کشف سریع‌ترین ستاره عالم

ستاره «اس۴۷۱۶» با سرعت هشت هزار کیلومتر بر ثانیه به دور سیاهچاله کمان در گردش است

«قرار گرفتن یک ستاره در مداری پایدار و نزدیک و سریع در مجاورت یک سیاه‌چاله کلان‌جرم، بسیار غیرمنتظره بود» - Nasa

محققان سریع‌ترین ستاره عالم را کشف کردند.

این ستاره که «اس۴۷۱۶» (S4716) نام دارد، به دور سیاهچاله «کمان اِی*» (*Sagittarius A*, Sgr A) واقع در مرکز کهکشان راه شیری، در فاصله ۱۰۰ واحد نجومی (فاصله بین زمین و خورشید) از سیاره ما قرار دارد.

این ستاره در یک «اس کلاستر» (S cluster) شامل بیش از ۱۰۰ ستاره قرار گرفته است - که به‌دلیل حرکت بسیار سریع شهرت دارد.

[توضیح: ستاره‌های «اس» (S-stars) به گروهی از ستاره‌های با سرعت بالا گفته می‌شود که به دور سیاهچاله مرکز کهکشان راه شیری در حال گردش‌اند.]

دانشمندان پس از رصد «اس۴۷۱۶» به مدت تقریبا ۲۰ سال، دریافتند که این ستاره تنها در مدت چهار سال با سرعت هشت هزار کیلومتر بر ثانیه به دور سیاهچاله کلان‌جرم با قطر ۲۳.۵ میلیون کیلومتر می گردد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر فلوریان پایسکر، نویسنده اصلی مقاله جدید، گفت: «قرار گرفتن یک ستاره در مداری پایدار و نزدیک و سریع در مجاورت یک سیاه‌چاله کلان‌جرم، بسیار غیرمنتظره بود و بیانگر نهایت محدوده‌ای است که می‌توان با تلسکوپ‌های معمولی مشاهده کرد.»

مدار نزدیک [به سیاهچاله] «اس۴۷۱۶» هنوز برای دانشمندان گیج‌کننده است. ستاره‌ها نمی‌توانند به این راحتی در نزدیکی سیاهچاله شکل بگیرند. میشایل زایاچیک، اخترفیزیکدان دانشگاه ماساریک در شهر برنو در جمهوری چک، که در تالیف این مقاله مشارکت داشت گفت: «ستاره «اس۴۷۱۶» مجبور بود به سمت داخل حرکت کند، برای مثال با نزدیک شدن به سایر ستارگان و اجرام در «اس کلاستر»، که باعث شده است مدار آن به‌طور قابل توجهی کوچک شود.»

در مجموع پنج تلسکوپ برای رصد این ستاره مورد نیاز بود که چهار تلسکوپ از این پنج تلسکوپ، در یک تلسکوپ بزرگ ترکیب شدند تا امکان رصد دقیق‌تر و دقیق‌تر را فراهم کنند.

این پژوهش در مجله «آستروفیزیکال» (Astrophysical) منتشر شده است.

© The Independent

بیشتر از علوم