قیمت نفت، تابع تهدید سپاه و نه تهدید ترامپ

قیمت نفت در بازارهای جهانی ۱۰ دلار افزایش یافت


سپاه پاسداران علی رغم آنکه گروهی یکدست و یک شکل با تعریفی مشخص و هدفی معلوم بنظر می رسد، ای بسا در باطن و در پس چهره های متحدالشکل و نگاههایی نفوذ ناپذیر اعضا، فرماندهان به شدت وفادار به نظام جمهوری اسلامی ای بسا که می توانند استراتژی های متفاوت، سلیقه ای نیز اتخاذ کنند.
برای ایرانیانی که از چند و چون این دستگاه عریض و طویل اطلاعات چندانی ندارند و بیگانگانی که از خارج به این سازمان نگاه می کنند، انتصاب فرمانده جدید سپاه، حسین سلامی با محمد علی جعفری که روز دوشنبه انجام شد، در عمل تفاوتی را ایجاد نمی کند.

البته که از نگاه کلی، این تغییرات به معنای تغییر در بدنه سپاه نیست، اما به دقت که نگاه می کنیم، اینگونه تغییرات معنای مهمی را در بر دارد که سخن از تغییر در استراتژی نظام می گوید. به این معنا که در شرایط خاص، عزل و نصب فرماندهان جدید حاصل سنجش شرایط روز و از آمادگی های این گروه و نظام جمهوری اسلامی برای رویارویی با حوادث گوناگون سخن می گوید.

حسین سلامی که ۱۰ سال در مقام جانشین فرمانده سپاه خدمت می کرد، فردی شناخته شده بود که خلق و خویی متفاوت از سرلشگر محمد علی جعفری داشت. تهاجمی و با ادبیاتی پرخاشگر، شخصیتی رُک گو و هراس انگیز در مقایسه با سلف خود را دارد.
ادبیات وی آنگونه که در نظام جمهوری اسلامی تدوین و بیان می شود، دشمن ستیز و جدی در موضع، حسین سلامی آن فردی است که در روزهای بارانی در پیش رو حضورش بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.

رییس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ ماههاست که تهدید به عدم تمدید معافیت نفتی ایران کرده و اعلام این خبر و یا کنفرانس مطبوعاتی مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا درباره تصمیم دولت آمریکا در به صفر رساندن تولید نفت ایران در تعطیلات عید پاک در ایالات متحده، نکته جدیدی برای ایجاد شوک در بازار نفتی جهان نداشت تا به یکباره قیمت نفت را بشکه ای ۱۰ دلار افزایش دهد.
تولید روزانه یک میلیون و دویست هزار بشکه ای ایران، تا به صفر رسیدن فاصله ای طولانی دارد و دوم آنکه این تولید چندان بزرگ و غیر قابل جبران نیست که اعلام این خبر موجب جهش قیمت نفت در بورس دلالان نفتی شود.
آنچه که بازار نفت را تکان داد، تهدید مستقیم سپاه پاسداران در بستن تنگه هرمز بود.
درست یک روز پس از انتصاب فرمانده جدید سپاه، علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران به صراحت و بدون هیچگونه تعارف و یا استفاده از استعاره و یا کنایه، دوشنبه ۲۲ آوریل در مصاحبه با العالم، شبکه عربی صدا و سیمای ایران تهدید کرد که اگر ایران از استفاده از تنگه هرمز منع شود آن را می‌بندد.
هشداری شفاف به ممانعت آمریکا از صدور نفت ایران از گلوگاهی که حفظ امنیت آن به عهده سپاه است و تنها دو هفته پیشتر از این دولت آمریکا این گروه نظامی را در فهرست گروههای تروریستی قرار داده بود.

به این معنا که بستن تنگه هرمز و هر رویارویی بین نیروهای سپاه و آمریکا می تواند تهدیدی بزرگ برای تامین انرژی جهان در یکی از مهمترین و استراتژیک ترین مسیرهای انتقال نفت بشمار بیاید.
آمار سازمان انرژی آمریکا در سال ۲۰۱۱ نشان می دهد که تقریبا روزانه ۱۴ کشتی نفتکش از خلیج فارس و تنگه هرمز حامل بیش از ۱۷ میلیون بشکه نفت عبور می کند. این میزان نفت خام در مجموع در حدود ۳۵ درصد از کل نفت عرضه شده از طریق دریا و در مجموع ۲۰ درصد حجم نفت مبادله شده در جهان را تشکیل می دهد.
طبیعی است که هرگونه تهدید جدی و فراتر از آن بستن تنگه هرمز می تواند بازار نفت را دچار تلاطم کند.

البته که جهت گیری های هر دو طرف، آمریکا و جمهوری اسلامی، یا بهتر است بگوییم سپاه پاسداران و آمریکا، در روزهای آینده سرنوشت ساز خواهد بود. به نظر می رسد که سپاه و نظام جمهوری اسلامی در پی تدارک روزهایی دشوار و آمادگی برای هرگونه شرایط خاص و اضطراری هستند.

بیشتر از سردبیری