئیه (۱۹ تیر) در سخنانی گفت: «اسرائیل دست خود را به سوی همه کشورهای منطقه دراز می‌کند. ما از آنها می‌خواهیم که با ما ارتباط برقرار کنند و از طریق این ارتباط، تاریخ را به خاطر فرزندانمان تغییر دهند.»

لاپید که در اوایل این ماه به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد، تا زمانی که دولت جدید پس از انتخابات زودهنگام اول نوامبر سوگند یاد کند، به عنوان نخست‌وزیر موقت فعالیت خواهد کرد.

سخنان جدید یائیر لاپید پیش از آغاز سفر جو بایدن انجام می‌شود. رئیس جمهوری ایالات متحده قرار است روز چهارشنبه برای یک سفر چهار روزه به منطقه، وارد اسرائیل شود. این دهمین سفر بایدن به اسرائیل محسوب می‌شود اما اولین سفر او به خاورمیانه به عنوان رئیس جمهوری آمریکاست.

لاپید همچنین در ادامه سخنانش با اشاره به این که گفتگو درمورد ایران در محوریت سفر بایدن به خاورمیانه قرار دارد، بر تقویت همکاری اسرائیل و آمریکا علیه جمهوری اسلامی تاکید کرد و خواستار اعمال تحریم‌های بیشتر علیه تهران به دلیل پیشرفت‌های هسته‌ای شد.

نخست‌وزیر اسرائیل افزود: «غنی‌سازی اورانیوم ایران با سانتریفیوژهای مدرن، نقض کامل تعهدات این کشور است و پاسخ جامعه جهانی باید روشن باشد: بازگشت به شورای امنیت و اجرای حداکثری تحریم‌ها.»

او همچنین اضافه کرد که اسرائیل این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که از نقطه‌نظر دیپلماتیک و عملیاتی در مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران آزادانه عمل کند. یائیر تاکید کرد: «سرویس‌های امنیتی ما می‌دانند که چگونه به هر کسی یا هر مکانی دسترسی داشته باشند و ما این کار را انجام خواهیم داد. با رئیس جمهوری آمریکا و تیم او راه‌های افزایش همکاری امنیتی خود در برابر تهدیدها را بررسی خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن پیش از این تاکید کرده است که این سفر منطقه‌ای، بر یکپارچگی خاورمیانه در بحبوحه تلاش برای ایجاد یک شبکه دفاعی گسترده علیه ایران و نیروهای نیابتی آن متمرکز است.

رئیس‌جمهوری آمریکا در مقاله روز شنبه واشنگتن‌پست اشاره کرد که در جریان این سفر مستقیما از اسرائیل به عربستان سعودی می‌رود و اولین رئیس‌جمهوری ایالات متحده خواهد بود که این کار را انجام می‌دهد.

بایدن در ادامه تاکید کرد: «این سفر نماد کوچکی از روابط نوپا و گام‌هایی در جهت عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و جهان عرب خواهد بود که دولت من برای تعمیق و گسترش آن تلاش می‌کند.»

به عنوان یکی دیگر از نشانه‌های روابط نوپا بین اسرائیل و سایر کشورهای منطقه، در ماه مارس، اسرائیل در نشستی محرمانه به ابتکار ایالات متحده با مقامات ارشد نظامی از سراسر خاورمیانه شرکت کرد تا در مورد مبارزه با تهدید مشترک توانایی‌های موشکی و پهپادی ایران گفتگو کنند. این مذاکرات که در مصر انجام شد شامل افسران ارشد نظامی اسرائیل، مصر، اردن و همچنین عربستان سعودی و قطر به عنوان دو کشوری بود که اسرائیل با آنها رابطه ندارد.

اسرائیل همچنین به تازگی قرارداد تجارت آزاد را با امارات متحده عربی امضا کرده است که اولین توافق تجاری بزرگ اورشلیم با یک کشور عربی به شمار می‌رود و اقدامی با هدف تقویت تجارت بین دو کشور خاورمیانه است. امارات و اسرائیل به طور رسمی در سال ۲۰۲۰ روابط خود را به عنوان بخشی از پیمان ابراهیم با میانجیگری ایالات متحده برقرار کردند که شامل بحرین و مراکش نیز می‌شود. 

نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائيل و یائیر لاپید، وزیر امور خارجه پیشین که اکنون نخست‌وزیر موقت اسرائیل شده است، رویدادهای اخیر در جبهه مقابله با برنامه هسته‌ای ایران را موفقیت‌آمیز دانسته‌اند.

از ماه فوریه ۲۰۲۲، زمانی ‌که به نظر می‌رسید جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی به یک توافق برای احیای برجام نزدیک می‌شوند، بنت، لاپید و همچنین بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، با تشدید اظهارنظرهای علنی درباره این موضوع، تمرکز اصلی خود را بر درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا و مخالفت با آن قرار دادند. 

مقام‌های اسرائیلی از آن زمان به‌طور علنی و خصوصی، پیگیر کارزار فشرده‌ای علیه موافقت با این خواسته فرابرجامی ایران در مذاکرات احیای برجام بودند. کارزار دیپلماتیک اسرائیل همراه با اعتراض دیگر کشورهای منطقه و همچنین انتقادهای شدید در ایالات متحده از موافقت احتمالی دولت جو بایدن با این خواسته، درنهایت به نتیجه رسید و به تصمیم آمریکا برای خارج ‌نکردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سیاه ترور بدون تعهد به اقدامی متقابل ازسوی جمهوری اسلامی ایران، کمک کرد.