تیم ملی دوپاره شد

جو متشنج در آستانه جام جهانی: بازیکنان مقابل هم قرار گرفته‌اند

بازیکنان حرفه‌ای در موقعیتی نیستند که اجازه داشته باشند درباره ابقا یا برکناری سرمربی نظر بدهند - برنا

اخبار درباره احتمال برکناری دراگان اسکوچیچ از تیم ملی ایران و احتمال مذاکره با کارلوس کی‌روش، واکنش‌هایی از سوی بازیکنان تیم ملی برانگیخته است که تیم را دوپاره نشان می‌دهد.

سردار آزمون از باسابقه‌ترین بازیکنان تیم ملی، با انتشار استوری اینستاگرام در حمایت از اسکوچیچ نوشت: «ما اعضای تیم ملی جمهوری اسلامی ایران از تلاش‌ها و حمایت‌های مقامات دولت در راستای حمایت همه‌جانبه از تیم ملی تشکر می‌کنیم. اعلام می‌کنیم در شرایط فعلی فرد فرد بچه‌های تیم ملی همدل و یکصدا در کنار کادر فنی تلاش خواهیم کرد تا در جام جهانی قطر دل مردم ایران را همچون گذشته شاد کنیم و به ما اعتماد کنید و تیم ملی را در این برهه حساس و کوتاه تا جام جهانی همه جانبه حمایت نمایید. ما بازیکنان از شماها خواهش می‌کنیم چیزی را تغییر ندهید، همه چیز را بگذارید بعد از جام جهانی.» (غلط‌های نگارشی مطابق متن اصلی است.)

استوری آزمون توسط چند بازیکن از جمله علیرضا بیرانوند، وحید امیری، شجاع خلیل‌زاده و ... بازنشر شد، اما دسته دیگری از بازیکنان تیم ملی موضع دیگری داشتند و با سردار آزمون و یارانش مخالفت کردند.

مهدی طارمی در استوری اینستاگرام نوشت: «استوری امروز که تحت عنوان بازیکنان تیم ملی منتشر شده، بدون موافقت، هماهنگی، اطلاع و بر خلاف میل ما بوده و بی‌احترامی به مجموعه تیم ملی است. صدور بیانیه‌هایی غیرواقعی به نام تیم ملی که بر اساس منافع شخصی برخی بازیکنان تیم ملی صورت گرفته و باعث دو دسته شدن تیم می‌شود. ما همه سرباز مردم ایران و پرچم خوشرنگ کشورمان هستیم و قابلیت‌هایمان را با تمام وجود در زمین نشان می‌دهیم و برای نشاندن یک لبخند روی لبان این مردم از جان مایه می‌گذاریم. انکار وضعیت بغرنج کنونی که تیم ملی با آن مواجه است فقط کوه مشکلات‌مان را بزرگ‌تر می‌کند.»

این استوری توسط بازیکنان شاخص تیم مثل علیرضا جهانبخش، احسان حاج‌صفی، کریم انصاری‌فرد، سامان قدوس و ... بازنشر شد.

دودستگی در تیم ملی در آستانه جام جهانی، وضعیت آشفته تیمی را پدیدار می‌کند که توسط فدراسیون فوتبال به بدترین شکل مدیریت شده است.

بازیکنان حرفه‌ای در موقعیتی نیستند که اجازه داشته باشند درباره ابقا یا برکناری سرمربی نظر بدهند. فدراسیون فوتبال اما موقعیتی را برای تیم ملی ساخته است که در میانه آشفتگی‌هایش همه می‌توانند درباره سرمربی یا برکناری و ابقای او حرف بزنند. سرمربی تیم ملی نه باید با حمایت بازیکنان ابقا شود و نه با مخالفت آنها برکنار شود اما دراگان اسکوچیچ در چنین موقعیتی قرار گرفته است، موقعیتی خطرناک برای هر مربی که اعتبارش از دست می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دخالت‌های دولت و نهادهای بالادستی فدراسیون فوتبال درباره امور تیم ملی و دخالت بازیکنان در این تصمیم‌گیری‌ها، تیم ملی را به مسلخ برده است.

درباره واکنش سردار آزمون در دفاع از اسکوچیچ این شائبه مطرح شده است که ارتباطی بین فعالیت تجاری جدید او و حمایت از اسکوچیچ وجود دارد. اگر چنین باشد، این امر می‌تواند به واکنش انضباطی فدراسیون منجر شود، اگرچه از فدراسیون فوتبال با سرپرست موقت که گرفتار اختلافات داخلی است، توقع بررسی چنین مسائلی وجود ندارد.

دودستگی بازیکنان تیم ملی می‌تواند کار را برای سرمربی تیم ملی بسیار دشوار کند. بازیکنانی که رو در روی هم ایستاده‌اند، باید در اردوی تیم ملی کنار هم زندگی کنند و این جو تیم ملی را متشنج می‌کند که اداره آن برای اسکوچیچ کار آسانی نخواهد بود.

دراگان اسکوچیچ درباره واکنش‌های بازیکنانش در اینستاگرام نوشت: «گروهی از بازیکنانم در شبکه‌های اجتماعی حمایتشان را از من نشان دادند، و از تمامشان قلبا تشکر می‌کنم اما بهتر این بود چنین کاری انجام نمی‌شد. همچنین، گروهی دیگر از بازیکنانم لزومی برای این کار ندیدند که آن هم برایم قابل‌احترام است چراکه هیچ نیازی به چنین کارهایی نیست. چیزی که اکنون بیش از همیشه بدان نیازمندیم اتحاد و یکدلی است؛ چه از درون و چه از بیرون باید شکل یک تیم را داشته باشیم. برای بازیکنان مهم‌ترین موضوع باید تمرکز روی کارشان باشد و اینکه برای کشورشان از جان مایه بگذارند و درگیر موضوعات خارج از تخصص‌شان نشوند. بازیکنان تیم ملی نباید در هیچ موضوع دیگری که خارج از حوزه مسئولیت‌شان است دخالت کنند.»

جو تیم ملی شاید با این متن‌ها و مصاحبه‌ها به شرایط عادی برنگردد. میرشاد ماجدی، سرپرست موقت فدراسیون فوتبال با این جملات سعی دارد فضای اطراف تیم ملی را آرام کند اما اقدام او دیرهنگام به نظر می‌رسد: «متاسفانه حاشیه‌سازی‌ها در پایان اردوی قطر علیه تیم ملی فوتبال ایران آغاز شد و از همان روزهای ابتدایی نشانه‌های کمرنگی دیده می‌شد اما در ۴۸ ساعت گذشته به صراحت و از منابع نامعلوم برخی اخبار نادرست منتشر شد که به واقع آرامش تیم ملی را بر هم زد و جو بسیار نامناسبی را ایجاد کرده است. در دلسوزی و نگرانی تک تک اعضای تیم ملی با توجه به اخبار و شایعات همچنین حواشی مطرح شده در روزهای اخیر تردیدی وجود ندارد اما دو دسته شدن و موضع‌گیری بازیکنان در فضای مجازی پیرامون این موضوع، حرفه‌ای و قابل پذیرش نبوده و نیست. تنها متولی موضوعات مرتبط با تیم ملی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران است که از استقلال رای خودش دفاع می کند. بازیکنان هم در جایگاه سربازان وطن که وظیفه دارند موجب شادی و خوشحالی مردم ایران شوند نباید نسبت به این‌گونه موضوعات به هر شکل واکنش و موضع گیری نشان بدهند و له یا علیه کسی در این مسائل اظهار نظر کنند تا شرایط بحرانی فعلی ایجاد شود.»

بعید است فدراسیون فوتبال بتواند کمک چندانی برای اصلاح امور داخلی تیم ملی انجام دهد. فدراسیون نتیجه وضعیت آشفته خود را در تیم ملی می‌بیند و خود مسئول وضعیت حاکم بر تیم است.

آینده تیم ملی روشن نیست. برای سوال اصلی که اسکوچیچ از تیم ملی برکنار می‌شود یا در جام جهانی سرمربی ایران خواهد بود، پاسخ دقیق پیدا نمی‌شود. آنچه پیداست و در آن تردیدی نیست، آشفتگی تیمی است که می‌توانست رویاهای بزرگی را با این نسل به واقعیت تبدیل کند.

بیشتر از فوتبال