سرازیر شدن سیلاب در بخش‌هایی از افغانستان جان ۱۶ تن را گرفت

سیل اخیر ده‌ها خانه را در ۱۱ استان افغانستان ویران کرد

 سیل ده‌ها خانواده را بی‌سرپناه کرد- عکس از AFP/Wakil Kohsar

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی طالبان از مرگ ۱۶ نفر در نتیجه وقوع سیل در ۱۱ استان افغانستان خبر داد.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، در سه روز گذشته، بارش شدید باران در ۱۶ استان و راه افتادن سیل تلفات و خساراتی به ۱۱ استان افغانستان وارد کرده و دست‌کم ۶۰۰ خانه را ویران کرده است؛ یک هزار و ۶۰۰ راس دام هم تلف شده‌اند و محصولات بیش از ۵۴ هزار جریب زمین کشاورزی نابود شده است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی اعلام کرد که بیشترین تلفات و خسارات به ساکنان کابل، ننگرهار، غزنی، میدان وردک، لوگر، لغمان، پروان، نورستان، زابل، پکتیا و کنر وارد شده است.

سیل همچنین ده‌ها کیلومتر از جاده‌های آسفالت و پل‌های ارتباطی را ویران کرده است.

در همین حال سازمان هواشناسی طالبان درباره ادامه بارندگی‌های شدید در کابل، پکتیکا، پکتیا، ننگرهار، خوست، غزنی، زابل و کنر هشدار داد.

طالبان گفته‌اند که آمار اعلام‌شده، برگرفته از براوردهای اولیه از تلفات و خسارات ناشی از سیلاب‌اند و احتمال دارد افزایش یابد.

بارندگی‌های شدید و سرازیر شدن سیلاب‌های ویرانگر همه ساله در بخش‌هایی از افغانستان از مردم این کشور قربانی می‌گیرد و خسارات سنگینی به جا می‌گذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پارسال نیز سرازیر شدن سیلاب در استان پروان جان ده‌ها تن را گرفت و ده‌ها خانه را ویران کرد.

سرازیر شدن سیل در سال ۱۳۹۹ نیز جان ده‌ها تن را گرفت. بر اساس آمارهای وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی حکومت پیشین، در آن سال در سروبی کابل و استان‌های پروان، کاپیسا، پنجشیر و میدان‌وردک باز ۱۵۰ تن جان باختند و بیش از ۲۵۰ تن را زخمی شدند و ده‌ها باب خانه ویران شد. بیشتر این تلفات و خسارات به ساکنان استان پروان وارد شد.

پیش از سیل اخیر، وقوع زمین‌لرزه‌ای ویرانگر در استان‌های پکتیکا و خوست هم جان صدها تن را گرفت و ده‌ها خانه را خراب کرد. بر اساس آمارهای وزارت صحت عامه (بهداشت) طالبان، بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن در این زلزله جان باختند.

جامعه جهانی تاکنون میلیون‌ها دلار کمک برای زلزله‌زدگان پکتیکا و خوست فرستاده است اما در مورد کمک به سیل‌زدگان اطلاعی در دست نیست.

بیشتر از جهان