مراسم سالانه حج با حضور بیش از یک میلیون زائر آغاز شد

امسال زائران باید کمتر از ۶۵ سال باشند و پیش از ورود به عربستان سعودی باید واکسن زده باشند و نتیجه منفی تست کرونا ارائه دهند

با توجه به گرمای هوا، مقام‌های بهداشتی عربستان سعودی، ۲۳ بیمارستان و ۱۴۷ مرکز درمانی در شهرهای مکه، مدینه و سایر اقامتگاه‌های زائران اختصاص داده‌اند - AFP

مراسم سالانه «حج تمتع» با حضور بیش از یک میلیون زائر از نقاط مختلف جهان، از جمله ایران، در عربستان سعودی شروع شد.

روز پنج‌شنبه ۱۶ تیرماه با خروج زائران از مکه و حضور در «کوه عرفات»، مراسم رسمی حج سال ۲۰۲۲، آغاز شد. «کوه عرفات» مکانی خارج از شهر مکه است که به روایت مسلمانان، پیامبر اسلام خطبه پایانی خود را آن جا ایراد کرد.

با توجه به گرمای هوا، مقام‌های عربستان سعودی تمهیدات ويژه‌ای برای تضمین سلامتی صد‌ها هزار زائر به‌کار گرفته‌اند.

به‌گفته مقام‌های بهداشتی عربستان سعودی، ۲۳ بیمارستان و ۱۴۷ مرکز بهداشتی-درمانی در شهرهای مکه، مدینه و سایر اقامتگاه‌های زائران پیش‌بینی شده است.

بیش از ۲۵ هزار کادر درمانی هم برای رسیدگی به وضعیت سلامتی زائران در مراسم و اقامتگاه‌ها حضور دارند.

طی دو سال گذشته، به‌واسطه همه‌گیری ویروس کرونا، مراسم حج تمتع با محدودیت‌های بسیار زیادی انجام شد.

بنابر گزارش‌های رسمی، طی دوران اوج همه‌گیری ویروس کرونا، تنها به ۶۰ هزار شهروند واکسینه‌‌شده عربستانی اجازه حضور در مراسم حج داده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز هم بسیاری از محدودیت‌های برقرار است. امسال زائران باید کمتر از ۶۵ سال داشته باشند و پیش از ورود به عربستان سعودی باید واکسن زده باشند و نتیجه منفی تست پی‌سی‌‌ار ویروس کرونا خود را نیز ارائه دهند.

با وجود تمامی تمهیدات احتیاطی، همچنان ظرفیت حضور زائران، در مقایسه با دوران پیش از همه‌‌‌گیری ویروس کرونا، به‌شدت کمتر است.

برابر آمارهای رسمی، در سال ۲۰۱۹، تقریبا ۲.۵ میلیون زائر در مراسم حج شرکت کردند. از این میزان، در حدود ۱.۹ میلیون نفر از خارج از عربستان سعودی آمده بودند. در سال ۲۰۱۲ عربستان سعودی پذیرای ۳.۲ میلیون زائر بود.

به‌گفته مسئولان سازمان دولتی «حج و زیارت» ایران، در مراسم امسال حج، در حدود ۴۰ هزار زائر ایرانی هم از استان‌های مختلف کشور حضور دارند.

انجام یک بار مراسم «حج تمتع» برای تمامی مسلمانانی که توان جسمی و مالی دارند واجب شرعی به‌شمار می‌رود.

در این مراسم، زائران چندین روز را صرف انجام مجموعه‌ای از مناسک مذهبی مشخص می‌کنند. از جمله این مناسک، «طواف» یا هفت مرتبه دعا و چرخیدن به دور بنای «کعبه»، مقدس‌ترین مکان مسلمان، است.

بیشتر از جهان