دستور قرارگاه حجاب و عفاف: سریعا فیلترینگ هوشمند را انجام دهید

قرارگاه حجاب و عفاف در نامه‌ای به وزارت ارتباطات علاوه بر درخواست خدمات رایگان خواستار تسریع در فیلترینگ هوشمند شد

قرارگاه حجاب و عفاف به عنوان یک نهاد نظارتی و امنیتی بر بانک‌ها، بیمه‌ها، اماکن عمومی و وزارتخانه‌ها نظارت می‌کند- Behrouz MEHRI / AFP

قرارگاه عفاف و حجاب، در نامه‌ای به وزارت ارتباطات خواستار اجرای هر چه سریع‌تر «فیلترینگ هوشمند» به منظور «جلوگیری از بی‌بندوباری» در جامعه شد.

در این نامه از وزارت ارتباطات خواسته شده «ضمن توجیه اپراتورها و شرکت‌های دهنده خدمات اینترنتی با هدف بروزرسانی دی‌ان‌اس سرورهای وی‌پی‌انها و انواع فیلترشکن‌ها، راه‌های دور زدن فیلترینگ قانونی را بیش از پیش مسدود ساخته و نسبت به جلوگیری از تضعیف فیلترینگ قانونی اقدام نمایند.»

این قرارگاه در نامه خود به وزارت ارتباطات، بر ضرورت برخورد با موسسات اینترنتی تاکید کرده که دسترسی به سایت‌های «غیرمجاز» را فراهم می‌کنند.

قرارگاه عفاف و حجاب که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند در عین حال خواستار ارائه تسهیلات و خدمات ارزان برای دستگاه‌ها و نهادهایی شده که «در توسعه عفاف و حجاب فعالیت فرهنگی می‌کنند.»

این قرارگاه از وزارت ارتباطات خواسته است که امکانات لازم را از طریق اینترنت برای وزارتخانه‌ها و نهادها جهت گسترش فرهنگ عفاف تامین کند.

همزمان با فراخوان کارزار «حجاب بی حجاب» برای روز ۲۱ تیر، مقامات حکومتی بر ضرورت رعایت حجاب بیش از گذشته تاکید می‌کنند و برخوردهای خشونت‌آمیز با زنان در سطح کشور افزایش یافته است.

درگیر و دار مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در ایران، جمهوری اسلامی کماکان حجاب و عفاف را اولویت خود قرار داده است. تاکید عجیب نیروهای حاکمیت بر حجاب و قوت گرفتن قرارگاه‌های عفاف و حجاب در ایران، آخرین اقدام دولت و حاکمیت برای تشویش اذهان عمومی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد فعالیت این قرارگاه‌ها تنها مختص به حجاب نمی‌شود و این قدرت را در اختیار دارند تا به این بهانه برای نهادها و ادارات مختلف تعیین تکلیف کنند. در آخرین اقدام قرارگاه حجاب و عفاف، آن‌ها طی نامه‌ای به وزارت ارتباطات خواستار فیلترینگ هوشمند، از کار افتادن فیلترشکن‌ها و وی‌پی‌ان‌ها و ارائه خدمات رایگان به این قرارگاه شد.

بر اساس تصویر نامه‌ای که در رسانه‌های داخل ایران منتشر شده است، محسن خاکی رئیس قرارگاه حجاب و عفاف با اشاره به برخی مصوبات دولت مدعی شد که وزارتخانه‌ها موظف به معرفی یک نماینده به این قرارگاه و ارائه گزارش هستند. رونوشتی از این نامه که سوم خرداد نوشته شده است، به دفتر ریاست جمهوری و همچنین بازرسی ریاست جمهوری نیز ارسال شده است.

این نوع اقدامات و ادبیات نشان از آن دارد که قرارگاه حجاب و عفاف به عنوان یک نهاد بالادستی در دولت ابراهیم رئیسی مشغول فعالیت است و قدرت بازخواست وزرای دولت را نیز دارد. قرارگاه حجاب و عفاف به عنوان زیرمجموعه وزارت کشورشناخته می‌شود و در نامه رئیس این قرارگاه به وزیر ارتباطات به این موضوع اشاره شده است که «وزارت کشور به عنوان نماینده رئیس جمهور وظیفه نظارت بر همه وزارتخانه‌ها و ارگان‌ها را دارد.» این درحالی‌ست که نامه با سربرگ و امضای «قرارگاه عفاف و حجاب» نوشته شده است، نه وزارت کشور.

تعداد نهادهای امنیتی و شبه امنیتی که در جمهوری اسلامی شکل می‌گیرد روز به روز در حال افزایش است. زمان زیادی از تبدیل پلیس امنیت و اطلاعات نیروی انتظامی به «سازمان اطلاعات فرماندهی انتظامی» نمی‌گذرد که اکنون قرارگاه حجاب و عفاف نیز به عنوان یک نهاد نظارتی و امنیتی بر بانک‌ها، بیمه‌ها، اماکن عمومی و وزارتخانه‌ها نظارت می‌کند تا به عنوان نهاد رسمی مدافع حجاب در جمهوری اسلامی به افراد و سازمان‌های مختلف فشار وارد کند.

در روزهای گذشته نیز فرماندار بوشهر از جدا کردن اتاق زنان و مردان در ادارت گفت و دادستان مشهد درباره منع ورود افراد «بدحجاب» به مترو دستور صادر کرد. در واکنش به این اتفاق‌ها و افزایش گشت‌های ارشاد در کشور، مدتی‌ست که شهروندان در شبکه‌های اجتماعی اقدام به استفاده از هشتگ حجاب بی حجاب برای نشان دادن اعتراض‌شان به روند برخود پلیسی و امنیتی با مساله حجاب را نشان می‌دهند.