مارگارت اتوود و برناردین اواریستو مشترکاً برنده‌ جایزه‌ بوکر ۲۰۱۹ شدند

داوران قانون را نادیده گرفتند تا جایزه‌ ۵۰ هزار پوندی بین این دو نویسنده تقسیم شود

TOLGA AKMEN / AFP

 داوران با اقدامی تاریخی و زیر پا گذاشتن قانون منع برنده‌ شدن اشتراکی، مارگارت اتوود و برناردین اواریستو را برنده‌ی جایزه‌ی بوکر ۲۰۱۹ اعلام کردند.

داوران طی مراسمی در تالار گایدهال لندن، که به صورت زنده از تلویزیون بی‌بی‌سی پخش می‌شد، نام برندگان را اعلام کردند. اتوود به خاطر کتاب «وصیت‌ها» که دنباله‌ی اثر دیگر وی به نام «سرگذشت ندیمه» است و اواریستو به خاطر رمان «دختر، زن و دیگری» برنده‌ی این جایزه شدند.

«وصیت‌ها» در ماه سپتامبر انتشار یافت و تندفروش‌ترین کتاب جلد گلینگوری طی چهار سال قبل از انتشار خود شد. ماجرای این رمان ۱۵ سال بعد از صحنه‌ی آخر داستان «آدم‌کش کور» رخ می‌دهد. از روی کتاب «آدم‌کش کور» در سال ۱۹۹۰ فیلمی با بازی ناتاشا ریچاردسون ساخته‌اند و این کتاب هم‌اکنون مبنای مجموعه‌ای تلویزیونی و برنده‌ی جایزه‌ی بفتا به بازیگری الیزابت ماس است. ایندیپندنت آن را کتابی «خواندنی در حد اعتیادآور و دارای آهنگی تند در باره‌ی فروپاشی حکومت گیلیاد» نامید.

«دختر، زن، دیگری» هشتمین کتاب داستانی اواریستو و روایت ۱۲ شخصیت است که اکثرشان زنان سیاه‌پوست بریتانیایی هستند. مجله‌ی «استایلیست» آن را «استثنایی» و «بلندپروازانه» خواند و مجله‌ی «نیواستیتس‌من» آن را «داستان روزگار ما» خواند.

این سومین باری است که دو نفر به طور اشتراکی برنده‌ی جایزه‌ی بوکر شده‌اند. نخستین بار آن در سال ۱۹۷۴ بود که نادین گوردیمر و استانلی میدلتون به صورت اشتراکی برنده شدند و دومین بار هم در سال ۱۹۹۲ بود که مایکل اونداتیه و بری آنس‌ورث مشترکاً برنده شدند. از سال ۱۹۹۳ با تغییری که در قانون این جایزه دادند قرار شد که هر سال فقط یک نفر را برنده اعلام کنند اما داوران در انتخاب برنده‌ی سال ۲۰۱۹ آن را زیر پا گذاشتند.

گبی وود مدیر بخش ادبیات بنیاد جایزه‌ی بوکر گفت: «داوران جایزه‌ی بوکر ۲۰۱۹ پنج ساعت تمام در مورد تمام کتاب‌های بسیار دوست‌داشتنی راه یافته به فهرست نهایی بحث‌های نفس‌گیری کردند و سرانجام متوجه شدند که نمی‌توانند فقط یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

وقتی به دو انتخاب نهایی رسیدند دیگر بر سر تقسیم جایزه چندان اختلاف نظر نداشتند و تمایل نداشتند یکی از آن‌ها را حذف کنند. وقتی هم به داوران گفتند این کار قطعاً برخلاف مقررات است دوباره شور کردند و تصمیم گرفتند بر خلاف مقررات عمل کنند.

شاد و سرافراز از اتاق هیئت داوری بیرون آمدند و دو برنده را اعلام کردند. اگر امکان داشت که جایزه را بیش‌تر تقسیم کنند بدشان نمی‌آمد که شش نفر را برنده اعلام کنند.»

بنابر این جایزه‌ی ۵۰ هزار پوندی بین اتوود و اواریستو تقسیم خواهد شد.

از سال ۱۹۶۹ که جایزه‌ی بوکر راه افتاده است اواریستو نخستین زن سیاه‌پوستی است که برنده‌ی آن شده است.

اتوود چهارمین نویسنده‌ای است که برای دومین بار برنده‌ی این جایزه شده است و وصیت‌ها سومین داستان دنباله‌داری است که این جایزه به آن اختصاص یافته است.

سلمان رشدی هم که اسم وی جزو راه‌یافتگان به فهرست نهایی سال ۲۰۱۹ بود به خاطر کتاب کیشوت یکی از نامزدهای پیش‌تاز بود.

رشدی و اتوود پیش از این به ترتیب در سال‌های ۲۰۰۰ و ۱۹۸۱ این جایزه‌ی وزین ادبی را به دست آورده بودند. اتوود هم چنین جایزه در سال‌های ۱۹۸۶،۱۹۸۹، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۳ با رمان «سرگذشت ندیمه» به فهرست نامزدهای نهایی این جایزه راه یافته بود.

پارسال آنا برنز که در بلفاست به دنیا آمده است  با داستان شیرفروش دارای ژانر بلوغ برنده‌ی این جایزه شد.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

 

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر