وعده دولت به اعتراض بازنشستگان: تا آینده نزدیک صبر کنید

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی: نمی‌توانیم بگوییم که با چه الگویی می‌خواهیم این را جبران کنیم

در طول ماه‌های گذشته بازنشستگان شعار دادند: «هم مجلس، هم دولت، دروغ میگن به ملت».- عصرایران

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی،  مدعی شد که آنچه را که بر اساس قانون باید برای احقاق حقوق بازنشستگان انجام می‌دادند، انجام داده‌اند.

او گفت: «ما اینجا هستیم که بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی حق بازنشستگان را ادا کنیم، آن هم در دولت مردمی سیزدهم که شعار اصلی‌اش عدالت بوده است و قطعا اتفاق خوب و میمونی خواهد بود. البته ملاحظات، فرابخشی هستند و حق هیئت‌وزیران بوده که این ملاحظات را داشته باشند و بعد از آن تصمیم، دستور رئیس‌جمهوری را داشتیم که در آینده نزدیک اقداماتی برای این افراد انجام دهیم.»

موسوی با توضیح در مورد افزایش حقوق گروه‌های غیر حداقلی‌بگیران گفت که بر اساس قانون عمل کرده‌اند. او به حقوق حداقلی‌بگیران که آن‌ها را ۹۰۰ هزار نفر اعلام کرد نیز اشاره کرد.

در ماه‌های اخیر بازنشستگان به صورت مداوم در اعتراض به عدم افزایش حقوق خود دست به اعتراض زده‌اند. تنها دستاورد این بازنشستگان تا به امروز، وعده رسیدگی مقام‌های دولتی بوده است. 

موسوی درباره نحوه پرداخت‌های جبرانی به این گروه از بازنشستگان گفت: «اکنون این موضوع در دولت در حال بررسی است. ما نمی‌توانیم بگوییم که با چه الگویی می‌خواهیم این را جبران کنیم. منتظر تصمیم نهایی هستیم که آنچه باید بر اساس قانون انجام دهیم را انجام دهیم و این آمادگی در تامین اجتماعی وجود دارد که وفق قانون هر تصمیمی گرفته شد را عمل کرده و اقدامی که باید برای این عزیزان در پرداخت مستمری‌ها اتفاق بیفتد را انجام دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مورد نقش رئیسی گفت: «رئیس‌جمهوری پس از طرح این گلایه‌ها از سوی بازنشستگان، اولین شخصی بود که دستور بررسی مجدد داد. رئیس‌جمهوری نسبت به بازنشسته‌ها دغدغه‌ دارد و بعد از دستور ایشان، جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم که نمایندگان بازنشستگان نیز حضور داشتند و آنجا هم این قول داده شد که بر اساس دستور رئیس‌جمهوری این مسئله باید بررسی و مورد بازبینی و تصمیم قرار بگیرد. در این حین هیئت تطبیق مجلس ورود پیدا کرد. ما اکنون بدون زمینه قانونی نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و باید بستر قانونی‌اش فراهم شود. به بازنشستگان اعلام کردم هم دولت و مجلس و هم ما با ‌عنوان متولی امر، قطعا تصمیممان، تصمیمی خواهد بود که حقوقشان ادا شود.»

این در حالی است که در طول ماه‌های گذشته بازنشستگان شعار داده‌اند: «هم مجلس، هم دولت، دروغ میگن به ملت». بازنشستگان همچنین در اعتراض به وعده پیگیری دولت که هر بار عقب می‌افتد، با شعار «شش کلاسه دروغگو، حاصل وعده‌هات کو؟» اعتراض خود را به این روند نشان داده‌اند.

میرهاشم موسوی در ادامه گفت: «ما اینجا هستیم که بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی حق بازنشستگان را ادا کنیم، آن هم در دولت مردمی سیزدهم که شعار اصلی‌اش عدالت بوده است و قطعا اتفاق خوب و میمونی خواهد بود. البته ملاحظات، فرابخشی هستند و حق هیئت‌وزیران بوده که این ملاحظات را داشته باشند و بعد از آن تصمیم، دستور رئیس‌جمهوری را داشتیم که در آینده نزدیک اقداماتی برای این افراد انجام دهیم.»

پیش از این علی‌اکبر عیوضی، عضو هیئت‌مدیره کانون بازنشستگان کارگری تهران در گفت‌وگو با ایلنا در مورد بی‌عملی دولت در واکنش به اعتراض‌های بازنشستگان گفت: «دولت در حالی ‌که اهتمامی برای پرداخت بدهی‌های خود به سازمان تامین اجتماعی ندارد؛ افزایش حقوق بازنشستگان سازمان را فریز کرده است؛ این نوع برخورد هم غیرقانونی و هم ناعادلانه است.»

ماجرای اعتراض‌های سراسری بازنشستگان از آنجا آغاز شد که شورای عالی کار، افزایش حقوقی ۳۸ درصدی را برای بازنشستگان در نظر گرفته بود، اما دولت رئیسی در یک ساختارشکنی بی‌سابقه تصمیم گرفت تنها ۱۰ درصد افزایش حقوق برای بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر بگیرد. همین اتفاق کار را به خیابان کشاند و بازنشستگان به‌جز اعتراض در شهرهای مختلف راهی نداشتند.