سینماگران ایرانی خواستار آزادی فوری رسول‌اف و آل‌احمد شدند

مدیران جشنواره بین‌المللی فیلم برلین: بازداشت این دو سینماگر بهت‌آور است

محمد رسول‌اف و مصطفا آل‌احمد بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شدند - AFP/Cinemajournal

پس از بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد، دو سینماگر ایرانی در روز هفدهم تیر، واکنش‌های داخلی و بین‌المللی نسبت به این اتفاق و درخواست برای آزادی آنها ادامه دارد.

در تازه‌ترین واکنش‌ها نسبت به بازداشت این دو فیلمساز، بسیاری از سینماگران ایرانی در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن سرکوب و فشار به هنرمندان، خواستار آزادی بی‌قید و شرط این دو نفر شدند.

در این بیانیه آمده است: «محمد رسول‌اف و مصطفا آل‌احمد، سینماگران منتقد و متعهد در یورشی برنامه‌ریزی‌شده به محل زندگی‌شان، بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شدند. ضمن محکوم کردن سرکوب و فشار مستمر به سینماگران مستقل و آزاداندیشان و عدم‌رعایت حقوق اولیه‌ فردی و اجتماعی از سوی نهادها و سازمان‌های ذی‌ربط، خواستار آزادی فوری و بدون قیدوشرط همکاران‌مان هستیم.»

آنها همچنین در ادامه، همراهی هنرمندان، سینماگران و کنشگران سراسر جهان را برای آزادی هنرمندان و منتقدین در بند خواستار شدند.

تاکنون جمع زیادی از سینماگران شناخته‌شده این بیانیه را امضا کرده‌اند. در میان حدود ۲۰۰ امضا که تا ظهر روز یکشنبه جمع‌آوری شده، از جمله نام‌ این هنرمندان دیده می‌شود: اصغر فرهادی، فاطمه معتمدآریا، جعفر پناهی، مجید برزگر، ترانه علیدوستی، علی مصفا، پگاه آهنگرانی، رضا درمیشیان، مجتبی امیرطهماسب، کتایون ریاحی، محسن امیریوسفی، بهمن‌ قبادی، مریم نراقی، رضا اخلاقی راد، محسن استادعلی، محمد آقازاده، همایون امامی، پویان بحق.

در پایان این بیانیه، از عبارت «تفنگت را زمین بگذار» استفاده شده که به همراهی هنرمندان در ادامه راه همکاران در بند خود اشاره دارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز هشتم خرداد ۱۴۰۱ و پس از اعتراضات مردم آبادان به فروریختن برج متروپل در این شهر، بیانیه‌ای موسوم به «تفنگت را زمین بگذار» به امضای حدود ۱۰۰ نفر از اهالی سینمای ایران رسید که در آن به نیروهای سرکوب حکومت ایران توصیه کردند سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و «به آغوش ملت بازگردند.» رسول‌اف و آل‌احمد دو کارگردان از تهیه‌کنندگان و فعالان اصلی انتشار بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» بودند.

در ادامه اعتراض‌ها به بازداشت این دو سینماگر ایرانی، مدیران جشنواره بین‌المللی فیلم برلین نیز خواهان آزادی آنها شدند.

در بیانیه‌ای که از سوی مدیران جشنواره برلین منتشر شده، آمده است: «این که هنرمندان به دلیل تلاش‌های مسالمت‌آمیز خود علیه خشونت بازداشت می‌شوند اتفاقی بهت‌آور است.» 

در این بیانیه ضمن اشاره به این که جشنواره برلین همواره به آزادی بیان و آزادی هنر متعهد است، تاکید شده که «این جشنواره به زندانی شدن این دو کارگردان معترض است.»

روز شنبه هجدهم تیر نیز سازمان حقوق بشر ایران طی بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن بازداشت محمد رسول‌اف و مصطفی آل‌احمد به دلیل ابراز نظر و همدردی با مردم، این اقدام را نقض فاحش آزادی بیان و آزادی‌های اساسی شهروندان دانسته و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این دو هنرمند شده بود.

محمد رسول‌اف از جمله فیلمسازهای بنام سینمای ایران به‌حساب می‌آید که برنده جوایز بین‌المللی متعددی، از جمله خرس طلای جشنواره برلین، شده است. با این‌حال او، به‌ علت آن که در آثارش به موضوعات اجتماعی و سیاسی جامعه ایران می‌پردازد، در اغلب اوقات به سد سانسور حکومتی برخورده و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران او را به زندان و محرومیت‌های اجتماعی محکوم کرده است.

فیلم «شیطان‌ وجود ندارد»، آخرین اثر محمد رسول‌اف، نیز به موضوع اعدام می‌‌پردازد و با نگاهی انتقادی نقش نظام عقیدتی – سیاسی حاکم بر ایران را در این امر برجسته می‌کند. جدای از این موضوع رسول‌اف در زمان نمایش این فیلم در جشنواره برلین، به ‌علت آن که نمی‌توانست ایران را ترک کند، گروهی از زندانی‌های سیاسی دهه ۱۳۶۰ و فعالان جنبش دادخواهی ایران را به‌عنوان مهمان‌های ویژه‌اش دعوت کرده بود.

مصطفی آل‌احمد نیز از کارگردانانی است که با ساخت فیلم‌های کوتاه توانسته به موفقیت‌های بین‌المللی دست پیدا کند. او در عین حال طراح صحنه و لباس است و در سا‌ل‌های اخیر چند فیلم مستند ساخته است.