بایدن افغانستان را از فهرست متحدان غیرناتو آمریکا حذف می‌کند

افغانستان در سال ۲۰۱۲، به فهرست متحدان غیرناتویی ایالات متحده اضافه شده بود

شمار متحدان غیرناتویی ایالات متحده اکنون  به ۱۸ کشور می‌رسد-ANGELO MERENDINO / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۵ تیر (۶ ژوییه)، در نامه‌ای به اعضای کنگره ایالات متحده، اعلام کرد که افغانستان را از فهرست متحدان غیرناتویی ایالات متحده حذف می‌کند. در نامه رئیس‌جمهور بایدن که در سایت کاخ سفید منتشر شد، آمده است: «بر اساس بند ۵۱۷ قانون کمک‌های خارجی ۱۹۶۱، با اصلاحیه یو.اس.سی.۲۳۲۱کی، من لغو نامگذاری افغانستان به عنوان متحد اصلی غیرناتو را اعلام می‌کنم.»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در واکنش به این نامه بایدن، در توییتی نوشت که طالبان بابت حذف نام افغانستان از فهرست متحدان غیر ناتو آمریکا هیچ‌گونه نگرانی ندارد. سخنگوی طالبان علاوه کرد که طالبان خواهان روابط دوستانه با همه کشورها در حوزه‌های دیپلماسی و اقتصاد است.

افغانستان در سال ۲۰۱۲ به عنوان یکی متحدان غیرناتویی ایالات متحده آمریکا معرفی شد. این عضویت به دولت‌های پیشین افغانستان در زمینه دریافت کمک‌های نظامی، آموزش نظامیان افغان در آمریکا، گرفتن وام‌ و دریافت حمایت‌هایی از دولت آمریکا تسهیلاتی فراهم کرد. به گزارش سی‌ان‌ان، متحدان غیرناتویی ایالات متحده که اکنون شمار آنان به ۱۸ کشور می‌رسد، برخلاف متحدان اصلی عضو ناتو، هیچ تضمین دفاعی متقابلی از طرف ایالات متحده ندارند اما در تعاملات و دریافت کمک نظامی از مزیت‌های زیادی برخوردار می‌شوند.

با حذف افغانستان از فهرست متحدان غیرناتویی ایالات متحده، اینک دولت‌های پاکستان، آرژانتین، استرالیا، بحرین، برزیل، کلمبیا، اسرائیل، اردن، کویت، مراکش، نیوزیلند، فیلیپین، قطر، کره جنوبی، تایلند و تونس در این فهرست قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سی‌ان‌ان افزود که متحدان غیرناتویی ایالات متحده واجد شرایط دریافت وام‌ برای مواد و ذخایرند و همچنین مکانی برای انبار ذخایر جنگی متعلق به ایالات متحده به حساب می‌آیند.

هرچند افغانستان در ۱۰ سال گذشته، حضور نیروهای ناتو به رهبری آمریکا را شاهد بود، گسترش جنگ و دامنه ناامنی‌ها در این کشور که به خروج کامل نیروهای خارجی منجر شد، این فرصت را به آمریکا نداد تا در افغانستان انبار ذخیره‌ مهمات دفاعی ایجاد کند. مهم‌ترین پایگاه‌ نظامی آمریکا در افغانستان هم که در فرودگاه بگرام در شمال کابل قرار داشت، در ژوییه ۲۰۲۱ تخلیه شد و تجهیزات جامانده در آن فرودگاه به دست طالبان افتاد.

در پی این خروج شتاب‌زده ناتو و آمریکا از افغانستان که به فروپاشی سریع دولت پیشین افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت منجر شد، تجهیزات نظامی پیشرفته‌ای به ارزش حدود هشت میلیارد دلار آمریکا در اختیار طالبان قرار گرفت.

روند خروج نیروهای خارجی که در ۳۱ اوت ۲۰۲۱ تکمیل شد، تلفات سنگینی به غیرنظامیان افغان و نظامیان آمریکایی وارد کرد. در ۲۶ اوت ۲۰۲۱، یک انتحاری‌کننده عضو داعش خراسان خود را در میان انبوهی از مردم در فرودگاه کابل منفجر کرد که علاوه بر ۱۳ سرباز آمریکایی، جان بیش از ۱۸۰ تن از شهروندان افغانستان را هم گرفت.

بیشتر از جهان